17.03.2022
Automotive

Audi licht een tipje van de A6 Avant e-tron sluier op

By: Ron Smeets

BlogAutomotive

Hoewel verreweg de meeste autokopers tegenwoordig voor een crossover (SUV) of een compacte hatchback kiezen, zijn stationwagons zeker nog niet helemaal uitgerangeerd. Jarenlang was Audi een van de merken waar de stationwagon of, zoals Audi ze noemt, Avant een graag en veel gezien model op de Nederlandse wegen. Deze week heeft de Duitse autofabrikant een nieuw tipje van de sluier van een volledig elektrische stationwagon opgelicht; de Audi A6 Avant e-tron.

Het is nog een concept, maar… wow!

Bij he zien van de nieuwe kiekjes van deze nieuwe elektrische Audi kreeg ik vrijwel direct een ‘wow’ gevoel. Een beetje wat ik ook had toen ik vorig jaar zomer voor het eerst de nieuwe Peugeot 308 SW achter zag staan. Nu moet ik wel zeggen dat ik van nature een stationwagon rijder ben. In de jaren 90 en 00 heb ik er diverse, met name VW’s, met veel plezier gereden, maar dit ter zijde.

De Audi A6 Avant e-tron zoals die nu te zien is, moet nog onthuld worden. Officieel staat de auto ook nog steeds te boek als een conceptmodel. Ik hoop echter wel dat Audi er tussen nu en de lancering niet meer veel aan veranderd. Veel mooier kan mijns inziens niet. Al is dat natuurlijk, zoals met alle ontwerpen, ook een kwestie van smaak. Nou, mijn smaak is dit wel.

Audi_A6_Avant_e-tron_1
Audi_A6_Avant_e-tron_1
Audi_A6_Avant_e-tron_2
Audi_A6_Avant_e-tron_2
Audi_A6_Avant_e-tron_3
Audi_A6_Avant_e-tron_3

Audi PPE platform voor EV’s en 700 km bereik

Audi wil met de A6 Avant e-tron een nieuwe standaard voor EV’s lanceren. Daarbij hoort onder andere een actieradius van meer dan 700 kilometer. Dat wordt volgens de fabrikant mede mogelijk gemaakt door het nieuwe Premium Platform Electric (PPE). Het conceptmodel heeft een 800 volt systeem en een laadvermogen tot 270 kilowatt.

De accu is schaalbaar en kan worden aangepast aan de motorvereisten. Minder krachtige uitvoeringen van deze nieuwe EV kunnen zo uitgerust worden met een kleinere, lichtere batterij. Daarnaast zorgt het gebruik van de hele voertuigbasis voor een relatief vlakke lay-out voor de batterij. Dit is volgens Audi niet alleen essentieel voor voertuigen met een dynamische architectuur, maar maakt ook quattro-aandrijving mogelijk.

AudiA6AvantEtron-a
AudiA6AvantEtron-a

Bijna vijf meter

Dit, ik moet het helaas nog blijven herhalen, conceptmodel van de A6 Avant e-tron is bepaald geen kleine bolide. Hij is op vier centimeter na vijf meter lang, twee meter breed (1m96) en 1 meter 44 hoog. Er is veel aandacht besteed aan de stroomlijn. Voor EV’s een belangrijk onderwerp als het gaat om het verbruik. Met een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,24 heeft deze stationwagon maar fractioneel (0,02 punt) meer luchtweerstand dan de Sportback.

Foto’s via: Audi

Share this post