Nick is zodra het wettelijk gezien mocht op de motor gestapt en er niet meer vanaf gekomen. Voor DutchCowboys reviewt hij alles wat op twee wielen staat. En, niet geheel onbelangrijk: snel is.
Wie denkt aan Abarth denkt aan een sportieve, strak sturende auto met Italiaans design. En vooral de fel grommende motor, want iedere keer als je het gaspedaal intrapt maakt een Abarth een geluid dat enorm geliefd is bij de fans van het merk. Daarom was het best een risico voor Abarth om de keuze te maken helemaal over te stappen naar elektrische modellen. Is de nieuwe 600e alsnog een echte Abarth? Je leest het hier.
Design
Als je die Abarth 600e ziet staan, zie je meteen dat dit een sportievere auto is dan de standaard Fiat. Aan de voorkant heeft het merk met slechts een paar veranderingen de schattige cross-over van Fiat omgetoverd tot een stoere, sportieve snoet. Zo is de neus niet meer zo plat aflopend, maar krijgt deze een scherpere hoek die doet denken aan de voorkant van een haai. Daarnaast zit er een grote matzwarte “grille” op die een stuk meer imponeert dan dan de Fiat waarop deze Abarth gebaseerd is.
Ook de zijkant en achterkant zijn aangepakt om het geheel een stuk agressiever te maken. Zo staat de 600e op 20 inch diamond cut velgen met wat lijkt op een centerlock moer. Aan de achterkant vinden we een grote diffuser, die ook weer in het zwart is uitgevoerd. Overal om en in de auto zijn de Abarth-schorpioenen te vinden en zo ook op de grille en diffuser. En op zijn typisch Italiaans is er ook een knipoog naar de racegeschiedenis van het merk. Zo is de spoiler (waar ook weer een schorpioen op staat) afgeleid van de Abarth’s van vroeger waarbij de achterklep open stond tijdens het racen. Dit zorgde voor meer downforce en een betere koeling van de motor.
De Abarth 600e komt in twee smaken: de Turismo met 240pk en de Scorpionissima met 280pk. Behalve de motor en de output in pk’s is de Scorpionissima net nog iets completer in opties en in design. Zo heeft deze Scorpionissima de mogelijkheid tot een unieke kleur paars, wat hem overigens heel goed staat. En ook zijn bij deze versie de grote Alcon-remklauwen uitgevoerd in een soort giftig groen wat er juist tegen het paars echt uitspringt.
Vanbinnen gaat het feestje verder bij de Scorpionissima. Ten opzichte van de Turismo-versie is deze uitgevoerd met andere interieurdelen en hele mooie Sabelt-kuipstoelen. De Turismo-versie heeft ook prima sportstoelen, maar deze Sabelt-stoelen alleen al zijn de upgrade naar de gelimiteerde Scorpionissima meer dan waard. Verder heeft de 600e een sportief stuur met alcantara, geperforeerd leer, en een 12 uurs markering uitgevoerd in hetzelfde giftige groen als de remklauwen. Deze Scorpionissima uitvoering is wel gelimiteerd op 1949 exemplaren, een knipoog naar het oprichtingsjaar van Abarth.
Techniek en Specificaties
In beide gevallen is de 600e voorzien van een 54 kWh batterij. De Turismo heeft een actieradius van 332 kilometer, versus 321 kilometer (WLTP) voor de Scorpionissima. Beide modellen kunnen snelladen tot 100kW. Abarth weet van eigen ervaring dat de beste manier om snelheid te winnen op het circuit verbeteringen aan het chassis zijn. Hier heeft het merk dan ook extra zijn best op gedaan (en dat is te voelen ook). Zo is de auto voorzien van een Torsen mechanisch sperdifferentieel en staat de Abarth 25mm lager dan de standaard Fiat. Ook is hij voorzien van 380mm grote Alcon-remschijven en remklauwen, en zijn alle onderdelen in samenwerking met het Abarth raceteam specifiek getuned voor performance. Zelfs de batterij heeft een koelingssysteem geïnspireerd door de techniek die gebruikt wordt in de Formule-E. Om het geheel af te maken staat de 600e op speciaal ontwikkelde Michelin Pilot Sport-banden voor de ultieme prestaties op de weg of op het circuit. Er is dus wel degelijk een hoop van de basis van de auto veranderd voordat hier een schorpioen logo op mocht. En voor het laatste sportieve zetje is de Scorpionissima uitgerust met een sound generator in de hoop de traditionele Abarth-liefhebbers ook over de streep te trekken.
Hoe rijdt dat?
