Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Autorijden wordt handsfree. En zelfrijdende auto’s worden sociaal. Dat stelt de Nederlander Maarten Sierhuis. Hij is als Director van het Nissan Research Center Silicon Valley de stuwende kracht achter de zelfrijdende auto.
De eerste Nissan met techniek gericht op autonoom rijden, arriveert volgend jaar. De auto kan zelfstandig rijden op de snelweg. Sierhuis: ‘Daarna komen auto’s die zelfstandig kunnen inhalen. Vanaf 2020 hebben we modellen die autonoom in de stad kunnen rijden. Altijd met iemand in de auto: “handsfree rijden” dus.’
De techniek voor de zelfrijdende Nissans wordt door Sierhuis en zijn team ontwikkeld. In 2017 levert Nissan de Qashqai met technologie waarmee de auto op de snelweg gedeeltelijk autonoom kan rijden (Piloted Drive).
Samen met NASA-technici
Bij zijn vorige werkgever, NASA, ontwikkelde Sierhuis informatietechnologie voor het ISS en voor het maken van ruimtewandelingen. ‘We doen veel samen met NASA. Zoals auto’s intelligenter maken, zodat ze kunnen begrijpen, redeneren en anticiperen’, verklaart Sierhuis.
Universele taal
Zelfrijdende Nissans worden geen robots. Althans, niet helemaal, schetst de Nederlander. ‘We laten auto’s het gedrag van de bestuurder leren en vervolgens kopiëren, zodat degene die handsfree meerijdt, zich prettig voelt. Deelnemen aan het verkeer kent een soort universele taal; die leren we aan onze auto’s, zodat ze sociaal vaardig worden. Dat kan met licht, geluid en andere voorzieningen.’
Zero Fatalities
Waarom deze “handsfree rijdende auto’s”? ‘Ons grote doel is Zero Fatalities: nul slachtoffers in het verkeer. Samen met Zero Emissions, onze elektrische auto’s, betekent dat een belangrijke omwenteling in het autoverkeer.’
Praktijktest in Noord-Holland
Nissan zal deelnemen aan een praktijktest waarbij auto’s informatie uitwisselen met elkaar en met de omgeving. Met deze informatie kunnen ze slimmer, sneller, veiliger en comfortabeler rijden, gebruikmakend van autonome functies.
Verder lezen over Nissan
Automotive15.05.2024
Deze Nissan is een karaokelounge op wielen
Automotive26.03.2024
Nissan wil in 3 jaar tijd 16 elektrische auto’s lanceren
Automotive17.10.2023
Nissan hyper: introduceert bijzonder busje
Automotive25.09.2023
Nissan brengt in Europa alleen nog elektrische auto’s uit
En presenteert Concept 20-23Automotive11.08.2023
Racer Jann Mardenborough: ‘s nachts spookrijden was de grootste stunt
Van gamer naar coureurAutomotive27.01.2023
Nissan wil EV’s inzetten om liften van stroom te voorzien
Automotive15.10.2022
Voor autoliefhebbers: 5 toffe wannahave auto’s van The Block Zone
Automotive23.03.2022
Dit zijn de nieuwe Nissan’s! Qashqai, X-trail olala, de Ariya
Verder lezen over Zelfrijdende auto
Automotive11.10.2024
Tesla’s robtaxi Cybercab is er en lijkt heel futuristisch
Automotive24.09.2024
De Tesla Cybercab wordt helemaal niet zo duur
Automotive11.09.2024
Robottaxi’s blijken lang niet zulke brokkenpiloten als mensen
Automotive19.08.2024
Zelfrijdende taxi’s in San Francisco blijven ‘s nachts maar toeteren
Automotive12.07.2024
Tesla stelt de aankondiging van zijn Robotaxi uit
Automotive20.06.2024
Zijn zelfrijdende auto’s inderdaad veiliger dan menselijke chauffeurs?
Automotive29.04.2024
Eerste race met zelfrijdende race-auto’s was uiterst vreemd
Automotive29.03.2024