Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Morgen is het weer die dag van het jaar voor flauwe grappen. Dit is er geen! Audi heeft vandaag namelijk al bekend gemaakt dat het automerk met ingang van april geen modellen met een dieselmotor meer zal verkopen in Nederland. Vanaf morgen kunnen Audi-kopers alleen nog kiezen uit modellen met een benzinemotor, de TFSI, plug-in hybride (PHEV) of volledig elektrische aandrijving (BEV). De welbekende TDI motoren zijn vanaf morgen (1 april) dus verleden tijd. In Nederland wel te verstaan.
Nog maar 1 procent diesel
Heel veel pijn gaat het afscheid van de dieselmotor Audi in Nederland niet doen overigens. Het afgelopen jaar had nog maar 1 procent van de verkochte auto’s een dieselmotor. Die aflatende interesse heeft deels ongetwijfeld nog te maken met het grote dieselschandaal van enkele jaren geleden. Diesels worden, deels onterecht, al jaren aangemerkt als een van de meest vervuilende krachtbronnen.
Daarnaast speelt in Nederland natuurlijk ook nog het fenomeen wegenbelasting een rol. Voor een diesel ligt die fors hoger dan voor auto’s met een benzinemotor. Om over het belastingvoordeel voor PHEV’s en BEV’s nog maar te zwijgen.
Welke aandrijving hoort bij welke Audi?
Enfin, vanaf april worden de verschillende Audi’s met de volgende aandrijflijnen geleverd. De Audi A1-, Q2-, A4-, A5- en TT-serie plus de Audi R8 zijn er voortaan enkel met benzinemotoren. De A3, Q3, Q5, A6, A7 Sportback, Q7, A8 en Q8 bieden een keuze uit TFSI benzine- en TFSI e plug-in hybridemotoren.
En dan zijn er natuurlijk nog de volledig elektrisch aangedreven Audi modellen, de e-tron. Naast de Audi e-tron en e-tron Sportback – de allereerste volledig elektrische modellen van het merk – bestaat de volelektrische range van Audi inmiddels uit de Q4 e-tron en Q4 Sportback e-tron, en uiteraard de prachtige Audi e-tron GT en extra sportieve RS e-tron GT.
Overigens heeft Audi vorig jaar al aangekondigd dat het merk van plan is om vanaf 2026 geen modellen meer op de markt te brengen met een benzine-, diesel of hybride verbrandingsmotor.
Verder lezen over Audi
Lifestyle22.08.2024
Wie dacht er als eerste aan tuning?
Automotive15.11.2023
De 5 verschillende roadtriptypes met bijpassende, fantastische reizen
Automotive25.08.2023
Bayern spelers verkopen hun Audi’s
Automotive02.02.2023
Audi ziet zichzelf langzaam veranderen in softwarespecialist
Online04.11.2022
VR in de auto: nieuwe Audi’s krijgen het al
Hallo HolorideAutomotive25.10.2022
Going viral: Ken Block met Audi S1 Hoonitron in Las Vegas
nieuwe ‘Electrikhana’ driftvideoAutomotive15.10.2022
Voor autoliefhebbers: 5 toffe wannahave auto’s van The Block Zone
Automotive12.09.2022