Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Apple stopt met het maken van zijn eigen elektrische auto. Het bedrijf zou al meer dan tien jaar werken aan een auto die zelfrijdend is, maar dat is nu voorbij. Meerdere bronnen laten weten dat Apple met Project Titan stopt.
Project Titan gestopt
Bloomberg sprak met bronnen die aangeven dat Apple het nieuws vandaag intern deelde en dat er geen banen verloren gaan. De maar liefst 2.000 mensen die aan deze Apple Car werkten, worden deels ondergebracht in teams die aan kunstmatige intelligentie werken, deels ontslagen. Hoe die verdeling is, dat is onbekend (of misschien zelfs nog onduidelijk). Het moet een flinke klap zijn, zeker voor mensen die jaar in, jaar uit aan deze autonome auto hebben gesleuteld. Tegelijkertijd zijn dat waarschijnlijk ook de mensen die weten dat het project op een bepaald moment niet langer levensvatbaar is.
Het vreemdste is misschien wel dat er de laatste tijd juist heel veel nieuws was over het project. De een schreef dat de lancering van 2026 naar 2028 was uitgesteld, terwijl de ander liet weten dat Apple al meer dan 70.000 kilometer zou hebben gereden om de autonome rijtech te testen. Bovendien werkten ook niet de minsten in het team achter Project Titan: onder andere de CEO van Canoo en iemand die hielp bij de ontwikkeling van Autopilot van Tesla. Echter bleek het mede intern een problematisch project te zijn, waarin medewerkers vaak met heel veel kennis al vroeg verdwenen en waarbij de plannen vaak werden veranderd.
Apple Car
En veranderende plannen zijn lastig, omdat niet alle mensen even makkelijk meebewegen en bovendien niet iedereen even goed is in het communiceren van veranderingen, waardoor weer anderen niet eens op tijd op de hoogte zijn van veranderende plannen en dus achter de feiten aanlopen. De vele veranderingen zullen in ieder geval geen positieve uitwerking hebben gehad op de werkrelaties tussen de medewerkers.
Het is echter vooral vervelend dat de auto al die jaren voor niets in ontwikkeling is geweest. Hij is ook nog nooit getoond, waardoor we geen idee hebben wat we ervan konden verwachten of hoe ver Apple er uiteindelijk mee is gekomen. Misschien is het ook de prijs van de auto die een rol speelt in het killen van het project: Apple wilde dat deze rond de 100.000 euro zou komen te liggen. Misschien is dat voor een zelfrijdende auto te veel.
Autonoom rijden
Je kunt het ook breder trekken: ligt het aan de complexiteit van autonome bolides? In San Francisco, waar diverse tests worden gedaan met dit soort zelfrijdende auto’s, zijn ook diverse meldingen over gevaar op de weg door die autonome cyberautomobilisten. Het blijkt vaak toch een stuk minder makkelijk om alle facetten aan het rijden in een drukke stad mee te kunnen nemen in beslissingen. Apple zal ongetwijfeld ook stadse mensen willen bereiken met zijn uitvinding en dat betekent dat de technologie feilloos moet werken. Het lijkt erop dat dat een droom is die toch te ver weg is gebleken. We hopen de komende dagen meer details te horen over het verhaal achter het stoppen van dit ambitieuze project.
Verder lezen over Apple
Gadgets14.11.2024
‘Apple wil met meer smarthomegadgets komen: dit is de volgende’
Gadgets11.11.2024
Slim voor ouders: deel de locatie van een AirTag
Mobile06.11.2024
iPhone krijgt een oplaadfunctie die we op alle toestellen willen
Gadgets05.11.2024
Komt er in de toekomst een slimme bril van Apple?
Gadgets30.10.2024
Apple geeft de Mac mini een heel ander uiterlijk
Mobile29.10.2024
Apple Intelligence komt ook naar jouw iPhone
Gadgets25.10.2024
Apple kondigt volgende week nieuwe Macs aan
Entertainment24.10.2024
Seizoen 2 van Severance belooft heel vreemd te worden
Verder lezen over Elektrisch rijden
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive19.11.2024
Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4
Automotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive26.09.2024
BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer
Automotive11.09.2024
Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden
Gadgets04.09.2024
5 positieve dingen aan fatbikes
Gadgets02.09.2024
Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike
Automotive21.08.2024
Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit
Verder lezen over Elektrische auto
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive09.11.2024
Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?
Tech in Asia14.10.2024
Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven
Automotive14.10.2024
Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer
Automotive11.10.2024
Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive
Automotive07.10.2024
Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile
Vanaf Q1 2025 ook in NederlandAutomotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive11.09.2024
Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden
Verder lezen over Zelfrijdende auto
Automotive11.10.2024
Tesla’s robtaxi Cybercab is er en lijkt heel futuristisch
Automotive24.09.2024
De Tesla Cybercab wordt helemaal niet zo duur
Automotive11.09.2024
Robottaxi’s blijken lang niet zulke brokkenpiloten als mensen
Automotive19.08.2024
Zelfrijdende taxi’s in San Francisco blijven ‘s nachts maar toeteren
Automotive12.07.2024
Tesla stelt de aankondiging van zijn Robotaxi uit
Automotive20.06.2024
Zijn zelfrijdende auto’s inderdaad veiliger dan menselijke chauffeurs?
Automotive29.04.2024
Eerste race met zelfrijdende race-auto’s was uiterst vreemd
Automotive29.03.2024