Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Het Audi A7 piloted driving studiemodel heeft onlangs een 900 kilometer lange trip van Silicon Valley (Californië) naar Las Vegas (Nevada) volledig autonoom afgelegd.
Hiermee laat het merk zien dat het tijdperk van zelfstandig rijdende auto’s echt voor de deur staat! En dat de huidige technologie vrijwel klaar is voor serieproductie. De autonoom rijdende A7 conceptauto is de komende dagen op de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas te zien.
Wisselen van rijbaan en inhalen
Bij snelheden tussen 0 en 110 km/u kan het Audi A7-studiemodel volledig autonoom rijden. Hij is in staat van rijbaan te wisselen en inhaalacties in te zetten en kan daarbij ook zelfstandig accelereren en afremmen. Bij het wisselen van rijbaan wordt de snelheid automatisch aangepast aan de voertuigen in de directe omgeving. Als snelheid en afstand veilig genoeg zijn, dan pas wordt de manoeuvre voltooid.
Manual control
Bij wat meer complexe verkeerssituaties, bijvoorbeeld in en rondom drukke steden, wordt de bestuurder tijdig verzocht zelf de controle over te nemen. Indien de bestuurder niet reageert op de visuele en akoestische signalen die daartoe aanzetten zal de alarmverlichting aangaan en stopt de auto automatisch op een veilige plek.
Sensortechnologie
De autonoom rijdende A7 maakt gebruik van (radar)sensoren die zo goed als klaar zijn voor serieproductie. Er zijn langeafstand-radarsensoren voor de adaptieve cruise control (ACC) en Audi Side Assist. Vóór en achter bevinden zich de radarsensoren voor de middellange afstand. Deze zijn ook naar links en rechts gericht en zorgen zo voor een 360-graden overzicht.
En dan zijn er de laserscanners in de grille en in de achterbumper. Deze ‘herkennen’ statische en bewegende objecten bij autonoom rijden. Een hoge-resolutie 3D-videocamera verzorgt een breedbeeldzicht van het gebied voor de auto. Vier kleinere camera’s (voor en achter) zorgen voor een meer gedetailleerde blik. Als basisoriëntatie wordt er gebruik gemaakt van navigatiedata.
Next Chapter
Onder het motto ‘Next Chapter’ presenteert Audi Audi zich op de CES in Las Vegas. Hierbij ligt de focus van de autofabrikant op de ‘connected car’ met zijn omgeving, en op autonoom rijden.
Verder lezen over Audi
Lifestyle22.08.2024
Wie dacht er als eerste aan tuning?
Automotive15.11.2023
De 5 verschillende roadtriptypes met bijpassende, fantastische reizen
Automotive25.08.2023
Bayern spelers verkopen hun Audi’s
Automotive02.02.2023
Audi ziet zichzelf langzaam veranderen in softwarespecialist
Online04.11.2022
VR in de auto: nieuwe Audi’s krijgen het al
Hallo HolorideAutomotive25.10.2022
Going viral: Ken Block met Audi S1 Hoonitron in Las Vegas
nieuwe ‘Electrikhana’ driftvideoAutomotive15.10.2022
Voor autoliefhebbers: 5 toffe wannahave auto’s van The Block Zone
Automotive12.09.2022
Audi’s nieuwe hybride Dakar Buggy
Verder lezen over Zelfrijdende auto
Automotive11.10.2024
Tesla’s robtaxi Cybercab is er en lijkt heel futuristisch
Automotive24.09.2024
De Tesla Cybercab wordt helemaal niet zo duur
Automotive11.09.2024
Robottaxi’s blijken lang niet zulke brokkenpiloten als mensen
Automotive19.08.2024
Zelfrijdende taxi’s in San Francisco blijven ‘s nachts maar toeteren
Automotive12.07.2024
Tesla stelt de aankondiging van zijn Robotaxi uit
Automotive20.06.2024
Zijn zelfrijdende auto’s inderdaad veiliger dan menselijke chauffeurs?
Automotive29.04.2024
Eerste race met zelfrijdende race-auto’s was uiterst vreemd
Automotive29.03.2024