Morgen is het weer die dag van het jaar voor flauwe grappen. Dit is er geen! Audi heeft vandaag namelijk al bekend gemaakt dat het automerk met ingang van april geen modellen met een dieselmotor meer zal verkopen in Nederland. Vanaf morgen kunnen Audi-kopers alleen nog kiezen uit modellen met een benzinemotor, de TFSI, plug-in hybride (PHEV) of volledig elektrische aandrijving (BEV). De welbekende TDI motoren zijn vanaf morgen (1 april) dus verleden tijd. In Nederland wel te verstaan.
Heel veel pijn gaat het afscheid van de dieselmotor Audi in Nederland niet doen overigens. Het afgelopen jaar had nog maar 1 procent van de verkochte auto’s een dieselmotor. Die aflatende interesse heeft deels ongetwijfeld nog te maken met het grote dieselschandaal van enkele jaren geleden. Diesels worden, deels onterecht, al jaren aangemerkt als een van de meest vervuilende krachtbronnen.
Daarnaast speelt in Nederland natuurlijk ook nog het fenomeen wegenbelasting een rol. Voor een diesel ligt die fors hoger dan voor auto’s met een benzinemotor. Om over het belastingvoordeel voor PHEV’s en BEV’s nog maar te zwijgen.
Enfin, vanaf april worden de verschillende Audi’s met de volgende aandrijflijnen geleverd. De Audi A1-, Q2-, A4-, A5- en TT-serie plus de Audi R8 zijn er voortaan enkel met benzinemotoren. De A3, Q3, Q5, A6, A7 Sportback, Q7, A8 en Q8 bieden een keuze uit TFSI benzine- en TFSI e plug-in hybridemotoren.
En dan zijn er natuurlijk nog de volledig elektrisch aangedreven Audi modellen, de e-tron. Naast de Audi e-tron en e-tron Sportback – de allereerste volledig elektrische modellen van het merk – bestaat de volelektrische range van Audi inmiddels uit de Q4 e-tron en Q4 Sportback e-tron, en uiteraard de prachtige Audi e-tron GT en extra sportieve RS e-tron GT.
Overigens heeft Audi vorig jaar al aangekondigd dat het merk van plan is om vanaf 2026 geen modellen meer op de markt te brengen met een benzine-, diesel of hybride verbrandingsmotor.