08.04.2014
Automotive

Nieuwe telematica-oplossing moet kosten wagenparkbeheer drastisch verlagen

By: Redactie Dutchcowboys

BlogAutomotive
nieuwe-telematica-oplossing-moet-kosten-.jpg
nieuwe-telematica-oplossing-moet-kosten-.jpg

Het optimaliseren en verlagen van de totale kosten van een voertuig blijft een uitdaging voor wagenparkbeheerders. In samenwerking met Orange Business Services lanceert PSA Peugeot Citroën een wagenparkbeheeroplossing voor alle Peugeot en Citroën modellen.

De oplossing is gebaseerd op het gebruik van een autonome telematica box (ATB) die in verbinding staat met een Controller Area Network (CAN) van het voertuig. Hiermee zijn automatische meldingen van nauwkeurige en betrouwbare gegevens van de boordcomputers van het voertuig mogelijk. Parameters die beheerd worden, zijn exacte kilometerstanden, het verbruik, de mechanische waarschuwingen en de brandstof. Daarnaast biedt de oplossing real-time informatie over het aantal uur van verbruik en de geografische locatie.

De gegevens kunnen voor een verschillende doeleinden worden gebruikt:

– Bedrijven die zich in willen zetten voor het behoud van het milieu, kunnen gegevens inzetten om exact te meten hoeveel brandstof er door de medewerkers verbruikt is. Zij kunnen vervolgens aan de hand van ecologisch verantwoorde rijtechnieken, manieren vinden om de CO2-uitstoot te verlagen. Kosten worden verminderd en het rijgedrag wordt aangepast.

– Wagenparkbeheerders kunnen de exacte kilometerstand raadplegen om het onderhoud in te plannen en vervangingen efficiënt en effectief te kunnen regelen.

– Bedrijven die geïnteresseerd zijn in deze dienst kunnen gegevens over de geografische ligging gebruiken om de route van het voertuig te optimaliseren. Hiermee wordt voldaan aan klantverzoeken om real-time de dichtbijzijnste auto te vinden.

Verder is de ATB is ook geschikt om uitgebreid beheer met dezelfde parameters te voeren over bestaande voertuigen.  

PSA Peugeot Citroën
Met de twee wereldwijd bekende merken Peugeot en Citroën verkocht PSA Peugeot Citroën in 2013 zo’n 2,8 miljoen voertuigen over de hele wereld, waarvan 42% buiten Europa. Als tweede grootste autofabrikant in Europa stelde PSA Peugeot Citroën een verkoop en omzet vast van €54 miljard in 2013.

Share this post