Als je dan gaat rijden is de Abarth 600e alles wat je van en elektrische cross-over kunt verwachten. Met drie verschillende rijmodi kan je kiezen voor een wat meer relaxte rijbeleving of juist wat sportiever, maar dan sta je natuurlijk wat eerder bij de laadpaal. Meestal als een merk een auto ontwikkelt om zo sportief mogelijk te zijn, gaat dat ten koste van de dagelijkse gebruiksvriendelijkheid. Maar ondanks dat de Abarth 600e vrij stug geveerd is, is het een fijne auto om de dagelijkse dingen mee te doen.
De rijke uitrusting draagt hier aan bij. Zo is de Turismo uitgerust met elektrisch verstelbare buitenspiegels, LED-verlichting rondom, parkeersensoren achter, digitale tellers, een audiosysteem met zes speakers en een 10,25” touchscreen radio met Uconnect, Bluetooth, DAB, Apple CarPlay en Android Auto.
Ook qua veiligheidssystemen zit de Abarth goed in de spulletjes, want adaptieve cruise control, Lane departure warning, verkeersbordherkenning, vermoeidheidsherkenning en Intelligent Speed Assist zijn allemaal standaard. En als je voor de Scorpionissima gaat krijg je daar ook nog eens 360-graden parkeersensoren, autonoom rijden level 2, Blind Spot Monitoring en een grootlichtassistent bij. Je hoeft bij beide modellen dus niet nog allemaal extra opties aan te vinken.
Geen boodschappenauto
Maar je koopt geen Abarth om er alleen maar boodschappen mee te doen. Sportiviteit zit in het merk, en op papier stond de auto natuurlijk al 1-0 achter, want je moet van goede huize komen als je de liefhebbers van het merk Abarth wilt bekeren tot de elektrische auto. Al het werk dat Abarth gedaan heeft aan het onderstel is echt te merken. De auto voelt zeer lichtvoetig aan en heeft een fijn direct stuurgevoel Het lijkt wel alsof Abarth er in geslaagd is om ons alleen de voordelen van het elektrisch rijden te geven. De lineaire directe acceleratie uit de bochten is zeer welkom, en het sperdifferentieel doet goed zijn werk om al die pk’s aan de weg te zetten. Met het remmen en het insturen voelt het net alsof je in een niet-elektrische auto rijdt. Zo is er bijna geen onderstuur in te krijgen en het rempedaal voelt hard aan, de overgang tussen remmen op de elektromotor en de echte remmen is niet te merken.
Tijdens het testen op het circuit merkten we dat de sound generator toch wel fijner is om aan te zetten voor net dat beetje extra gevoel. Dit alles resulteert tot een zeer geslaagde hothatch en de Abarth 600e is het logo van de schorpioen meer dan waard en heeft hem naar onze mening dan ook echt verdiend. Elektrisch of niet, de Abarth 600e is een geslaagde en vooral hele leuke auto om mee te rijden.
De Turismo is nu te bestellen vanaf 45.990 euro en de gelimiteerde Scorpionissima uitvoering is er vanaf 49.990 euro. De verwachte levering voor allebei de modellen is begin 2025.
Verder lezen over Auto
Automotive04.12.2024
Verkeershufters trekken zich echt wat aan van brief politie
Automotive03.12.2024
Automerk Jaguar is niet wat het was: maar is dat slecht?
Automotive26.11.2024
Er komt een elfde Formule 1-team bij in 2026
Automotive15.11.2024
De mooiste auto’s uit de geheime collectie van Alfa Romeo
Gadgets13.11.2024
Waarom je Spotify Car Thing niet moet weggooien
Automotive30.10.2024
Lancia herpakt de rallygeest met Lancia Ypsilon Rally 4 HF
Automotive24.10.2024
De automatische noodrem op auto’s redt meer levens dan ooit
Automotive23.10.2024
10 mooie auto-verhalen uit het Alfa Romeo Museum
Verder lezen over Elektrische auto
Automotive11.12.2024
Opel Frontera: is dit de betaalbare SUV voor jonge gezinnen?
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Tech in Asia14.10.2024
Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven
Automotive14.10.2024
Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer
Automotive11.10.2024
Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive
Automotive07.10.2024
Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile
Vanaf Q1 2025 ook in NederlandAutomotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive11.09.2024
Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden
Verder lezen over Fiat
Automotive21.08.2024
Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit
Automotive11.07.2024
Grote recall bij meerdere automakers om gevaarlijke airbags
Automotive29.03.2024
5 tips als je een auto wil gaan kopen
DC Business26.03.2024
Internationale media-drive van nieuwe Stellantis Pro One Bedrijfswagens
Automotive27.02.2024
Fiat Ginevra: de retro-toekomst van een Italiaans merk
Automotive01.02.2024
World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten
Automotive05.07.2023
Rise of the microcars: de leukste micro-auto’s op een rij
Automotive27.06.2023