De handel in onze data is een gouden business. Het is een handel waar miljarden euro’s in om gaan. Vaak heeft de consument niet door dat er wel degelijk privégegevens worden verkocht.
Het journalistiek platform Pointer van de KRO-NCRV doet al jaren onderzoek naar hoe en waarom grote bedrijven stinkend rijk worden van onze data.
Journalist Peter Keizer van Pointer heeft onderzoek gedaan naar een nieuw ‘gevaar’ voor de consument; de smart auto.
Google maakte onlangs bekend om Android Auto naar Nederland te halen. Met dit systeem kunnen mensen hun Android-telefoon koppelen aan het dashboardscherm in de auto. Dat lijkt handig, maar door je telefoon te koppelen kijken diverse partijen over je schouder mee. ,,Autofabrikanten hebben gezien dat er steeds meer elektrische auto’s komen waardoor ze minder gaan verdienen op reparatiekosten. Nu de auto’s steeds vaker smart zijn, dus te koppelen aan je smartphone, hebben fabrikanten het idee om de data die ze daarmee verzamelen te verkopen aan grote techbedrijven”, zegt Peter Keizer.
Keizer legt uit hoe het volgens hem werkt: ,,Het werkt precies zoals met je smart tv en smart lampen en smart stopcontacten. Alles wat smart is, is naar buiten toe heel gebruiksvriendelijk. Zo wordt het verkocht, maar uiteindelijk draait het voor de fabrikant allemaal om het verkopen van je data.”
,,Smart producten zijn ook gebruiksvriendelijk. Het is fijn om je auto alvast even voor te verwarmen via een app op je telefoon. Maar wat ze eigenlijk doen is alle data verzamelen en verkopen”, aldus Keizer.
Het is niet de eerste keer dat Pointer onderzoek doet naar data stromen. Ze doen veel journalistiek onderzoek naar waar je data allemaal blijft. En vooral ook aan wie het allemaal verkocht wordt.
,,De auto industrie is nog zo onervaren als het aankomt op het verkopen van persoonlijke gegevens. Ze weten nog niet goed hoe ze het moeten verkopen en aan wie. Er spelen uiteraard ook veel privacy kwesties. Je ziet dat ze daar mee worstelen”
Volgens Keizer is het zelfs mogelijk om live data te kopen: ,,Dat gaat via de gps van de auto. Kunnen ze je dus live volgen. Waar je woont of waar je werkt is dan zo te achterhalen.”
De conclusie van Keizer is duidelijk. ,,De consument is uiteindelijk de dupe ervan. Al je gegevens liggen op straat. Je auto weet meer van je dan je smartphone”
Kijk hier voor het volledige onderzoek van Peter Keizer en Pointer.