Alfa Romeo, wat heb je alle Alfisten lang laten wachten, maar wat worden ze beloond. Ergens in mei 2016 geef je ons de Alfa Romeo Giulia met als extraatje het absolute hoogtepunt: een Q-versie. Buiten misschien wat zich zorgen makende oosterburen is de hele wereld daar blij om. Want wie eenmaal heeft gereden met deze Giulia Q (de V mag inmiddels worden weggelaten) keert zijn portemonnee om, gaat niet lopen zeiken over bijtelling en weet wat hij koopt. Het ultieme rijgenot en een droom van vele autoliefhebbers. Het is de ultieme comeback van het prachtige Italiaanse merk die iedere autoliefhebber zijn hart sneller doet laten kloppen.
Waarom we eerst iets zeggen over de Alfa Romeo Giulia Q heeft één hele goede reden. Alfa Romeo is net zo lang met deze auto bezig geweest totdat alles exact was zoals zij deze auto wilden hebben. De 3 liter V6, achterwielaandrijving, de ideale 50/50 verhouding, 510 paardenkoppen en een topsnelheid van ruim boven de 300 km met een simpel sprintje naar de 100 in 3.9 sec. Hoe bijzonder deze auto is, merk je als kiest voor de racing modus. Je kunt haast niet natuurlijker rijden: zo geweldig, zoveel fun, zoveel plezier. De Alfa Romeo Giulia Q is eigenlijk te mooi en om dat te ervaren moet je er ‘gewoon’ mee gaan rijden. Oh ja en de prijs: je betaalt ergens rond de 109.000 euro. Daar krijg je dan wel een achteruitkijkspiegel bij om wat Duitse bolides uit te zwaaien.
De Giulia Q is als basis gebruikt voor de ‘gewone’ modellen waaronder de benzine- en dieseluitvoeringen (die inmiddels bij de dealers staan). De komende jaren volgen er nog veel meer Giulia’s op dit onderstel. En wie weet gaat ergens onderweg daarna ook een keer het dak eraf, al gaat dat bij de meeste Alfa liefhebbers waarschijnlijk al gebeuren bij de Q-versie als je al driftend 25 meter dwars de bocht uitkomt.
De nieuwe Alfa Romeo Giulia moet de liefhebbers van het prachtige Italiaanse merk terughalen. Iedereen heeft het maar over de Alfa 156 en 159, want daar is deze Giulia de opvolger van. Voor mij is het als model net zo goed de opvolger van de Alfa 166 (ook al was dat volgens de kenners geen volume-auto, een woord wat ik eigenlijk nooit heb begrepen). Alfa Romeo is duidelijk terug van weggeweest en maakt met de nieuwe Giulia een schitterende comeback.
Naast het geweld van de Q-versie zijn er natuurlijk ook de ‘gewone’ uitvoeringen al moeten we eerlijk bekennen dat gewoon bij Alfa Romeo vaak buitengewoon is. In Nederland komen er zowel een 2 liter benzine- en een 2.2 liter dieseluitvoering op de markt. Beide wagens rijden voortreffelijk op de bochtige wegen in het noorden van Italië. De voorkeur blijft ook bij deze Giulia uitgaan naar de uitvoeringen met een automatische transmissie.
Vanbinnen oogt de nieuwe Giulia iets minder spectaculair en heeft het de auto eerder een strakke en moderne vormgeving. Hier is duidelijk geen knipoog gemaakt naar het roemrijke verleden en is gekozen voor een overzichtelijk dashboard en zo min mogelijk knoppen.
De Giulia beschikt over een infotainmentsysteem met onder andere standaard een 6.5-inch touchscreen, Bluetooth en een USB-aansluiting. Voor de bediening van de meeste functies vind je een multifunctionele draaiknop op de tunnelconsole. Optioneel is ook een versie met een 8.8-inch touchscreen, DAB digitale radio en 3D-navigatiesysteem verkrijgbaar. Dit grotere touchscreen is wel een aanrader want naast de beter functionele werking oogt het ook fraaier Voor muziekliefhebbers is er een premium hifi-systeem met tien speakers plus subwoofer beschikbaar.
De nieuwe Alfa Romeo Giulia is verkrijgbaar een aantal nieuwe krachtbronnen waaronder een (21 procent bijtelling) 2.2 dieselmotor (met respectievelijk 136, 150 of 180 Pk). Een 2.0 liter benzinemotor met 200 of 280 Pk onder de motorkap en de met de sterke 510 Pk 2.9 V6 Biturbo-benzinemotor (alleen verkrijgbaar voor de Q-versie beter bekend als de Quadrifoglio). Bij de dieselversies kun voor de 150 en 180 Pk kiezen tussen een handgeschakelde zesbak of een automatische achttraps automaat. De Q-versie wordt standaard geleverd met een handgeschakelde zesbak maar is sinds kort ook te bestellen met een automatische versnellingsbak.
Eigenlijk moeten we spreken over een vernieuwde Alfa DNAR selector waarmee je het dynamische gedrag van de auto naar eigen behoefte en rijstijl kunt instellen: Naast Dynamic, Natural, Advanced Efficient (energie-efficiency-modus voor het eerst geïmplementeerd op een Alfa Romeo) hebben de rapste uitvoeringen ook de mogelijkheid voor een Racing-mode (zie boven).
Iedere Giulia is verder uitgerust met o.a. Torque Vectoring voor maximale stabiliteitscontrole, Integrated Brake System, dat de remafstand aanzienlijk beperkt en Active Aero Splitter voor actief high-speed downforce management. Voor de Alfa Romeo Giulia is gebruik gemaakt van ultralichte materialen, zoals koolstofvezel, aluminium, aluminium composiet en kunststof de bijdragen aan de beste gewicht-vermogensverhouding van minder dan 3 kg/Pk te verkrijgen.
Een week nadat de Italiaanse unie van autojournalisten de Giulia hadden uitgeroepen tot ‘Auto Europa 2017’ is het wederom prijs want tijdens de 18 ‘Automotive Circle International’ heeft de Alfa Romeo Giulia de EuroCarBody 2016 gewonnen. De in het voorjaar gelanceerde nieuwe Giulia won ’s werelds meest prestigieuze onderscheiding voor carrosserie-ontwerp onder meer vanwege de innovatieve ontwikkelingen en designoplossingen. Alfa Romeo liet hiermee concurrenten als de Volvo V90, Bentley Bentayga, Aston Martin DB 11, Land Rover Discovery en Peugeot 3008 achter zich.