Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
De Abarth 124 spider is de moderne interpretatie van de legendarische roadster waarmee Fiat in de jaren zeventig zijn eerste Europese rallykampioenschap in de wacht sleepte. Achterwielaandrijving en de viercilinder 1.4 MultiAir-motor met 170 pk garanderen puur rijplezier, zoals dat hoort bij een echte Abarth.
Fiat noemt de Abarth 124 spider een oogstrelende creatie op basis van de Fiat 124 Spider, die het sportieve en technische DNA van Abarth uitstraalt. En daar zijn we het helemaal mee eens want de ‘Abarth’ details die aan de 124 Spider zijn toegevoegd geven hem exact dat ‘extra’ wat hem bijzonder maakt. Natuurlijk gaat het ook om de techniek en de sportieve prestaties maar eerst zijn er altijd de looks die het verschil maken.
Het wit-matzwarte uiterlijk met de rode details, de opvallende 17-inch wielen, de in ‘Forgiato Grey’ uitgevoerde roll bars en natuurlijk het nog immer fraaie logo op de motorkap brengen je terug in de tijd. Het uiterlijk is extra spectaculair dankzij de voorbumper met grote luchtinlaten, de achterbumper met een diffuser en de achterspoiler. De slanke achterzijde met een karakteristieke V-vorm in het lijnenspel zijn mede een stilistische knipoog naar zijn klassieke voorganger. Enige minpuntje is dat we nog tot oktober moeten wachten voordat hij zijn opwachting maakt in de showroom van de Abarth dealer.
De Abarth 124 heeft zoals dat heet klassieke proporties, dus een in verhouding lange motorkap, een lage zitpositie en een korte achterkant. Het is een auto waarin je je als bestuurder één met de weg moet voelen, zeg maar het Abarth roadster gevoel. Het eigen karakter van de Abarth 124 spider wordt extra benadrukt door de hexagonale grille en de sportieve powerdomes in de motorkap. De LED-koplampen en achterlichten maken het ontwerp verder af, waarbij de achterlichtunits opvallen door ronde inserts in de carrosseriekleur.
Abarth Racing Team
Voor de technische ontwikkeling van de Abarth 124 spider is gebruikgemaakt van de kennis en ervaring van het Abarth Racing Team. Door zijn hoge prestaties en de technische upgrade moet deze spider uiteindelijk het puur rijpleziergaan leveren zoals alleen een Italiaanse roadster met sportieve genen die kan garanderen.
Om te beginnen komt dit door de achterwielaandrijving met een mechanisch gelimiteerd sperdifferentieel. Het zijn de ingrediënten voor optimale tractie en onvergelijkbare dynamiek onder de meest veeleisende omstandigheden.
Perfecte gewichtsverdeling
Abarth heeft nadrukkelijk gewerkt aan een zo laag mogelijk gewicht. De Abarth 124 spider weegt slechts 1.060 kilogram (verhouding van gewicht tot vermogen is 6,2 kg per pk). Daarbij is het gewicht perfect in de verhouding 50:50 verdeeld over de voor- en achteras, onder meer dankzij de achter de vooras gesitueerde motor. Ook is een actieve motorkap ontwikkeld met sensortechnologie, die extra veiligheid biedt en superlicht is.
De double whisbone voorwielophanging en de multilink-constructie achter zorgen voor prima stabiliteit bij hard remmen en stuurprecisie in bochten. Het onderstel is gefinetuned door de racespecialisten van Abarth. Extra dikke stabilisatoren en Bilstein-schokdempers tillen wegligging en comfort naar een hoger niveau. Verder is een Brembo-remsysteem toegepast met lichtgewicht aluminium remklauwen voor.
Prestaties garanderen ultiem rijplezier
De Abarth 124 Spider is voorzien van een 1.4 MultiAir-benzinemotor met een vermogen van 170 pk met een maximumkoppel van 250 Nm. Samen met het lage gewicht vertaalt dat zich in prima prestaties, zoals een topsnelheid van 230 km/h en een sprint van 0 tot 100 km/h in 6,8 seconden. En bij die acceleratie trakteert de Abarth 124 spider de bestuurder op een fraai sportief geluid uit de Record Monza-uitlaat. Er is keuze uit een handgeschakelde zesversnellingsbak en een Sequenziale Sportivo-transmissie. Deze sequentiële transmissie schakelt extreem snel over op commando van de peddels achter het stuurwiel. Met de rijmodus-selector in de Sport-stand komt de power van de Spider nog beter tot zijn recht.
Ongefilterd sportief sturen
Alle actieve veiligheids- en assistentiesystemen zijn geprogrammeerd voor sportief stuurwerk. Maar het is mogelijk de systemen uit te schakelen, zodat de bestuurder volop kan genieten van het racy karakter van de spider. Dit is sturen en gasgeven voor puristen die graag zelf de grenzen van de auto opzoeken en willen genieten van de directe reacties op het gas en van de ongekende sportieve mogelijkheden van de achterwielaangedreven Abarth 124 spider.
Officine Abarth: handwerk en toptechnologie
In Mirafiori, de thuisbasis van Officine Abarth, heeft de 124 spider zijn typische Italiaanse rijkarakter gekregen. Zowel technisch als uiterlijk, en wat dat laatste betreft is de matzwarte afwerking van de motorkap en kofferdeksel met ‘Racing Anti-glare’ uniek voor de spider. Dat geldt ook voor de optionele ‘Racing Alcantara’-interieurbekleding. Het bijzondere karakter van de Abarth 124 spider blijkt ook uit het feit dat elk exemplaar wordt voorzien van een metalen plaatje met het productienummer.
Lederen bekleding is standaard. Een klein stuurwiel, aluminium pedalen, de korte versnellingspook en de startknop zijn stuk voor stuk elementen die het sportieve karakter onderstrepen. Het instrumentarium valt op door een grote centrale toerenteller met een rode wijzerplaat.
Verder lezen over Fiat
Automotive09.11.2024
Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?
Automotive21.08.2024
Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit
Automotive11.07.2024
Grote recall bij meerdere automakers om gevaarlijke airbags
Automotive29.03.2024
5 tips als je een auto wil gaan kopen
DC Business26.03.2024
Internationale media-drive van nieuwe Stellantis Pro One Bedrijfswagens
Automotive27.02.2024
Fiat Ginevra: de retro-toekomst van een Italiaans merk
Automotive01.02.2024
World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten
Automotive05.07.2023