Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Audi start het nieuwe jaar goed met drie primeurs tijdens de Detroit Motor Show. De lang verwachte Audi Q8 concept welke toont hoe het toekomstig productiemodel eruit gaat zien, een uiterst rappe en sportieve Audi SQ5 TFSI en de al eerder aangekondigde A5 en S5 Cabriolet.
Audi Q8 concept: mag het een maatje meer zijn
We hebben even moeten wachten op de Audi Q8 maar nu hij er is kunnen we alleen maar blozen bij deze uiterst grote SUV. Natuurlijk is het een antwoord op BMW en Mercedes die beiden al een dergelijke auto met sportieve looks op de markt hebben. Met een lengte van 5,02 meter en een breedte van 2,04 meter is het een redelijke kansloze missie om deze SUV nog fatsoenlijk in het parkeervak van een parkeergarage te gaan krijgen. Maar als je van dit soort grote, luxe en snelle SUV’s houdt zal je dat weinig uitmaken. It’s big en dat zul je weten.
De styling met z’n aflopende daklijn was wel te verwachten als je naar de concurrentie kijkt. Audi zelf geeft aan met dit studiemodel vooruit te kijken op de toekomstige designstijl voor zijn modellen. Kenners herkennen misschien elementen die een verwijzing zijn naar Audi’s oorspronkelijke Ur-quattro uit de jaren ’80, waaronder de vlak aflopende, brede C-stijlen en de gebogen flanken boven de wielen.
Dankzij een wielbasis van 3 meter is er veel binnenruimte met ook nog eens een bagageruimte met 630 liter. In de Q8 vindt je het nieuwe bedieningsconcept met grote touchscreens, aangevuld met een verbeterde Audi virtual cockpit en een head-up display dat gebruikmaakt van intelligente augmented reality technologie om virtuele signalen in de ‘echte wereld’ te verwerken. Zo wordt een navigatieaanwijzing bijvoorbeeld virtueel als richtingpijl op het wegdek weergegeven.
Plug-in hybride
De Audi Q8 concept heeft een plug-in hybride-aandrijving met een 245 kW/333 pk en 500 Nm sterke 3.0 TFSI turbo benzinemotor en een elektromotor met 100 kW en 330 Nm aan trekkracht welke een systeemvermogen van 330 kW en 700 Nm aan koppel levert. De aandrijfkracht wordt via een 8-traps tiptronic-transmissie en quattro permanente vierwielaandrijving op de weg overgebracht.
Met deze technologie sprint de Audi Q8 concept in 5,4 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt hij een top van 250 km/u. Volgens de NEDC-standaard voor hybrideauto’s verbruikt de Audi Q8 concept slechts 2,3 liter brandstof op 100 kilometer, wat overeenkomt met 53 gram CO2 per kilometer. De achterin ondergebrachte lithium-ion batterij van de Audi Q8 concept heeft een capaciteit van 17,9 kWh, goed voor een elektrische actieradius van 60 km (totale actieradius tot 1.000 km).
Audi SQ5 TFSI met 3.0 TFSI V6 benzinemotor
Audi komt met een sportieve variant van de nieuwe Audi Q5-range in de vorm van de Audi SQ5 TFSI. De turbogeblazen 3.0 TFSI V6 benzinemotor levert 260 kW/354 pk en 500 Newtonmeter aan trekkracht tussen 1.370 en 4.500 toeren per minuut. Daarmee sprint deze rappe SQ5 in 5,4 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u. De elektronisch begrensde topsnelheid bedraagt 250 km/u.
Verder heeft de SQ5 TFSI de standaard quattro permanente vierwielaandrijving en een 8-traps tiptronic-automaat. Deze nieuwe versie is uit te breiden met een optioneel sportdifferentieel en dynamic steering met variabele overbrengingen. Beide features zijn aan te sturen via het Audi drive select systeem, net als de motor, de tiptronic-automaat en de standaard variabele dempers. De ook al optionele luchtvering biedt je als bestuurder de mogelijkheid om de rijhoogte aan te passen.
De Audi SQ5 TFSI heeft met Alcantara/leer beklede S sportstoelen, LED-koplampen en 20 inch aluminium velgen met 255/45 banden. De Audi SQ5 TFSI arriveert in de loop van het jaar in Nederland.
Nieuwe Audi A5/S5 Cabriolet
Na de Coupé en Sportback breidt Audi de A5 modelfamilie verder uit met de nieuwe Audi A5 en S5 Cabriolet die volledig zijn gebaseerd op de lijnen van de reeds bestaande Coupé. De klassieke stoffen kap biedt voldoende akoestisch comfort en is zeer eenvoudig te openen. Een klein rukje aan de schakelaar volstaat om hem geheel automatisch al rijdend te openen of te sluiten tot een snelheid van 50 km/u.
Qua motoren kun je bij de Audi A5 Cabriolet kiezen uit een 2.0 TDI turbodiesel of een 2.0 TFSI benzinemotor, beide met 140 kW/190 pk. De Audi S5 beschikt over de 260 kW/354 pk 3.0 TFSI V6 motor.
Vanaf maart 2017 staan zowel de Audi A5 als S5 Cabriolet bij de Nederlandse Audi-dealers.
Verder lezen over Audi
Lifestyle22.08.2024
Wie dacht er als eerste aan tuning?
Automotive15.11.2023
De 5 verschillende roadtriptypes met bijpassende, fantastische reizen
Automotive25.08.2023
Bayern spelers verkopen hun Audi’s
Automotive02.02.2023
Audi ziet zichzelf langzaam veranderen in softwarespecialist
Online04.11.2022
VR in de auto: nieuwe Audi’s krijgen het al
Hallo HolorideAutomotive25.10.2022
Going viral: Ken Block met Audi S1 Hoonitron in Las Vegas
nieuwe ‘Electrikhana’ driftvideoAutomotive15.10.2022
Voor autoliefhebbers: 5 toffe wannahave auto’s van The Block Zone
Automotive12.09.2022