Automotive27.06.2023

Abarth 500e: de magie van een elektrische schorpioen


In Italië houden ze van design, stijl, uitstraling en imago. Dat zie je in alles terug en zeker in de Italiaanse auto-industrie, die bol staat van modellen die allemaal een eigen podium verdienen. De kleinste van al die auto’s, de Fiat 500, is één van die toonaangevende stijl-iconen van Italiaanse komaf.

Maar deze 500 (en tegenwoordig de 500e) heeft ook nog een broertje, eentje die wat ruwer is, minder gepolijst en die de randjes van de weg weet te vinden. Kenners weten onmiddellijk waar dit over gaat, we hebben het over Abarth, de meer ‘sporty brand’ van Fiat. De kenmerken van een Abarth zijn vooral gericht op motorprestaties, styling en het uitlaatgeluid, los van de aanpassingen die horen bij een meer sportieve rijstijl. Een Abarth hoor je aankomen. Of we daar, na vandaag nog net zo over denken is een ander verhaal.

Maar het is inmiddels 2023, de Fiat 500 heeft een stekker gekregen en dat is een schot in de roos geweest want inmiddels is de 500e een van de populairste Electric Vehicles in zijn klasse binnen Europa. Dat je dan ook een Abarth 500 gaat voorzien van een stekker lijkt een inkopper. Maar de grote vraag is dan wel, wat er gebeurt met de DNA van Abarth, want die 500e is fluisterstil, zoals alle elektrische auto’s.

Abarth 500e in zijn natuurlijke omgeving
Abarth 500e in zijn natuurlijke omgeving
De Abarth 500e aan de stekker op Balocco, de proving ground van Stellantis in Itali\u00eb
De Abarth 500e aan de stekker op Balocco, de proving ground van Stellantis in Italië
Abarth 500e op het circuit van Balocco, muisstil en optioneel met geluid
Abarth 500e op het circuit van Balocco, muisstil en optioneel met geluid

Abarth 500e Scorpionissima

De lancering van een gelimiteerde introductie versie (1.949 exemplaren) van de Abarth 500e Scorpionissima was een succes. Het model was binnen enkele weken al uitverkocht. De opvolging bestaat uit twee nieuwe versies: de Abarth 500e en Abarth 500e Turismo, als hatchback en cabrio. Wat is gebleven zijn vooral de prestaties en rijbeleving. Die laatste wordt met name beïnvloed door direct beschikbare, een verbeterde gewichtsverdeling en een grotere wielbasis.

De nieuwe Abarth 500e

Het is nu eenmaal een gegeven dat met de komst een volledig elektrische uitvoering je tegelijkertijd afscheid neemt van de historie van een auto. Zij die dus nog een brullende Abarth 500 op de kop weten te tikken, weten dat die uitvoering vanzelf een ‘collectors item’ gaat worden.

Maar de nieuwe Abarth 500e is tegelijkertijd ook het begin van een nieuw tijdperk voor het merk. Als merk moet je vol aan de bak want ga maar eens bewijzen dat deze opvolger er eentje is die zich met recht nog steeds Abarth mag noemen. Wat styling betreft zit het gelijk goed met de nieuwe Abarth-belettering in donker titanium op de neus. Deze geeft duidelijk meer smoel aan onze voormalige brullende 500. Aan de zijkant vinden we een nieuw schorpioen-logo met een knipoog naar de elektrische aandrijving. De bekende bumper en koplampen maken het aangezicht van de 500e compleet.

Abarth 500e Scorpionissima
Abarth 500e Scorpionissima
Abarth 500e
Abarth 500e

De bruutheid zit in het design, het vermogen en een speakerbox

Als je met een fluisterstille Abarth op markt komt moet je juist extra aandacht geven aan het design. Een Abarth wil je horen en zien en dat heb je bij een EV geen keuze meer. Geef hem vooral stoere looks. De Abarth 500e doet dit met nieuw ontworpen 17-inch lichtmetalen wielen, aangedikte zijskirts, een hagelwitte bumperlip aan de voorzijde, een diffusor aan de achterzijde en echt fraai ogende matgrijze buitenspiegelkappen.

