’s Werelds grootste bandenfabrikant Michelin maakte afgelopen donderdag in Innsbruck bekend dat het bedrijf met een uniek wetenschappelijk project start waarbij in 3.000 auto’s in Europa het rijgedrag van de bestuurder wordt gevolgd.
Dit is mogelijk door in deze wagens een zogenaamde OBD (On Board Diagnostic) dongle in te bouwen met een GPS systeem, een 3D gyroscoop en een sim kaart voor het doorgeven van de data. Data die wordt doorgeven is o.a. de positie van de wagen, de weeromstandigheden gekoppeld aan de lokatie, het soort wegen (stad, snelweg), de snelheid, of de wagen op cruisecontrol staat ingesteld en het rijgedrag van de bestuurder.
Deze informatie is nodig om dit rijgedrag te kunnen koppelen met steeds meer geavanceerde technieken bij de ontwikkeling van nieuwe banden. Het dashboard aan de achterzijde van al deze data toont ons een boeiend inzicht van dat rijgedrag.
Via een eenvoudig vierkant is met kleuren hoe de wagen zich beweegt. Naar boven neemt de snelheid toe, naar onderen neemt de snelheid af (tot aan stilstand), links letterlijk wanneer we naar links rijden en rechts .. inderdaad. In het midden is het nulpunt. Dit is het punt waar de wagen zonder weerstand rijdt.
Deze data is via de andere informatie te koppelen met de geografische gegevens, de weersomstandigheden en meer. In de voorlopige data die wij te zien kregen waren er bij een van de auto’s veel GPS punten waar de auto naar links is afgeslagen en tegelijkertijd de mate waarin wordt geremd toe nam. Deze informatie is zelfs voor de bereider interessant en duidt op verkeerd rijgedrag door te remmen in de bocht.
Het project start in Engeland, Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk en Italie. Op dit moment worden de 3.000 testrijders geselecteerd op demografie en persoonsgegevens. Doel is om binnen een jaar zoveel mogelijk data te verzamelen die kan bijdragen aan de toekomstige ontwikkeling van banden die bijdragen aan onze veiligheid.