Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Dit weekend start de tweede seizoenshelft van de Formule 1. Op het programma staat de race in Spa-Francorchamps die dit jaar hopelijk meer actie laat zien dan de regenoptocht van 2021. De eerste actie van het nieuwe raceweekend kwam niet van Red Bull, Mercedes of Ferrari, maar van een nieuwe speler: Audi. De Duitse autofabrikant maakte vrijdagochtend in België bekend dat het vanaf 2026 aan de Formule 1 gaat meedoen.
Nog geen Audi F1 bolide, wel motoren
Hoewel Audi tijdens de persconferentie ook een protorype van een F1 bolide onthulde, gaat de fabrikant in eerste instantie vooral motoren leveren. Die worden nu en de komende jaren ontwikkeld en gebouwd in de Audi Sport fabriek in Neuburg.
Voor Audi is 2026 hét moment om in de Formule 1 te stappen. Audi noemt de beslissing haar grootste en meest uitdagende ambitie ooit. De beslissing van Audi hing af van de nieuwe regels die werden ingevoerd door de FIA. Vanaf 2026 moeten Formule 1 auto’s op duurzame synthetische brandstoffen rijden. Daarnaast moet minimaal de helft van het motorvermogen vanaf dat jaar elektrisch opgewekt worden. “Audi is van plan actief de transformatie te stimuleren van wat verreweg de belangrijkste motorsportserie ter wereld is”, aldus de CEO.
De videostream van de Audi persconferentie kun je hieronder in zijn geheel bekijken, voor de liefhebbers.
Anders dan de concurrentie
Het Duitse merk doet het, als het om racen gaat, doorgaans iets anders dan de concurrenten. Zo was het merk ooit de eerste die met een turbodiesel aan de 24 uur van Le Mans deelnam. Dat werd door concurrenten als een kansloze missie gezien, want diesels waren een stuk trager dan de benzine-racebolides. Echter, de diesels van Audi waren ook een stuk zuiniger, waardoor je minder pitstops hoefden te maken. Uiteindelijk wist Audi met de R10, aangedreven door een 5,5 liter V12 Diesel, in 2006, 2007 en 2008 de 24 uur van Le Mans op haar naam te schrijven.
Kortom, als het merk ergens voor gaat, dan doen ze dat vaak op hun eigen, onderscheidende, manier. En niet altijd zonder succes. Ik ben dan ook benieuwd wanneer de eerste Audi aangedreven Formule 1 racewagen op het hoogste treetje van het podium zal staan. Wellicht weten we dat al over een jaar of vier.
Foto’s: Audi
Verder lezen over Audi
Lifestyle22.08.2024
Wie dacht er als eerste aan tuning?
Automotive15.11.2023
De 5 verschillende roadtriptypes met bijpassende, fantastische reizen
Automotive25.08.2023
Bayern spelers verkopen hun Audi’s
Automotive02.02.2023
Audi ziet zichzelf langzaam veranderen in softwarespecialist
Online04.11.2022
VR in de auto: nieuwe Audi’s krijgen het al
Hallo HolorideAutomotive25.10.2022
Going viral: Ken Block met Audi S1 Hoonitron in Las Vegas
nieuwe ‘Electrikhana’ driftvideoAutomotive15.10.2022
Voor autoliefhebbers: 5 toffe wannahave auto’s van The Block Zone
Automotive12.09.2022