Automotive24.03.2017

Auto’s en augmented reality


Met augmented reality, letterlijk vertaald “toegevoegde realiteit”, kun je virtuele elementen toevoegen aan de omgeving waarin je je bevindt. De werkelijkheid krijgt als het ware een extra laag. Op Dutchcowboys vind je inmiddels al een groot aantal artikelen over augmented reality en de vele manieren waarop het kan worden ingezet. In dit artikel belichten we augmented reality in de auto-industrie; van het tot leven brengen van een technische handleiding tot het bezichtigen van de auto die je overweegt te kopen.

Voor de bestuurder

Bij verschillende automodellen is het al mogelijk om informatie op de voorruit te laten weergeven (head-up display, ofwel HUD). De bestuurder kan zo bijvoorbeeld de snelheid en de gewenste route in de gaten houden, zonder naar het dashboard te hoeven kijken. In de nabije toekomst moet het mogelijk worden om nog veel meer informatie op de voorruit te projecteren; virtuele elementen worden dan geïntegreerd in wat de bestuurder buiten ziet. Het kan bijvoorbeeld straks zo zijn dat de bestuurder via augmented reality gewezen wordt op naderende voetgangers of andere verkeersdeelnemers, of dat de straat die de bestuurder in moet rijden wordt gemarkeerd. Jaguar is één van de automerken die al stappen in deze richting heeft gezet. In de video hieronder stelt het merk haar Virtual Windscreen-concept voor.

Waar op dit gebied ook mee geëxperimenteerd wordt, zijn augmented reality-brillen voor bestuurders. Een goed voorbeeld hiervan is de AR-bril die Mini in 2015 voorstelde op de Shanghai auto show. Waar Mini naar streeft, is dat deze bril niet alleen de snelheid, de route en bepaalde points of interest laat zien, maar ook X-ray view (de mogelijkheid om door de dichte delen van je auto te kunnen kijken) en parkeerassistentie biedt. Wat je je hierbij moet voorstellen, zie je hieronder.

Virtuele showroom

Over het algemeen koop je geen auto zonder deze eerst uitgebreid te bezichtigen en te testen. Het wordt echter steeds gemakkelijker om thuis al een realistische indruk te krijgen van de auto die je op het oog hebt. Audi is een goed voorbeeld van een fabrikant die augmented reality inzet om je een 3D-versie van bepaalde modellen te kunnen tonen. Met behulp van een app kunnen potentiële klanten de foto’s in de catalogus van het merk omzetten in driedimensionale beelden. In de video hieronder zie je hoe dit in de praktijk werkt.

BMW gaat nog een stapje verder, en heeft een app gelanceerd waarmee je via je smartphone levensgrote virtuele versies van de i3 stadsauto en de i8 sportwagen kunt bekijken. Het systeem maakt gebruik van de Google Tango technologie. Gebruikers van de app kunnen de virtuele auto’s op hun eigen oprit zetten en deze van alle kanten bekijken. Ze kunnen zelfs “plaatsnemen” in de auto en zo een realistische indruk krijgen van het interieur.

Interactieve handleiding

Al in 2009 kwam BMW met een conceptversie van een augmented reality-bril voor autoreparaties. Via deze AR-bril ziet de monteur welke onderdelen vervangen moeten worden, waarna een stappenplan met instructies verschijnt. In 2013 schreven we over Volkswagen MARTA Augmented Reality Service Support. Ook dit systeem kan bij reparaties worden ingezet, maar het werkt via een tablet. Door de camera van je tablet te richten op het auto-onderdeel dat gerepareerd moet worden, verschijnt op het schermpje informatie over het betreffende onderdeel en kun je ook lezen hoe je het kunt repareren.

Minder gericht op reparatie, en meer bedoeld om de autobezitter kennis te laten maken met de onderdelen van zijn auto, zijn de apps van Audi en Hyundai. Hierbij gaat het eigenlijk om augmented reality-versies van de papieren autohandleiding. Door de camera van je smartphone of tablet op een bepaald gedeelte van je auto te richten, kun je meer te weten komen over de onderdelen die op die plek te vinden zijn. Met de Hyundai-app kun je bovendien zien hoe je bepaalde basishandelingen uitvoert, zoals het controleren van het oliepeil. Wanneer een handeling wat gecompliceerder is, verwijst de app naar het bijbehorende instructiefilmpje op YouTube. De Hyundai-app wordt gedemonstreerd in de onderstaande video.

...

Verder lezen over Augmented Reality

Snapchat brengt zijn camerabril Spectacles ook in Nederland uit

Snapchat heeft besloten zijn nieuwe camerabril Spectacles ook in landen buiten de Verenigde Staten uit te brengen, waaronder Nederland, Frankrijk en Duitsland.

Gadgets29.10.2024

Snapchat brengt zijn camerabril Spectacles ook in Nederland uit

Meta presenteert zijn eerste augmented reality-bril Orion

Orion is de augmented reality-bril die volgens Meta-leider Mark Zuckerberg “de meest geavanceerde AR-bril is die de wereld ooit heeft gezien”.

Gadgets25.09.2024

Meta presenteert zijn eerste augmented reality-bril Orion

Meta stopt met zijn concurrent voor Apple Vision Pro

Meta zou een concurrent willen maken voor de Apple Vision Pro en was al vrij ver in de ontwikkeling. Nu cancelt het die VR-bril.

Technology23.08.2024

Meta stopt met zijn concurrent voor Apple Vision Pro

Augmented reality-bril van Apple komt nog lang niet

Ja, Apple werkt wel degelijk aan een nieuwe bril die het even helemaal anders doet, maar nee, snel komt die niet.

Gadgets24.06.2024

Augmented reality-bril van Apple komt nog lang niet

De nieuwste augmented reality-bril is een heel gewoon montuur

Stel je voor dat een gewone bril straks kan fungeren als augmented reality-bril? Dat is helemaal niet straks, dat is nu.

Technology13.05.2024

De nieuwste augmented reality-bril is een heel gewoon montuur

Apple Vision Pro komt eraan: alles wat je moet weten

De nieuwe, high end mixed reality-headset Apple Vision Pro komt er bijna aan. In februari verschijnt het apparaat, dat nu in productie is gegaan. Dat stelt Ming-Chi Kuo, een expert op het gebied van tech.

Gadgets26.12.2023

Apple Vision Pro komt eraan: alles wat je moet weten

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

Van 29 november tot en met 3 december kun je de Shared Shop op de Utrechtsestraat 50 in Amsterdam bezoeken. Deze shop speelt in op de groeiende vraag naar een blended winkelervaring: tegelijk zowel virtueel als fysiek sh...

Marketing30.11.2023

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

​Snap Lens Fest: nieuwe mogelijkheden voor filtermakers

Snapchat is niet alleen een geliefd social medium vanwege zijn verdwijnende berichten en Bitmoji: het is extreem goed in het maken van augmented reality-filters. Of eigenlijk Lenses, want Snapchat noemt een filter een le...

Social Media09.11.2023

​Snap Lens Fest: nieuwe mogelijkheden voor filtermakers