Automotive12.08.2015

Afscheid van een icoon: Land Rover Defender


Na 67 jaar stuurt Land Rover de Defender met pensioen. Daarmee komt een einde aan een van de langste autocarrières in de geschiedenis. Wij namen afscheid van de Defender op de allerbeste manier; door alle generaties nog eens te rijden, inclusief de afscheidseditie.

Islay

Het mag dan hartje zomer zijn in Nederland, op het Schotse eiland Islay (spreek uit: aye-la) is het fris. Het is net opgehouden met regenen als we met het piepkleine toestel landen op het even zo kleine vliegveld. Islay heeft zo’n 3.500 inwoners, terwijl het qua oppervlakte ongeveer de helft van de provincie Utrecht meet.

Naast het vliegveld staan de Land Rovers in een rij opgesteld. Alles van een eerste generatie 107 pickup uit 1954 tot de allerlaatste, de Defender 90 Heritage Edition. We starten in het midden, in een Land Rover 90 (de auto heette toen nog geen Defender), uit 1987.

IslayDefenderDrive_025
IslayDefenderDrive_025

Rijdende geschiedenisles

De meeste auto’s in onze colonne zijn letterlijk museumstukken. Het exemplaar waar we nu in rijden is gebouwd om veertig jaar Land Rover te vieren. Wat een verzameling had moeten worden, eindigde uiteindelijk door stakingen in twee stuks, waarvan dit de enige rijdende is.

We behandelen de auto daarom ook als museumstuk. Schade wil je niet op je geweten hebben. Maar wat een fantastisch exemplaar is het. Donkergroen, met een khaki canvas dak, met een rustig nagelende turbodiesel voorin. We zetten de verwarming hoog, want het dak is aan de achterkant open.

IslayDefenderDrive_109
IslayDefenderDrive_109
IslayDefenderDrive_193
IslayDefenderDrive_193

Scones

Na een korte stop met scones en thee, stappen we in de nieuwste Defender. Uitgerust met airconditioning, stoelverwarming, voorruitverwarming en elektrische ramen is dit verwennerij. Het voelt haast ongepast om zoveel ‘luxe’ te hebben. Voorin zit nog steeds een viercilinder turbodiesel, al is dit een compleet andere motor. Hij is veel krachtiger met 122 pk en loopt verfijnder.

De Defender 90 Heritage Edition is een waardig eerbetoon aan de auto waar het allemaal mee begon. Hij is gespoten in dezelfde lichtgroene kleur als de eerste exemplaren – destijds omdat die kleur flink voorradig was, nu een mooie verwijzing – en heeft ook het klassieke logo in de grille.

Hij is charmant, deze Defender. Een moderne klassieker. Zijn uitstraling is fantastisch, hij straalt niks onsympathieks uit. Ook de bewoners van Islay waarderen de auto, blijkt uit de lange goedkeurende blikken die we krijgen als we hem rijden. Soms gaat er een duim omhoog, met een bijbehorend knikje. Ja, deze auto is geliefd. En terecht.

IslayDefenderDrive_047
IslayDefenderDrive_047

Modderen

En dan gaat het mis. Waar we tot nu toe op verharde wegen reden, staan we nu oog in oog met een verschrikkelijk modderpad. De Series One uit 1954 wordt even aan de kant geparkeerd. Dit hoeft de 61-jarige niet te verduren. Zijn jongere broertjes echter, verdwijnen voor ons van de modderige heuvel. Wij volgen.

In de lage gearing ploeteren we door de modder. De auto toont eens te meer aan waarom hij zo geliefd is: je komt werkelijk overal. Nee, geen 100.000 hulpsystemen, maar ouderwets differentiëlen vastzetten en zelf inschatten. Nu wordt het ons makkelijk gemaakt door de zeer ervaren begeleiders van Land Rover, maar de boodschap is duidelijk. Je komt er wel.

IslayDefenderDrive_061
IslayDefenderDrive_061

Schouwspel

We parkeren op het strand. Het is een waanzinnig schouwspel om alle generaties zo bij elkaar te zien. Kalm vervolgen we onze weg, waar de Series One weer aansluit. Na de volgende stop is het zover: we stappen over van 2015 in 1954. Terug naar 53 pk en een ongesynchroniseerde handgeschakelde vierbak. Werken, dat zullen we.

Ja, door de jaren heen is er veel veranderd, beter geworden, maar wat is hij verschrikkelijk leuk, deze 107 pickup. Dit exemplaar is van een verzamelaar die hem voor de gelegenheid heeft uitgeleend. Zo’n fan zijn van het merk dat je een kostbare klassieker inzet… Wij snappen het niet, maar zijn wel dankbaar.

