Als je een elektrische auto rijdt en plannen maakt voor een roadtrip naar het zuiden, is de kans groot dat je vroeg of laat stuit op A Better RoutePlanner (ABRP). Deze routeplanner is inmiddels een begrip onder EV-rijders en wordt vaak geprezen als de ultieme tool voor het plannen van lange reizen. Voor onze AI-roadtrip met de Peugeot e-3008 is het zelfs een inkopper omdat we via My-Peugeot een connectie kunnen maken met ABRP.
Het betekent dat je in deze combinatie maximaal de kracht van deze app kunt benutten. Wat maakt ABRP dan zo bijzonder, en hoe goed of handig is hij in vergelijking met alternatieven zoals Google Maps, PlugShare en Chargemap? Om daarachter te komen moet je echt even dieper in de wereld van routeplanners duiken om zelf te ontdekken waarom ABRP misschien wel jouw beste reisgenoot kan zijn worden, toch zeker els je een lange roadtrip wilt gaan maken.
ABRP werd geboren uit frustratie. Bo Lincoln, de oprichter van het Zweedse bedrijf Iternio, kocht in 2016 zijn eerste Tesla en realiseerde zich al snel dat het plannen van lange reizen met een elektrische auto niet eenvoudig was. Hoewel Tesla’s ingebouwde navigatie handig is, bood het weinig flexibiliteit en miste het de mogelijkheid om variabelen zoals weersomstandigheden en rijstijl mee te nemen.
Onze slimme Bo besloot zelf een oplossing te ontwikkelen en zo ontstond A Better RoutePlanner. Wat begon als een hobbyproject, groeide al snel uit tot een wereldwijde favoriet onder EV-rijders. Inmiddels is ABRP een integraal onderdeel van de EV-reiscultuur, met miljoenen gebruikers wereldwijd.
Waar traditionele routeplanners zoals Google Maps zich richten op het snelste of kortste pad, richt ABRP zich volledig op de behoeften van elektrische voertuigen. Bij ABRP draait alles om batterijbeheer en laadstrategieën. De app houdt rekening met factoren zoals je huidige laadstatus, de oplaadsnelheid van je auto, de capaciteit van de batterij en zelfs externe invloeden zoals hoogteverschillen en wind.
Dit maakt het mogelijk om realistische en efficiënte routes te plannen die niet alleen rekening houden met je eindbestemming, maar ook met de stops die nodig zijn om daar te komen. Misschien is dat minder spannend als je van A naar B rijdt in Nederland, maar wie echt lange routes gaat rijden (in ons geval 3.000 km) komt al snel achter de enorme voordelen van ABRP.
Vertrek je vanuit Nederland en wil je via Frankrijk naar Spanje rijden. Wij stelden die vraag eerst aan onze AI reisassistent om vervolgens die aan ABRP voor te leggen. De ABRP-app laat je zien waar je kunt laden, hoe lang je moet laden en zelfs hoeveel het gaat kosten. Het niveau van detail is echt ongeëvenaard. Apps zoals PlugShare en Chargemap bieden weliswaar informatie over laadpunten, maar missen de integratie van batterij- en voertuiggegevens die ABRP juist zo krachtig maken.
Google Maps, hoewel handig voor alledaagse navigatie, biedt slechts rudimentaire ondersteuning voor elektrische voertuigen en heeft geen functie om laadstrategieën te optimaliseren.
Een ander sterk punt van ABRP is de integratie van realtime informatie (zie eerste alinea). Door samen te werken met netwerken zoals Ionity, Fastned en Tesla Superchargers, biedt ABRP actuele informatie over de beschikbaarheid van laadstations. Dit betekent dat je normaliter niet voor verrassingen komt te staan, zoals een bezet of defect laadpunt.
Daarnaast houdt de app rekening met verkeersinformatie en weersomstandigheden, waardoor je route onderweg kan worden aangepast voor maximale efficiëntie.
Vergelijk dit met Google Maps, dat weliswaar verkeersinformatie biedt, maar geen specifieke data heeft over EV-laadstations. Apps zoals PlugShare en Chargemap hebben vaak up-to-date informatie over laadstations, maar missen de mogelijkheid om dit te combineren met je routeplanning. Hier toont ABRP zijn ware kracht als een alles-in-één oplossing.
ABRP biedt een ongekende mate van controle en personalisatie, maar dat brengt ook een leercurve met zich mee. Voor nieuwe gebruikers kan de interface overweldigend zijn. Er zijn instellingen voor alles, van je gewenste laadpercentage tot je maximale snelheid en zelfs je voorkeur voor specifieke laadnetwerken. Hoewel deze opties geweldig zijn voor ervaren gebruikers, kunnen ze beginners afschrikken.
Hier scoort Google Maps natuurlijk punten met zijn eenvoud. Iedereen weet hoe Google Maps werkt en de interface is intuïtief. Maar juist die eenvoud is een beperking voor EV-rijders, omdat het niet voldoet aan de specifieke behoeften van elektrische voertuigen. PlugShare en Chargemap bevinden zich ergens in het midden: ze zijn eenvoudiger te gebruiken dan ABRP, maar missen de diepgang die nodig is voor geavanceerde routeplanning.
Een belangrijk punt om te overwegen is dat ABRP in zijn meest uitgebreide vorm een Premium-abonnement vereist. Voor functies zoals realtime verkeersinformatie, weersinvloeden en nauwkeurige laadkosten, moet je betalen. Een abonnement kost € 5,- per maand. Voor serieuze EV-rijders is dit vaak een no-brainer, maar voor incidentele gebruikers kan die paar euro nog wel een drempel zijn.
Echter Google Maps, PlugShare en Chargemap zijn gratis te gebruiken, hoewel hun functionaliteit beperkt is in vergelijking met ABRP. Dit maakt ze aantrekkelijk voor dagelijks gebruik, maar minder geschikt voor als je lange reizen gaat maken of complexe laadstrategieën.
Wil je met de familie en jouw elektrische SUV op vakantie gaan naar Zuid-Frankrijk, dan biedt ABRP alles wat je nodig hebt om die reis soepel te laten verlopen. Het geeft niet alleen gedetailleerde laadstrategieën, maar houdt ook rekening met comfort: hoe lang je wilt pauzeren en of je voorkeur hebt voor specifieke netwerken zoals Ionity. Voor de dagelijkse pendelaar kan een eenvoudige app zoals PlugShare of zelfs Google Maps voldoende zijn.
Het is ook vermeldenswaard dat ABRP continu wordt verbeterd. Sinds de overname door Rivian in 2023 heeft de app nog meer middelen gekregen om zich te ontwikkelen. Hoewel sommige gebruikers bang waren dat de focus zou verschuiven naar Rivian-voertuigen, blijft ABRP trouw aan zijn missie om alle EV’s te ondersteunen.
Of ABRP de beste keuze is, hangt echt volledig af van je behoeften. Voor langeafstandsreizen en geavanceerde routeplanning zoals in ons geval met de Peugeot e-3008 is er simpelweg geen betere optie. Het biedt een niveau van detail en personalisatie dat ongeëvenaard is, maar vraagt ook wat tijd en moeite om te leren. Voor wie eenvoud en gemak belangrijker zijn, kunnen Google Maps of PlugShare een betere keuze zijn. Één ding is zeker, de toekomst van reizen is elektrisch. Als dat zo is, doe het dan op de meest efficiënte manier, ook al kost dat een paar euro per maand.