Abarth 500e Inside

Het sportieve karakter van deze Abarth ga je ook terugvinden in het interieur. De 500e heeft donker beklede deurstijlen en hemelbekleding, sportstoelen met ‘schorpioen strepen’ in reliëf en een sportstuur met dubbele stiksels. De 500e wordt standaard geleverd met een 10.25-inch infotainment scherm met nieuwe ‘performance pages’ die veel data geven over de prestaties en een 7-inch TFT instrumentenpaneel.

En dan komen we bij het geluid. Ploffen en scheten laten zijn voorbij. In de nieuwe Abarth 500e zul je het moeten doen met het geluid van een elektrische gitaar. Om daar iets van te vinden lukt alleen maar als je het zelf gaat ervaren. Mijn voorstel zou zijn, maak een playlist van Abarth geluiden en gebruik deze als je deze 6 snarige-riffel beu bent. Het is nostalgie, maar afkicken kost nu eenmaal tijd.

Als extra compensatie is ook het Acoustic Vehicle Alert System (AVAS) voorzien van een eigen ‘Abarth-jingle’ die in Abarth kringen bekend lijkt te zijn.

Abarth 500e, Fiat of Abarth, ze blijven iconisch
Abarth 500e, Fiat of Abarth, ze blijven iconisch

More Abarth than Ever, dan ligt de lat heel hoog

Als je al een merk bent wat bekend staat om zijn sportieve rijgedrag, met een overdosis emotie, dan moet je lef hebben om je eerste elektrische auto gelijk te promoveren tot de sportiefste EV’er. Je haalt de handgeschakelde zesbak uit je 695 Competizione, motor eruit en de brommende dempers weg. Dit alles vervang je door een Duracell Batterij van 43 kWh en een elektrische motor, samen goed voor 150 Pk. Dat is zo ongeveer het ruwe plan. In de marge rommel je wat met de wielbasis en spoorbreedte die je wat extra cm’s opleveren die weer ten goede komen van de wegligging. En als klap op de vuurpijl hang je ergens onder de auto een mega speaker, want je wilt er natuurlijk wel wat geluid bij hebben.

Tot zover het plan, maar dan komt er ook nog die slogan overheen. Het moet allemaal nog wel even wat sneller. Het lijkt een onmogelijke opgave, maar blijkbaar niet voor een aantal hardgele en helblauwe nieuwe Abarth modellen die ons met knipperende ogen proberen te verleiden als we het circuit opstappen. Het voelt als ‘kom maar op stelletje ongelovigen’ en stap in.

Het circuit op

En dan doet Abarth iets waar vrijwel alle automerken iets van kunnen leren. Nee, we mogen nog niet in de Abarth 500e rijden voor een eerste kennismaking om te ervaren of ze ook maar in de buurt komen van die belofte. De opdracht is om eerst maar eens met een Abarth 695 Competizione het circuit op vol vermogen te nemen. In het eerste rondje met een pace-car ervaren we even hoe hard het kan en waar zo’n beetje de limieten liggen. Daarna mogen we zelf los. In de lange bochten willen deze kleine racemonsters het liefst uitbreken.

Het is genieten van deze 695 modellen, het geluid, het gedrag op de baan, je weet weer wat deze Abarth zo bijzonder maakt. Het is een voorrecht. En dan na wat rondjes als je adrenaline inmiddels je lichaam heeft overgenomen, mag je de 695 Competizione parkeren naast de volledig elektrische Abarth 500e, de belofte. Het is uitstappen en gelijk instappen. Voor mij steekt iemand 3,2,1 vingers op en weg ben je, gaspedaal op de bodem en wat dan gebeurt is magic.

