Kia’s R&D-afdeling wordt een start-up. Het automerk heeft besloten zijn research en development team zodanig op te bouwen dat het een net even andere manier van werken krijgt om zo meer innovatie te stimuleren. Kia R&D is straks een flexibele, onafhankelijke start-up naast het bekende autobedrijf. De reden? De transitie naar elektrische auto’s.
Kia wil graag de ontwikkeling van Software Defined Vehicles versnellen en de concurrentiestrijd wat spannender maken door met een eigen start-up te komen. Kia start de gedeelde R&D-organisatie samen met Hyundai en de gecentraliseerde structuur van de organisatie wordt hierbij losgelaten en maakt plaats voor een ‘onafhankelijke Allianced Tech laat weten: “De partners hebben alle activiteiten die rechtstreeks verband houden met R&D gegroepeerd en naar een hoger niveau getild om de ontwikkeling van nieuwe modellen te verbeteren en de kwaliteit van de massaproductie verder te verhogen. De bedrijven hebben ook de innovatieve technologieteams van de volgende generatie binnen de bestaande R&D-divisie gescheiden als een op zichzelf staande technische unit.”
De nieuwe R&D-organisatie heeft president Yong Hwa Kim aan het roer, die ook Chief Technology Officer is. De organisatie heeft vier afdelingen: Total Vehicle Development (TVD), de Vehicle SW Tech Unit, Mobility Engineering and Tech Acceleration (META) en onafhankelijke R&D-teams en Design Centers. Die moeten straks met zijn allen de nieuwste bedrijfswagens, robotica, batterijen én waterstoftechnologie ontwikkelen.
Kia: “In de nieuwe organisatie zal elke divisie zich onafhankelijk concentreren op eigen ontwikkelingswerk, terwijl voor gevallen waarin samenwerking vereist is, teams kunnen samenkomen om flexibel samen te werken, vergelijkbaar met de werkwijze van start-ups. De partners hebben bewust gekozen voor een ingrijpende reorganisatie in plaats van stapsgewijs veranderen, om de transformatie naar aanbieders van slimme en duurzame mobiliteitsoplossingen te versnellen.”
De nieuwe TVD-divisie zorgt voor het proces van de ontwikkeling van nieuwe modellen, inclusief EV’s. Binnen elke unit houden projectmanagers toezicht op de productontwikkeling voor elk model, waarbij uiteraard ook gebruik wordt gemaakt van de kennis van ingenieurs en de ingevingen uit testcentra. Kia wil sowieso de ontwikkelings- en productiecapaciteiten en het concurrentievermogen op het hoogste niveau waarborgen. Er komt ook een speciale onderzoeksorganisatie die zich richt op het maximaliseren van het elektrische bereik en de veiligheid van EV’s.
Kia: “Om consistentie in softwareontwikkeling te garanderen en een robuuster ontwikkelingssysteem te creëren zijn het Autonomous Driving Center, het Vehicle Control Development Center en het Digital Engineering Center geïntegreerd in de nieuwe Vehicle SW Tech Unit, die voorheen alleen bestond uit het Electronics Development Center en Infotainment Development Center. Door deze software gerelateerde organisaties samen te brengen in één Tech Unit, verwacht Kia een organische samenwerking tussen de afdelingen te bereiken en middelen efficiënter in te kunnen zetten.”