Automotive01.12.2016

Almere wil het Formule 1 circus naar Nederland halen


maar of dat haalbaar is?

“Max Verstappen jonguh!” schrijft crackdavid (goeie naam trouwens) in het commentaar onder een artikel op Autoblog dat impliceert dat Nederland een F1-parcours zou gaan krijgen in 2019. Het is het antwoord op de vraag van iemand anders waarom de Nederlanders enthousiast zouden moeten worden voor een GP als het in Duitsland, een land met meer dan tien wereldtitels in de pocket, niet lukt. Het is de perfecte verwoording van het sentiment dat omdat ‘onze Max’ opeens meerijdt om de winst, we dan ook maar meteen een Formule 1-parcours moeten krijgen. Dus maakt iemand een model van een parcours, zegt dat het wel gaaf zou zijn om het in Almere te doen en we hebben er weer een proefballonnetje bij.

Natuurlijk komt de Formule 1 niet naar Almere. Formule 1 komt niet eens naar Nederland.

In a rich man’s world

Sterker nog: moeten we helemaal niet willen met zijn allen. Om te beginnen zijn er de praktische argumenten: het kost iedereen die erbij betrokken is klauwen vol met geld. Niet alleen het bouwen kost een fortuin, al is dat ook een probleem. Om alleen al een circuit te bouwen heb je ongeveer een miljard euro nodig en dan ben je nog niet begonnen aan de lopende kosten.

Geen Max, geen interesse

Racepark Almere, zoals de video hierboven beschrijft is een idee van iemand en niks meer dan dat. Prima model, laat goed zien hoe een racebaan in Almere eruit zou kunnen zien, maar het gaat compleet voorbij aan de realiteit van de F1, die het moet hebben van bergen sponsoring van bedrijven die echt heel veel geld over hebben. Tickets zijn astronomisch duur, dezelfde tickets die dus goeddeels door Nederlanders gekocht moeten worden als we een Grand Prix in het land zouden krijgen.

Hoe veel enthousiasme gaat de Nederlander nog kunnen opbrengen om af en toe een auto voorbij te horen razen als Max Verstappen straks toch geen wereldkampioen gaat worden? Dat de man een talent van formaat is, daar kunnen we het allemaal over eens zijn. Dat wil echter nog lang niet zeggen dat hij het ook goed blijft doen. Maar goed, zelfs zonder Max Mania is er nog steeds veel interesse in de F1 in Nederland. Hoeveel mensen die graag de wedstrijd volgen zullen echter ook voor vier à vijfhonderd euro in de stands willen staan?

Circuit of Amsterdam

De kans dat het circuit van Amsterdam (want niemand gelooft toch echt dat de naam Almere buiten Nederland gebezigd gaat worden?) noodlijdend zal zijn, zoals veel F1-circuits trouwens, is zo groot dat we dit niet moeten willen. De enige reden dat veel circuits nog overleven is steun van de regering, dus stel je maar voor wat er gebeurt als we er allemaal op achteruit gaan terwijl er in Almere miljoenen in een circuit wordt gepompt zodat we meneer Ecclestone en zijn rijke vrienden mogen ontvangen voor een weekendje racen. Het is niet alleen maar het bouwen en onderhouden van de baan, als je wilt dat F1 naar Nederland komt moet je daar rijkelijk voor betalen en als we de verhalen daarover moeten geloven word je flink uitgeknepen. De Nederlandse staat zal er dus ver weg van blijven.

Al dat geld zou dus uit de markt moeten komen en ook daar zijn de vooruitzichten niet goed. Het is precies als de waanzinnige pogingen om het WK of de Olympische Spelen naar Nederland (of de Benelux) te halen: te duur, te weinig voordeel op de lange termijn en onnodig. Er zijn al genoeg racebanen op de wereld waar een GP gereden kan worden. Laten we maar gewoon zeggen dat we in de Benelux al Spa-Francorchamps hebben. Het is genoeg.

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.

...

Verder lezen over Auto

De mooiste auto’s uit de geheime collectie van Alfa Romeo

Er kunnen veel redenen zijn voor auto's om in het geheime gedeelte van het museum terecht te komen. Nieuwsgierig wat er staat? Kijk mee.

Automotive15.11.2024

De mooiste auto’s uit de geheime collectie van Alfa Romeo

Waarom je Spotify Car Thing niet moet weggooien

Spotify lanceerde het en na een half jaar was het klaar. Doodzonde natuurlijk, maar gelukkig is er een tweede leven mogelijk voor Spotify Car Thing.

Gadgets13.11.2024

Waarom je Spotify Car Thing niet moet weggooien

Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?

Best een risico voor Abarth om de keuze te maken helemaal over te stappen naar elektrische modellen. Is de nieuwe 600e alsnog een echte Abarth?

Automotive09.11.2024

Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?

Lancia herpakt de rallygeest met Lancia Ypsilon Rally 4 HF

De Ypsilon is terug en heeft meerdere gedaantes. We reden mee met een rallyrijder in de allernieuwste Ypsilon. Echt waar, namelijk de Ypsilon Rally 4 HF.

Automotive30.10.2024

Lancia herpakt de rallygeest met Lancia Ypsilon Rally 4 HF

De automatische noodrem op auto’s redt meer levens dan ooit

De automatische noodrem waarvan steeds meer auto’s worden voorzien blijkt echt levens te redden. Ze worden steeds beter in het voorkomen van ongelukken. 

Automotive24.10.2024

De automatische noodrem op auto’s redt meer levens dan ooit

10 mooie auto-verhalen uit het Alfa Romeo Museum

Een museum met alleen maar Alfa Romeo's, hoe groot zou dat zijn? Heel groot, zo blijkt, want in het Alfa Romeo Museum zijn honderden auto's te zien.

Automotive23.10.2024

10 mooie auto-verhalen uit het Alfa Romeo Museum

Rivian laat je auto er als KITT van Knight Rider uitzien

Weet je KITT nog? Het is de zwarte bolide van de Knight Rider: nu wordt de Rivian niet in een Pontiac Trans Am veranderd, maar wel zoiets.

Automotive18.10.2024

Rivian laat je auto er als KITT van Knight Rider uitzien

Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer

Als MINI je uitnodigt om zo zuinig mogelijk te rijden in zijn nieuwe MINI Cooper S Electric: doe je dat dan? Natuurlijk wel. Even dan.

Automotive14.10.2024

Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer