Autofabrikanten zijn geïnspireerd door nieuwe en betere methodes die het mogelijk maken om beelden in je voorruit te laten zien. Niet alleen kan dat heel handig zijn om navigatie en andere nuttige informatie te laten zien op een natuurlijkere manier dan op je dashboard, maar je zou er ook advertenties of andere aanbiedingen op kunnen laten zien.
Voorbeeld 1: je tank is bijna leeg en je auto geeft je een notificatie dat het tijd is om te tanken. De slimme assistent geeft je twee keuzes in de buurt om te tanken, maar één tankstation heeft betaald voor advertenties en dus krijg je de melding erbij dat er daar een gratis kopje koffie te scoren is.
Voorbeeld 2: Je krijgt tijdens het rijden een menu waarop je fast food kunt bestellen én betalen (doordat je auto je gezicht herkent dat gekoppeld is aan je credit card), waarna je navigatie je naar het restaurant leidt waar je het al gemaakte eten kunt oppikken.
Analisten voorspellen dat mobiele en data-gedreven services in auto’s tegen 2030 zo’n anderhalf biljoen dollar oplevert. Alle auto’s die nog in productie moeten gaan zijn op de een of andere manier al verbonden en die trend zet alleen nog maar verder door. AR, heads-up displays, constante internetverbindingen en apps in de auto die het leven zouden moeten vergemakkelijken zijn de dingen die nieuwe auto’s moeten doen aanspreken.
Er is geen automaker die niet met dit concept bezig is en hoe meer auto’s zichzelf (bijna) kunnen rijden en een slimme voorruit krijgen die informatie kan laten zien aan de mensen in de stoelen, hoe meer de commerciële potentie van die mogelijkheden zal worden uitgebuit.
Als je nu denkt dat al deze services alleen maar aangeboden zullen worden in de auto’s die zichzelf gaan rijden zit je er naast. Makers zeggen dat het plaatsen van de display in de voorruit zelf veiligheidsvoordeel oplevert, want chauffeurs hoeven niet meer op een schermpje op hun smartphone of het dashboard te kijken. De dode hoek kan geprojecteerd worden in de voorruit, navigatie-informatie kan rechtstreeks op de weg ‘getekend’ worden, beiden goede voorbeelden van hoe je een chauffeur niet afleidt van de weg.
Het is dan bijna ongelofelijk om de autofabrikanten dan aan de andere kant te zien onderzoeken hoe ze het extra scherm in een auto te gelde kunnen maken ten koste van de attentie van degene achter het stuur. De financiële prikkels zijn echter dusdanig dat er wel een manier wordt bedacht om dit recht te praten. De andere kant van het verhaal is dat het automakers een hele goede reden geeft om vaart te zetten achter veilige (semi)-autonome auto’s die de bestuurder tijd geven om de aandacht te laten verslappen.
Het is echter heel belangrijk voor de automerken om te zorgen dat kopers van een nieuwe (of zelfs tweedehandse) auto in hun ecosysteem terecht komen na aanschaf en de digitale services en abonnementen die over tien jaar standaard onderdeel zullen zijn van het kopen van een auto. Je hebt dan niet alleen meer te maken met de kosten van brandstof en onderhoud, maar ook de maandelijkse kost van het connected abonnement dat je nodig hebt om van al deze services gebruik te kunnen maken.
Advertenties zullen ook een onderdeel gaan uitmaken van die trend, in zoverre dat veiligheidswetgeving dat niet gaat tegenhouden voor de mensen die nog zelf bepalen hoe hun auto van A naar B gaat. Bij zelfrijdende auto’s is het verre van ondenkbaar dat al die prachtige technologie heel duur is om te kopen, maar dat je er ook voor kunt kiezen om eens in de zoveel tijd reclames of aanbiedingen te zien te krijgen terwijl je geniet van het niet zelf rijden. Als dat geen road rage gaat opleveren weten wij het ook niet meer.
Via [Afbeeldingen © Ambrozinio – Fotolia]