Die goed verborgen speaker doet je echt geloven dat je in weer in een Abarth zit. Het gebrul klinkt duidelijk anders met name doordat je nu een Abarth hebt met automatische transmissie. Hij lijkt wat meer grip te hebben op het natte asfalt maar de snelheden zijn minstens zo hoog. Het koppel is echt fenomenaal van deze 500e. Het ongeloof, veranderd in verbazing en de glimlach neemt toe. Na de eerste volle ronde wil je meer, de magic is weg, alles is werkelijkheid, deze 500e lijkt in alles meer Abarth dan EV’er.

More Abarth Than EVer, ook verkrijgbaar in zwart
More Abarth Than EVer, ook verkrijgbaar in zwart

Wanneer het ongeloof is verdwenen

Vanaf hier is nu verder uitweiden over de techniek, de stoelen, de prachtige nieuwe velgen, en heel veel getallen die de prestatie van de Abarth 500e onderbouwen. Het doet er even niet toe. Abarth had ooit de Fiat 500 al doen laten blozen. Het merk werd een sportief merk, het imago ontstond organisch. Hier in Italië geeft Abarth opnieuw kleur als een ode aan de Fiat 500e, door een auto op de markt te brengen wat geen enkel ander merk zou durven, misschien buiten MINI dan.

Abarth heeft iets bijzonders gedaan en dat is even wennen. In een tijdperk waarin Elektrische Voertuigen de standaard lijken te worden, geeft het merk glans aan zijn verleden. Vanaf nu kun je niet meer om deze nieuwe Abarth 500e heen. De enige twijfel is dat wij het bijzondere voorrecht hebben gehad om de auto naast zijn illustere voorganger te kunnen ervaren. Als ik die ervaring kon delen op een Usb-stick zou ik nu gelijk er alvast een vrachtwagen vol van laten kopiëren. Wat een feestje was dit. De vraag van ‘welke zou jij kiezen’ blijft open, dat is iets wat je zelf moet gaan ervaren.

Balocco, favoriete `homeground` voor supersnelle Abarth`s
Balocco, favoriete `homeground` voor supersnelle Abarth`s
De Abarth is elektrisch dat betekent ook een nieuw logo..
De Abarth is elektrisch dat betekent ook een nieuw logo..
Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

...

Verder lezen over Elektrische auto

Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?

Best een risico voor Abarth om de keuze te maken helemaal over te stappen naar elektrische modellen. Is de nieuwe 600e alsnog een echte Abarth?

Automotive09.11.2024

Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?

Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven

Kia heeft de Gwangmyeong EVO-fabriek officieel geopend. Het is de eerste dedicated EV-productiefaciliteit van het merk. De nieuwe fabriek, gevestigd in Kia Autoland Gwangmyeong (Zuid-Korea), heeft een jaarlijkse productiecapaciteit van 150.000 eenheden. De productie van de EV3 is er al gestart en die van de EV4 volgt in de eerste helft van 2025.

Tech in Asia14.10.2024

Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven

Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer

Als MINI je uitnodigt om zo zuinig mogelijk te rijden in zijn nieuwe MINI Cooper S Electric: doe je dat dan? Natuurlijk wel. Even dan.

Automotive14.10.2024

Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer

Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive

Studententeam TU/ecomotive presenteert vanmiddag Phoenix, en hoopt hiermee autofabrikanten te inspireren nu nieuwe wetgeving vanuit Brussel in aantocht is.

Automotive11.10.2024

Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive

Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile

Met de merken Jaecoo en Omoda wil Chery Automobile haar marktpositie gaan versterken. In Nederland een nog vrij onbekend merk, maar daar gaat vanaf Q1 2025 verandering in komen. Dan zal de Jaecoo J7 geïntroduceerd worden.

Automotive07.10.2024

Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile

Vanaf Q1 2025 ook in Nederland
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

De elektrische auto wordt nog wel gekocht, maar staat stil vergeleken met een ander autotype. Het autotype dat juist flink stijgt in populariteit, dat is de hybride auto. 

Automotive30.09.2024

Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden

Het Nederlandse automerk Butch-e heeft een nieuwe elektrische microcar op de markt gebracht: de Liddel. Daarmee kunnen ondernemers en zelfstandigen ook na 2025 de steden in, als overal in Nederland zero emissie zones worden ingevoerd en benzine- en dieselauto’s er niet meer in mogen.

