29.09.2023
Automotive

Aston Martin Valhalla wordt een hemels racemonster

By: Ron Smeets

BlogAutomotive

Aston Martin is tegenwoordig vooral bekend vanwege haar Formule 1 team. Maar dat is niet waar het merk oorspronkelijk bekend mee werd. Dat was Bond… James, Bond. In heel wat films reed de schier onverslaanbare geheimagent namelijk in een Aston Martin, van de DB5 in Goldfinger, met een van de meest iconische achtervolgingen, via de V12 Vanquish in Die Another Day, tot en met de speciaal voor 007 gemaakte DB10 in Spectre. En dan vergeven we James zijn uitstapjes naar Lotus en BMW.

Aston Martin Valhalla

Om de link met de Formule 1 nog iets meer te duiden, werkt Aston Martin momenteel aan een heus hemels racemonster. Die zullen we, waarschijnlijk niet in een James Bond film gaan zien – maar zeg nooit, nooit. De Aston Martin Valhalla wordt niet alleen een auto met F1-kwaliteiten, zoals meer dan 1000 pk, het is ook de eerste Aston Martin met een middenmotor. Ja, een ‘ouderwetse’ verbrandingsmotor, dus de kans is groot dat dit meteen ook (een van) de laatste Aston Martins met deze specs zal zijn. Het goede nieuws is wel dat de Valhalla een hybrid is. Hij heeft naast de ronkende achterwiel aangedreven V8 ook een dual elektromotor op de vooras, die samen dus voor 1012pk vermogen zorgen.

Enfin, in totaal worden er van de Aston Martin Valhalla maar 999 gebouwd. Eentje kopen, nog los van het prijskaartje dat ongetwijfeld exorbitant hoog zal zijn, zit er voor 99,9999% van ons stervelingen niet in. De prijs is overigens nog niet bekendgemaakt, maar ik durf bovenstaande stelling wel aan.

Valhalla-a
Valhalla-a
Valhalla-b
Valhalla-b

Vol met F1-technologie

Uiteraard is de Valhalla volgestopt met F1-technologie. Het is immers de eerste Aston Martin die door de fabriek (Aston Martin Performance Technologies) samen met de F1-ontwikkelaars van het Aston Martin Aramco Cognizant team bedacht en gebouwd is.

De Valhalla is volgens Aston Martin een op de bestuurder gerichte supercar met middenmotor. Net als in de F1 is een groot deel van het ontwerp van de auto in de simulator ontstaan en getest. In feite kom 90% van de dynamische eigenschappen en voertuigafstelling uit de simulator, terwijl de laatste ontwikkelingsfase in de echte wereld, op de weg en op het circuit, is voltooid.

Uiteraard is bij de ontwikkeling ook gebruik gemaakt van de expertise van Aston Martin coureurs Fernando Alonso en Lance Stroll. Zoals de zitpositie in de Valhalla. De hielen van de bestuurder worden verhoogd door een dubbele vloer, die ook elektronische modules bevat. De unieke kuipstoel van koolstofvezel kan in een grotere hoek worden gekanteld om een zitpositie te bereiken die nauwer is uitgelijnd met de AMR23-raceauto, terwijl hij toch het comfort van een wegauto biedt.

De Aston Martin Valhalla heeft wel het voordeel dat bij de ontwikkeling geen rekening gehouden hoefde te worden met de strenge regels van de F1. Een voorbeeld daarvan is de neerwaartse kracht die door de auto gegenereerd wordt. Bij 240 km/u is dat meer dan 600 kg. Zoals gezegd, de prijs is nog niet bekend. Aston Martin verwacht eind dit jaar het eerste prototype op de weg te kunnen gaan testen. In 2024 moet dan de productie van de 999 exemplaren starten. Ik kan nog wel even doorgaan over de Valhalla, maar zoals zo vaak zeggen plaatjes veel meer dan woorden.

Valhalla-c
Valhalla-c
Valhalla-d
Valhalla-d

Share this post