Automotive06.10.2023

Aanschafsubsidie nieuwe EV’s ongewijzigd in 2024


Verlaging van het subsidiebedrag geannuleerd

Volgend jaar zou de maximale subsidie van 2950 euro voor de aanschaf van een nieuwe EV met een maximaal cataloguswaarde van 45.000 euro verlaagd gaan worden, maar dat voornemen is teruggedraaid. De deze zogenoemde SEPP-subsidie wil de overheid de aanschaf van EV’s – die doorgaans stukken duurder zijn dan vergelijkbare ICE’s – stimuleren.

EV’s nog altijd (te) duur

De reden dat het bedrag van de SEPP-subsidie elk jaar naar beneden bijgesteld wordt, heeft te maken met de aanname dat EV’s in de loop der jaren goedkoper worden. Nu wil het geval inderdaad dat dit jaar een soort van prijzenoorlog losgebarsten is, met name geïnitieerd door Tesla, maar in de praktijk is het prijsverschil tussen een EV en een ICE nog altijd te groot voor veel mensen.

Daarbij komt dat de vraag naar EV’s dit jaar gedaald is. Behalve de aanschafprijs speelt daarin ook mee dat de overheid van plan is de verschillende fiscale voordelen van EV’s de komende jaren af te bouwen. Denk aan de wegenbelasting en bijtelling.

Brancheverenigingen dringen er dan ook bij de overheid op aan om niet alleen de SEPP-subsidie te handhaven, maar ook de andere fiscale voordelen in stand te houden, of op een andere manier te ‘compenseren’.

De beste stimulans voor de aanschaf van EV’s heeft de industrie natuurlijk zelf in handen. Zij moeten ervoor zorgen dat – ruim voordat over een aantal jaren er alleen nog maar EV’s verkocht mogen worden (als nieuwe auto) – er geen prijsverschil meer is met modellen met een brandstofmotor. Maar of de autofabrikanten dat willen? Uiteindelijk went de consument vanzelf wel weer aan de hogere prijzen. Al gloort er ook wel licht in de EV-tunnel. EV’s met prijskaartjes die de 20.000 euro benaderen, komen langzaam maar zeker dichterbij.

Subsidiepot nog goed gevuld

Als je in Nederland dus een nieuwe of gebruikte elektrische auto koopt, dan kun je in aanmerking komen om een deel van de aanschafprijs in de vorm van een subsidie terug te krijgen. Dat geldt niet alleen voor EV’s de je koopt, maar ook als je er een least.

Enkele jaren geleden was het beschikbare subsidiepotje daarvoor, dat telkens op 1 januari gevuld wordt, meestal binnen enkele weken of een paar maanden alweer leeg. Dit jaar gaat het een stuk minder snel en is er nog een substantieel bedrag beschikbaar.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

...

Verder lezen over Elektrische auto

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

In de woeste kustomgeving van het Portugese Cascais is het in november nog lekker warm. In T-shirt lunchen op een terrasje aan de Atlantische kust, ’s avonds buiten borrelen. En dan ook nog een nieuwe auto aan de tand mogen voelen. Eentje waarvan we veel gaan horen: de Kia EV3. Ruim, stil, krachtig, tot 600 kilometer op een acculading, leuke snoet en prima prijskaartje.

Automotive20.11.2024

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?

Best een risico voor Abarth om de keuze te maken helemaal over te stappen naar elektrische modellen. Is de nieuwe 600e alsnog een echte Abarth?

Automotive09.11.2024

Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?

Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven

Kia heeft de Gwangmyeong EVO-fabriek officieel geopend. Het is de eerste dedicated EV-productiefaciliteit van het merk. De nieuwe fabriek, gevestigd in Kia Autoland Gwangmyeong (Zuid-Korea), heeft een jaarlijkse productiecapaciteit van 150.000 eenheden. De productie van de EV3 is er al gestart en die van de EV4 volgt in de eerste helft van 2025.

Tech in Asia14.10.2024

Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven

Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer

Als MINI je uitnodigt om zo zuinig mogelijk te rijden in zijn nieuwe MINI Cooper S Electric: doe je dat dan? Natuurlijk wel. Even dan.

Automotive14.10.2024

Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer

Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive

Studententeam TU/ecomotive presenteert vanmiddag Phoenix, en hoopt hiermee autofabrikanten te inspireren nu nieuwe wetgeving vanuit Brussel in aantocht is.

Automotive11.10.2024

Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive

Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile

Met de merken Jaecoo en Omoda wil Chery Automobile haar marktpositie gaan versterken. In Nederland een nog vrij onbekend merk, maar daar gaat vanaf Q1 2025 verandering in komen. Dan zal de Jaecoo J7 geïntroduceerd worden.

Automotive07.10.2024

Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile

Vanaf Q1 2025 ook in Nederland
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

De elektrische auto wordt nog wel gekocht, maar staat stil vergeleken met een ander autotype. Het autotype dat juist flink stijgt in populariteit, dat is de hybride auto. 

Automotive30.09.2024

Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden

Het Nederlandse automerk Butch-e heeft een nieuwe elektrische microcar op de markt gebracht: de Liddel. Daarmee kunnen ondernemers en zelfstandigen ook na 2025 de steden in, als overal in Nederland zero emissie zones worden ingevoerd en benzine- en dieselauto’s er niet meer in mogen.

Automotive11.09.2024

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden