De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Voor het eerst presenteerde Audi op de Pebble Beach Automotive Week in Monterey (Californië) een studiemodel. Met de Audi PB18 e-tron tonen ze zowel qua design als technologie hoe de sportwagen van de toekomst er uit ziet. Deze conceptcar is ontworpen in de Audi designstudio in Malibu en het technische concept met elektroaandrijving is geïnspireerd op de winnende Le Mans racers van Audi. De letters PB in de typeaanduiding verwijzen naar Pebble Beach, het getal ‘18’ staat voor de link met de succesvolle R18 e-tron LMP1-racer.
Audi PB18 e-tron
De Audi PB18 e-tron is laag en breed (LxBxH: 4,53 x 2,00 x 1,15 meter). Hij heeft stijlelementen van de Audi Aicon uit 2017. Maar toch zijn er ook grote verschillen: de Aicon is een ‘privéjet voor de weg’ terwijl de focus bij de PB18 e-tron volledig op sportiviteit ligt. Hij maakt gebruik van een middenmotorarchitectuur met het zwaartepunt net achter de twee stoelen.
In principe zit de bestuurder in het midden van de cockpit. De bestuurdersstoel en de drive-by-wire pedalen en besturing zijn echter te verschuiven. Zo ontstaat ruimte voor een passagier en is de auto ook geschikt voor dagelijks gebruik.
Opvallende stijlelementen van de PB18 e-tron zijn de brede wielkasten en de vloeiende daklijn met een nagenoeg verticaal staande achterruit. Daarmee heeft hij duidelijke trekken van een Shooting Brake, met een bagageruimte van 470 liter als bonus. Het zeer krachtige laserlicht van de concept car heeft zich tijdens de 24 Uur van Le Mans al bewezen. Precies in het midden van het blikveld van de bestuurder bevindt zich een transparant OLED-scherm, dat onder meer de ideale lijn op het circuit kan aangeven.
Drie elektromotoren
De Audi PB18 e-tron heeft twee elektromotoren voor de achteras (gezamenlijk 350 kW) en één voor de vooras (150 kW). Het systeemvermogen bedraagt 500 kW (680 pk) en met de boostfunctie is tijdelijk zelfs 570 kW (775 pk) beschikbaar.
Samen met het systeemkoppel van 830 Nm resulteert dat in een sprint van 0-100 km/u in ruim 2 seconden. Uiteraard wint de PB18 e-tron energie terug bij het afremmen op de elektromotoren. De drie elektromotoren worden individueel aangestuurd door de Torque Control Manager en het ESC. Dit maakt een on-demand verdeling van de aandrijfkracht over de vier wielen mogelijk, met optimale dynamiek en stabiliteit als resultaat. Ook het onderstel, dat in grote lijnen afkomstig is van de R18 LMP-racer, draagt samen met de 22 inch wielen bij aan dynamiek van zeer hoog niveau.
Solid-state batterij
De PB18 e-tron maakt gebruik van de nieuwste accutechnologie via een relatief lichte solid-state batterij. De batterij heeft een capaciteit van 95 kWh en maakt een actieradius van ruim 500 km (WLTP) mogelijk. Met 800 Volt-laden, waar de PB18 e-tron geschikt voor is, duurt een complete laadcyclus slechts 15 minuten. Audi Wireless Charging is eveneens mogelijk.
Toekomst
De onthulling van de PB18 e-tron staat niet op zichzelf. Nog dit jaar presenteert Audi zijn eerste volledig elektrisch aangedreven productiemodel: de Audi e-tron, een ruime en dynamische SUV. Bovendien staan er meer elektrisch aangedreven modellen op het programma en daarbij een breed scala aan innovatieve diensten.
Verder lezen over Audi
Lifestyle22.08.2024
Wie dacht er als eerste aan tuning?
Automotive15.11.2023
De 5 verschillende roadtriptypes met bijpassende, fantastische reizen
Automotive25.08.2023
Bayern spelers verkopen hun Audi’s
Automotive02.02.2023
Audi ziet zichzelf langzaam veranderen in softwarespecialist
Online04.11.2022
VR in de auto: nieuwe Audi’s krijgen het al
Hallo HolorideAutomotive25.10.2022
Going viral: Ken Block met Audi S1 Hoonitron in Las Vegas
nieuwe ‘Electrikhana’ driftvideoAutomotive15.10.2022
Voor autoliefhebbers: 5 toffe wannahave auto’s van The Block Zone
Automotive12.09.2022
Audi’s nieuwe hybride Dakar Buggy
Verder lezen over Elektrisch rijden
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive19.11.2024
Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4
Automotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive26.09.2024
BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer
Automotive11.09.2024
Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden
Gadgets04.09.2024
5 positieve dingen aan fatbikes
Gadgets02.09.2024
Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike
Automotive21.08.2024
Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit
Verder lezen over Elektrische auto
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive09.11.2024
Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?
Tech in Asia14.10.2024
Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven
Automotive14.10.2024
Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer
Automotive11.10.2024
Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive
Automotive07.10.2024
Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile
Vanaf Q1 2025 ook in NederlandAutomotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive11.09.2024