24.01.2014
Automotive

MIT en Stanford helpen Ford met zelfrijdende auto

By: Redactie Dutchcowboys

BlogAutomotive

Voortbouwend op de autonoom rijdende Ford Fusion Hybrid Research Car, een prototype dat vorige maand werd onthuld, kondigt Ford nieuwe projecten in samenwerking met het Massachusetts Institute of Technology en de Universiteit van Stanford aan voor het ontwikkelen van oplossingen voor een aantal van de technische uitdagingen die geautomatiseerd rijden met zich meebrengt.

Om onze visie op mobiliteit voor de toekomst te ontwikkelen, werken we nauw samen met veel nieuwe partners in de publieke en privésector,” aldus Paul Mascarenas, CTO & Vice President, Ford Research and Innovation. “Samenwerking met universiteitspartners zoals MIT en Stanford, stelt ons in staat om een aanpak te ontwikkelen voor de uitdaging van geautomatiseerd rijden op de lange termijn, en daarnaast oplossingen voor de korte termijn te verkennen om autorijden nog veiliger en efficiënter te maken.”

mit-en-stanford-helpen-ford-met-zelfrijd.jpg
mit-en-stanford-helpen-ford-met-zelfrijd.jpg

Autonoom rijden is een belangrijk onderdeel van Fords Blauwdruk voor mobiliteit, waarin wordt beschreven hoe mobiliteit in 2025 en later eruit zal zien en welke technologieën, bedrijfsmodellen en samenwerkingsverbanden daarvoor nodig zijn. Met de Ford Fusion Hybrid Research Car verkent Ford mogelijke oplossingen voor de maatschappelijke, wettelijke en technologische problemen van een toekomst van volledig geautomatiseerd rijden.

Onderzoek
De Ford Fusion Hybrid Research Car gebruikt dezelfde technologie als de modellen van Ford die vandaag in showrooms staan. Er zijn vier LiDAR-sensoren ingebouwd die een realtime 3D-plattegrond genereren van de omgeving van de auto.

Fusion_Research_Car_9

Met de vier LiDAR-sensoren kan de auto objecten om zich heen detecteren en bij Fords onderzoek in samenwerking met MIT worden geavanceerde algoritmen gebruikt om te voorspellen waar rijdende voertuigen en lopende voetgangers zich in de toekomst zouden kunnen bevinden. Deze scenarioplanning geeft de auto beter inzicht in de omringende gevaren, zodat hij een koers kan plannen waarmee voetgangers, andere auto’s en andere bewegende objecten worden vermeden.

In samenwerking met Stanford verkent Ford de mogelijkheden om sensors om obstakels heen te laten kijken. Wanneer een obstakel, bijvoorbeeld een grote vrachtwagen, een bestuurder het zicht ontneemt, manoeuvreert de bestuurder binnen de rijstrook tot hij even kan zien wat hij voor zich heeft. Dit onderzoek stelt vast hoe de sensoren op een soortgelijke manier ‘even vooruit kunnen kijken’ en de auto indien nodig uitwijkmanoeuvres laten maken. Als de voorliggende vrachtwagen bijvoorbeeld plotseling hard remt, weet de auto of er voldoende ruimte is om van rijstrook te wisselen.

Ons doel is om de auto logisch te laten denken,” zo vertelt Greg Stevens, global manager for driver assistance and active safety, Ford Research and Innovation. “Bestuurders zijn er goed in om met aanwijzingen om hen heen te voorspellen wat er gaat gebeuren, en zij weten dat wat je niet kunt zien, vaak net zo belangrijk is als wat je wel kunt zien. Het doel van onze samenwerking met MIT en Stanford is om voor de auto een vergelijkbare intuïtie te ontwikkelen.

Share this post