Automotive11.09.2024

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden

Nieuwe Lexus RZ 300e nu ook in Nederland

Vanaf vandaag is de nieuwe Lexus RZ 300e te zien bij Nederlandse Lexus-dealers. Deze voorwielaangedreven versie van de batterij-elektrische Lexus RZ is leverbaar in 6 verschillende uitrustingsniveaus. De Lexus RZ 300e vormt het nieuwe startpunt voor de RZ line-up, zonder daarbij in te leveren op de kenmerken die het batterij-elektrische model zo bijzonder maken. Elke Lexus RZ 300e beschikt over dezelfde 150 kW/204 pk sterke en efficiënte aandrijflijn. Met zijn netto batterijcapaciteit van 64 kWh beschikt de Lexus RZ 300e over een WLTP-range van maximaal 480 kilometer.

Automotive04.09.2024

Nieuwe Lexus RZ 300e nu ook in Nederland

Verder lezen over Fiat

Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?

Best een risico voor Abarth om de keuze te maken helemaal over te stappen naar elektrische modellen. Is de nieuwe 600e alsnog een echte Abarth?

Automotive09.11.2024

Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?

Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit

Fiat gaat volgende maand van start met de verkoop van de nieuwe Topolino in Nederland. Deze toch iconische naam, die ooit de weg plaveide voor stedelijke mobiliteit, staat nu synoniem voor  duurzame stedelijke mobiliteit. De compacte, 100% elektrische vierwieler is een slimme keuze voor milieuvriendelijk én stijlvol vervoer voor twee personen in de stadsjungle en daarbuiten. De Fiat Topolino is vanaf september te bestellen, met prijzen vanaf € 9.890 inclusief BTW en andere wettelijke kosten.

Automotive21.08.2024

Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit

Grote recall bij meerdere automakers om gevaarlijke airbags

De airbags van Takata blijken zodanig onveilig dat er vier automerken zijn die grote terugroepacties hebben.

Automotive11.07.2024

Grote recall bij meerdere automakers om gevaarlijke airbags

5 tips als je een auto wil gaan kopen

Je gaat de stap zetten: je gaat een nieuwe auto kopen. Heel erg spannend natuurlijk, maar waar begin je? Met deze 5 tips kom je sneller een stapje dichter bij die nieuwe bolide en rijdt je straks de auto die bij je past....

Automotive29.03.2024

5 tips als je een auto wil gaan kopen

Internationale media-drive van nieuwe Stellantis Pro One Bedrijfswagens

Het gaat goed met de Stellantis Pro One op de wereldwijde markt voor bedrijfsvoertuigen. In 2023 boekte het programma van Stellantis Pro One successen (1.7 miljoen verkochte voertuigen) die goed waren voor een derde van...

DC Business26.03.2024

Internationale media-drive van nieuwe Stellantis Pro One Bedrijfswagens

Fiat Ginevra: de retro-toekomst van een Italiaans merk

De Italiaanse automerken lijken langzaam te ontwaken uit een winterslaap die decennia lijkt te hebben geduurd. Alfa Romeo is inmiddels al een paar jaar wakker, al heeft het nog geen lef genoeg om iedereen eens goed de mo...

Automotive27.02.2024

Fiat Ginevra: de retro-toekomst van een Italiaans merk

World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten

De World Car of the Year 2024 verkiezing komt er weer aan. Deze begint traditiegetrouw met de bekendmaking van de Top 10 en Top 5 finalisten in zes verschillende categorieën van de World Car Awards. Het aftellen naar de...

Automotive01.02.2024

World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten

​Rise of the microcars: de leukste micro-auto’s op een rij

Deze dag mag stormachtig zijn begonnen, hij begon ook met iets leuks, namelijk de aankondiging van de nieuwe Fiat microcar. De autootjes zijn enorm grappig om te zien, maar zijn ze ook zo praktisch? En: waarom zien we er...

Automotive05.07.2023

​Rise of the microcars: de leukste micro-auto’s op een rij