Automotive10.12.2021

Autonoom rijden: een kwestie van tijd, regels en acceptatie


Met de SocAIty studie wil Audi bijdragen aan het publieke debat rondom autonoom rijden

Audi heeft onderzoek gedaan naar de maatschappelijke kant van zelfrijdende auto’s. Daarbij ging het niet alleen over technische vraagstukken en uitdagingen, maar ook over wetgeving, het vertrouwen tussen mens en machine en de veiligheid, inclusief bescherming van (persoonlijke) gegevens en beveiliging van de infrastructuur. De Duitse autofabrikant verwacht nog voor 2030 de eerste volledig autonoom rijdende modellen te introduceren. Audi voert al jaren tests uit met zelfrijdende auto’s. Technisch gaat het dus crescendo. Maar voor dat het zover is zullen een aantal randvoorwaarden rondom de thema’s van het onderzoek, ingevuld moeten worden.

Volwassen technologie en acceptatie

Uiteraard moet de technologie volwassen zijn, maar er moeten volgens Audi ook passende politieke en wettelijke kaders komen. In de SocAIty studie van de autofabrikant laten wetenschappers, politici en economen hun licht schijnen over autonoom rijden en over alle aspecten die ermee samenhangen. Met de SocAIty studie wil Audi bijdragen aan het publieke debat rondom autonoom rijden en aan de verantwoorde inzet van deze nieuwe vorm van rijden voor de mobiliteit van de toekomst.

Auto’s die zelf tussen de lijntjes blijven, (mee)sturen, remmen en accelereren. Het is technisch al lang mogelijk. In de praktijk wordt ‘autonoom rijden’ ook al veel, en met succes, getest. Wettelijk, en verzekeringstechnisch, zitten er echter nogal wat haken en ogen aan. Dat geldt ook voor het vertrouwen tussen mens en machine.

Ik rij zelf regelmatig in auto’s die, technisch gezien, zich vrijwel volledig autonoom kunnen voortbewegen. Maar het blijft toch vreemd en mijn handen en voeten zijn altijd in de buurt van stuur en pedalen. Voordat ik naast of achter bestuurdersstoel plaats zal nemen, moet er nog wel wat gebeuren. Echter, dat onze auto’s in de toekomst uiteindelijk zelf kunnen, en mogen, rijden, dat lijkt onvermijdelijk. Het is een kwestie tijd, de juiste regels en acceptatie. Dat is ook de conclusie van de SocAIty studie van Audi.

Micromobiliteit, innovatie en ethiek

Audi kijkt in de studie onder andere naar de verandering van het mobiliteitslandschap. Die maken de noodzaak, met name in grote steden, voor micromobiliteitsoplossingen steeds groter. Terwijl de VS alom gezien wordt als de aanjager van de technologie achter autonoom rijden, is het volgens de studie juist China waar deze nieuwe technologie snel en op grote schaal kan worden uitgerold. “Europa wordt gezien als een innovatieplek voor geavanceerde voertuigtechnologie en als perfecte productielocatie. Bovendien zouden Europese klantenrechten en de regulering van databescherming als standaard voor de complete industrie kunnen dienen”, aldus de studie. Tsja, dat Audi, als Duits bedrijf, een beetje voor haar eigen regio preekt, kan ze natuurlijk niet kwalijk genomen worden.

Volgens Audi zullen wij, de chauffeurs, de opmars van autonoom rijdende auto’s geleidelijk accepteren. Belangrijk is daarvoor wel dat we vertrouwen krijgen in autonoom rijden. Dat kost tijd, maar verwacht wordt ook dat de voordelen die autonoom rijden met zich meebrengen op het gebiedt van comfort- en veiligheid die acceptatie kunnen versnellen. Zeker als, met de voortschrijdende ontwikkelingen, deze technologie steeds breder beschikbaar komt. De sociale impact van zelfrijdende auto’s kan volgens de studie enorm zijn. “Via autonoom rijden komen diensten op maat beschikbaar en wordt mobiliteit bereikbaarder. Mobiliteit wordt dus als het ware inclusiever en socialer. Dat is van groot belang: mobiliteit is immers onmisbaar om toegang te krijgen tot banen, gezondheidszorg, voedsel etc”, aldus de studie van Audi.

Tot slot heeft de studie ook aandacht voor de ethische kant van autonoom rijden. Denk aan vragen als: hoe reageert een auto in de situatie van een ongeval, wie is verantwoordelijk als een autonoom rijdende auto betrokken raakt bij een ongeval? En van wie is de gegenereerde informatie? De antwoorden zijn cruciaal voor de volgende stap. Als het gaat om autonoom rijden hebben bedrijven en wetgevende instanties uiteraard ook vragen én ze staan voor uitdagingen. Een duidelijke ethische basis helpt om daar goed op in te springen.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

...

Verder lezen over Audi

Wie dacht er als eerste aan tuning?

