Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Voordat het leeuwendeel van het Nederlandse wagenpark geëlektrificeerd is, zal nog heel wat olie geraffineerd worden. De brancheorganisatie van EV fabrikanten verwacht dat er in Europa over 13 jaar (2035) zo’n 130 miljoen EV’s zullen rondrijden. Daarvoor zijn naar schatting 65 miljoen laadpalen nodig. Een van de grotere aanbieders, Allego, heeft er op dit moment ruim 28.000. Een groot deel daarvan zijn zogenoemde ‘langzaam’ of AC-laders, op openbare plekken in gemeenten, bij hotels en dergelijke.
Samenwerking met gemeentes opgezegd
Allego heeft onlangs echter besloten dat het bedrijf stopt met het investeren in de ‘verouderde’, langzame, oplaad techniek. Dat blijkt onder andere uit een brief aan de gemeente Gorinchem die in handen is van het FD. De aanbieder van laadpalen werkte onder andere samen met meer dan 100 Nederlandse gemeenten. Die hebben eind 2021 allemaal te horen gekregen dat Allego die samenwerking met ingang van 1 januari 2022 (eenzijdig) opzegt.
Allego stelt in de betreffende brief aan de gemeenten dat het bedrijf alle lopende, goedgekeurde, aanvragen voor de plaatsing van AC-laders conform afspraak zal afronden. Alle bestaande laadpalen zullen blijven functioneren. Er worden dus geen oude (en nog te installeren nieuwe) laadpalen ontmanteld.
Investeren in laadpleinen met snelladers
De reden dat Allego stopt met het investeren in AC-laadpunten heeft volgens de aanbieder alles te maken met het feit dat laadpleinen met snelladers de toekomst hebben. AC-laders, met een capaciteit van, gemiddeld, 11 tot 22 kWh, zijn volgens Allego niet meer van deze tijd. Daarnaast ziet de aanbieder ook dat de vergunning trajecten voor het plaatsen van openbare laadpalen in gemeenten steeds langer duren en dat er steeds vaker over geklaagd wordt door omwonenden.
De gemeenten zijn, zo laten zij tegenover het FD weten, bepaald niet blij met de eenzijdige beslissing van Allego om de samenwerking op te zeggen. Gorinchem laat de opzegging juridisch beoordelen. Andere gemeenten geven aan al op zoek te zijn naar een andere aanbieder.
Verder lezen over Elektrisch rijden
Automotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive26.09.2024
BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer
Automotive11.09.2024
Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden
Gadgets04.09.2024
5 positieve dingen aan fatbikes
Gadgets02.09.2024
Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike
Automotive21.08.2024
Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit
Lifestyle14.08.2024
3 dingen om op te letten als je een scooterverzekering zoekt
Automotive08.08.2024