Op de wegen van Islay kan ons oudje nog best meekomen. Hij laat zich eigenlijk heel gemakkelijk rijden. Op een onverharde weg vol flinke kuilen voelen we ons toch even schuldig. Waarom zouden we deze 61-jarige dit aandoen? Als we parkeren worden we verzekerd van het feit dat de auto nog regelmatig zo gebruikt wordt en dat wij er juist waarschijnlijk rustiger mee reden dan de eigenaar.

IslayDefenderDrive_312
IslayDefenderDrive_312

V8

De lekkerste voor het laatst? Misschien wel. Land Rover heeft vanaf 1983 ook een 3,5 liter V8 geleverd in de Defender en voor ons was dit het laatste exemplaar van de dag. Met 134 pk is het zéker geen strepentrekker, maar het diepe gorgelende geluid van een V8 is onovertroffen. We nemen voor de verandering – het is immers een 110, een negenzitter – ook eens plaats op de achterbank. In een moderne auto zouden we nu klagen over de zitpositie, maar alles past bij het plaatje. Het interieur is rechttoe, rechtaan en dat is wat deze auto zo groot heeft gemaakt.

Toekomst

We komen aan bij het vliegveld en werpen nog een laatste blik op de colonne. Wat een feest om ze allemaal zo bij elkaar te zien. Het einde van de Defender in de huidige vorm, betekent een einde van een tijdperk. Land Rover presenteert ergens volgend jaar de opvolger en voor Gerry McGovern, de hoofddesigner van het merk, de schone taak om een waardige opvolger te tekenen. Niet de makkelijkste opgave, als je het ons vraagt.

De markt heeft ook gereageerd op het einde van de Defender. Nog nooit was de vraag zo hoog. Land Rover eindigt daarom niet dit jaar, maar ergens volgend jaar pas de productie van de auto. Als het aan ons ligt, hoeft hij ook volgend jaar niet te stoppen.

Wouter Spanjaart

Wouter schrijft over auto’s en gadgets, fotografeert en luistert bluesmuziek. Ook houdt hij van Engeland en Australië. Hij schreef dit zelf in de derde persoon enkelvoud.

...

Verder lezen over Auto

Waarom je Spotify Car Thing niet moet weggooien

Spotify lanceerde het en na een half jaar was het klaar. Doodzonde natuurlijk, maar gelukkig is er een tweede leven mogelijk voor Spotify Car Thing.

Gadgets13.11.2024

Waarom je Spotify Car Thing niet moet weggooien

Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?

Best een risico voor Abarth om de keuze te maken helemaal over te stappen naar elektrische modellen. Is de nieuwe 600e alsnog een echte Abarth?

Automotive09.11.2024

Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?

Lancia herpakt de rallygeest met Lancia Ypsilon Rally 4 HF

De Ypsilon is terug en heeft meerdere gedaantes. We reden mee met een rallyrijder in de allernieuwste Ypsilon. Echt waar, namelijk de Ypsilon Rally 4 HF.

Automotive30.10.2024

Lancia herpakt de rallygeest met Lancia Ypsilon Rally 4 HF

De automatische noodrem op auto’s redt meer levens dan ooit

De automatische noodrem waarvan steeds meer auto’s worden voorzien blijkt echt levens te redden. Ze worden steeds beter in het voorkomen van ongelukken. 

Automotive24.10.2024

De automatische noodrem op auto’s redt meer levens dan ooit

10 mooie auto-verhalen uit het Alfa Romeo Museum

Een museum met alleen maar Alfa Romeo's, hoe groot zou dat zijn? Heel groot, zo blijkt, want in het Alfa Romeo Museum zijn honderden auto's te zien.

Automotive23.10.2024

10 mooie auto-verhalen uit het Alfa Romeo Museum

Rivian laat je auto er als KITT van Knight Rider uitzien

Weet je KITT nog? Het is de zwarte bolide van de Knight Rider: nu wordt de Rivian niet in een Pontiac Trans Am veranderd, maar wel zoiets.

Automotive18.10.2024

Rivian laat je auto er als KITT van Knight Rider uitzien

Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer

Als MINI je uitnodigt om zo zuinig mogelijk te rijden in zijn nieuwe MINI Cooper S Electric: doe je dat dan? Natuurlijk wel. Even dan.

Automotive14.10.2024

Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer

Je krijgt minder snel een boete op je verkeersboete

Al is het natuurlijk nog steeds het goedkoopst om gewoon geen boetes te rijden natuurlijk.

Automotive11.10.2024

Je krijgt minder snel een boete op je verkeersboete