Auto tuning is niet alleen het uiterlijk van een auto veranderen, het is tegelijkertijd een kunst en een wetenschap. Met tuning kun je de individualiteit van de eigenaar benadrukken en de technische eigenschappen van het voertuig verbeteren. Maar wie was de eerste die aan auto tuning dacht? Misschien was het Karl Benz, die niet alleen de eerste auto met benzinemotor maakte, maar ook voortdurend experimenteerde met de constructie en het ontwerp ervan?

Lifestyle22.08.2024

Wie dacht er als eerste aan tuning?

​De 5 verschillende roadtriptypes met bijpassende, fantastische reizen

Als je bezig bent met je rijbewijs, dan droom je ervan. Als je een nieuwe auto koopt ook: hoe handig is de bekerhouder, voor als we eindelijk op die roadtrip gaan? Dat ultieme gevoel van vrijheid, dat is wat een auto je...

Automotive15.11.2023

​De 5 verschillende roadtriptypes met bijpassende, fantastische reizen

Bayern spelers verkopen hun Audi’s

Profvoetballers rijden vaak in auto’s die de gewone man of vrouw niet kan betalen. Bij Bayern München valt dat wel mee. Althans, wat de auto’s betreft die de spelers en staf ‘van de zaak’ krijgen. De autosponsor...

Automotive25.08.2023

Bayern spelers verkopen hun Audi’s

Audi ziet zichzelf langzaam veranderen in softwarespecialist

Het zal ongetwijfeld een soort van dichterlijke vrijheid zijn geweest van de PR-afdeling van Audi om zichzelf uit te roepen tot softwarespecialist. Dit naar aanleiding van de kop van hun laatste nieuwsbericht: "Audi tran...

Automotive02.02.2023

Audi ziet zichzelf langzaam veranderen in softwarespecialist

VR in de auto: nieuwe Audi’s krijgen het al

Audi wil virtual reality-ervaringen toevoegen aan zijn bolides. Heb je een Audi met het meest recente besturingssysteem van het merk, dan kun je er al mee aan de slag. Het gaat om een samenwerking met Holoride, een docht...

Online04.11.2022

VR in de auto: nieuwe Audi’s krijgen het al

Hallo Holoride
Going viral: Ken Block met Audi S1 Hoonitron in Las Vegas

Vandaag heeft driftkoning Ken Block zijn nieuwe, langverwachte Electrikhana-video gepresenteerd, met in de hoofdrol de Audi S1 Hoonitron. Dit volledig elektrische prototype werd speciaal voor dit doel ontwikkeld en gebou...

Automotive25.10.2022

Going viral: Ken Block met Audi S1 Hoonitron in Las Vegas

nieuwe ‘Electrikhana’ driftvideo
​Voor autoliefhebbers: 5 toffe wannahave auto’s van The Block Zone

Je kunt bij LEGO wel een paar toffe auto’s vinden, maar soms heeft de leverancier van plastic steentjes het niet helemaal bij het rechte eind. De Volkswagen-bus, die is bijvoorbeeld niet helemaal rond genoeg. Ben je op...

Automotive15.10.2022

​Voor autoliefhebbers: 5 toffe wannahave auto’s van The Block Zone

Audi’s nieuwe hybride Dakar Buggy

Ooit deed Audi de wereld van de 24-uurs races verbazen toen het Duitse automerk met een diesel aan die races ging meedoen. Dat bleek niet bepaald een misstap te zijn want met een turbodiesel wist Audi Le Mans maar liefst...

Automotive12.09.2022

Audi’s nieuwe hybride Dakar Buggy

Verder lezen over Onderzoek

25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging

Helemaal in de gezondheidszorg blijken grote zorgen te zijn: daar zou 40 procent onvoldoende zijn voorbereid.

Cybercrime29.10.2024

25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging

Hoe valt het ontstaan van eilandbogen of vulkaanbogen te verklaren?

Is het jou ook weleens opgevallen dat er door sommige eiland- en vulkaanketens op de kaart een duidelijke gebogen lijn of curve kan worden getrokken? Binnen de geologie noemen we een dergelijk verschijnsel eilandbogen of vulkaanbogen.

Online28.10.2024

Hoe valt het ontstaan van eilandbogen of vulkaanbogen te verklaren?

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Online marketingcampagnes zorgen voor aanzienlijk meer nieuwe klanten, zonder dat de bestaande klanten worden geactiveerd. Uit onderzoek blijkt dat campagnes op bijvoorbeeld social media zorgen voor 170 procent nieuwe klanten.

Marketing01.10.2024

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!

Elke zichzelf respecterende data-wetenschapper weet dat je niet zonder meer verschillende datasets uit verschillende onderzoeken met elkaar kunt vergelijken. Op dergelijke verschillende datasets kunnen namelijk onvergelijkbare omstandigheden van toepassing zijn die onderlinge vergelijkingen een uiterst heikele zaak maken.

Nieuws17.09.2024

Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!

“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media

Denk je echt dat je in één dag rijk kan worden door wat domme trucjes van een of andere zelfverklaarde influencer? Ze beloven gouden bergen, maar hoe zit het nu echt? In deze nieuwe achtdelige televisieserie ‘Trap er Niet Influencer’ onderzoeken presentatoren Filemon Wesselink, Mark Baanders, Vera Verzijl en Sarah Bakker verschillende trends en invloeden van social media met een kritische en humoristische blik.

Social Media04.09.2024

“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media

De stollingsgesteenten cyclus op aarde

De meeste mensen kunnen zich wel voorstellen dat onze planeet van binnen naar buiten is opgebouwd overeenkomstig een aflopend dichtheidsprofiel. Met van binnen naar buiten een nikkelijzeren vaste binnenkern, een nikkelijzeren vloeibare buitenkern, een vaste ondermantel van silicaatarmere gesteenten, een vaste bovenmantel van silicaatrijkere gesteenten en 'last but not least' onze geliefde aardkorst.

Nieuws21.08.2024

De stollingsgesteenten cyclus op aarde

Heeft AI-chatbot ChatGPT onze levens echt veranderd?

Er wordt steeds vaker gesproken over een AI-bubbel, zeker nu de aandelen van techbedrijven enorme dips tonen. Barst die bubbel straks echt? Het is niet zo dat AI-chatbots ons niets hebben gebracht. Zo is er onderzoek gedaan naar of ChatGPT onze levens echt heeft veranderd en daar komt positief nieuws uit.

Artificial Intelligence14.08.2024

Heeft AI-chatbot ChatGPT onze levens echt veranderd?

Stratovulkanen, schildvulkanen en supervulkanen

Binnen dit en binnen een vervolgartikel ga ik nader in op de beschrijving van enkele typen van vulkanen. Daarbij beperk ik mij hoofdzakelijk tot de typische vulkanen die ontstaan als gevolg van de subductie van tektonische aardplaten of als gevolg van mantelpluimen (hotspots). Dit betreffen voornamelijk stratovulkanen, schildvulkanen en supervulkanen. 

Nieuws12.08.2024

Stratovulkanen, schildvulkanen en supervulkanen

Verder lezen over Zelfrijdende auto

Tesla’s robtaxi Cybercab is er en lijkt heel futuristisch

Cybercab is een zelfrijdende taxi die moet gaan concurreren met onder andere Uber, maar ook het openbaar vervoer. 

Automotive11.10.2024

Tesla’s robtaxi Cybercab is er en lijkt heel futuristisch

De Tesla Cybercab wordt helemaal niet zo duur

Tesla staat op het punt om zijn Cybercab te onthullen in de studio’s van Warner Bros. De robotaxi zou in oktober worden onthuld na enige vertraging.

Automotive24.09.2024

De Tesla Cybercab wordt helemaal niet zo duur

Robottaxi’s blijken lang niet zulke brokkenpiloten als mensen

Robottaxi's blijken vrij capabel: robottaxi’s zouden 73 procent minder ongelukken veroorzaken dan auto’s met menselijke chauffeur.

Automotive11.09.2024

Robottaxi’s blijken lang niet zulke brokkenpiloten als mensen

Zelfrijdende taxi’s in San Francisco blijven ‘s nachts maar toeteren

Zelfrijdende taxi's doen het best goed in San Francisco, maar wat deze bolides in hun vrije tijd doen maakt sommige inwoners van de stad helemaal gek.

Automotive19.08.2024

Zelfrijdende taxi’s in San Francisco blijven ‘s nachts maar toeteren

Tesla stelt de aankondiging van zijn Robotaxi uit

Tesla lijkt het met zijn Robotaxi niet vlekkeloos te vergaan: de geplande aankondiging van de vloot wordt verplaatst.

Automotive12.07.2024

Tesla stelt de aankondiging van zijn Robotaxi uit

Zijn zelfrijdende auto’s inderdaad veiliger dan menselijke chauffeurs?

Er zijn dan minder ongelukken en je komt sneller op je bestemming aan met een zelfrijdende auto. Klopt dat?

Automotive20.06.2024

Zijn zelfrijdende auto’s inderdaad veiliger dan menselijke chauffeurs?

Eerste race met zelfrijdende race-auto’s was uiterst vreemd

Een race zoals de Formule 1, maar dan iets langzamer, iets minder auto's en zonder coureurs. Hoe? De zelfrijdende race-auto's uit de A2RL.

Automotive29.04.2024

Eerste race met zelfrijdende race-auto’s was uiterst vreemd

Deze zelfrijdende auto kan ook autonoom driften

Een auto die uit zichzelf kan rijden en beslissingen neemt op de weg is tegenwoordig al niet eens meer zo bijzonder, maar eentje die daarbij ook nog kan driften, zeker wel. Geely toont een testauto die zich goed staande...

Automotive29.03.2024

Deze zelfrijdende auto kan ook autonoom driften