Automotive06.11.2013

Elektrisch rijden. De toekomst?


elektrisch-rijden-de-toekomst.jpg
elektrisch-rijden-de-toekomst.jpg

Dit vraag ik me al geruime tijd af. Wat gaat er gebeuren met het elektrisch rijden? Gaat het van’ 0% bijtelling cheap ass groene wollige sokken imago’ naar ‘hip en happening’?

Tijdens mijn interview met Jan-Christiaan Koenders (CEO BMW Group Nederland) wordt mijn interesse verder aangewakkerd. Mede door zijn uitleg van elektrisch rijden en de ontwikkelingen in de maatschappij, vind ik dat dit onderwerp serieuze aandacht verdient. Een geluidloze auto zonder het gevoel van een letterlijke kloppende en stomende motor onder je kont is a-sexy. Anno 2013 is het wel tijd voor een geheel nieuwe visie op mobiliteit.

Voor nu zie ik een aantal praktische nadelen:

  • Het beperkte kilometerbereik van de auto; met mijn variabele woon-werkafstand die vaak boven de 200km per dag ligt (N=1).
  • Hoe laad ik de auto op? Heb geen stopcontact in mijn garage noch op straat. Verlengsnoer uit het raam vanaf 3hoog? (N=1).
  • Als ik een Duracell batterijtje al moet inleveren als giftig afval voor recycling, wat betekent dat voor de ongeveer 200kg aan batterijen in de elektrische auto. Hoe groen is dat? 
  • Last but not least, het totaal ontbreken van sexappeal bij een elektrische auto (N=1). De Tesla is hierop de uitzondering door haar looks, imago en technologische hoogstandjes in het interieur. 

Het gesprek met Jan-Christiaan gaf me een andere visie:

  • De ontwikkelingen van snellaadstations langs de snelweg. In 10min 60km erbij tot later in 30min 70% van de batterij opladen. 
  • De realistische dromen van Daan Rosengaarden voor de smart highway and electric priority lane die en besparen in energie door slim gebruik van verlichting en verf, en de mogelijheid bieden onderweg de auto op te laden. Dit concept wordt al toegepast bij bussen in Amsterdam. 

Beiden bieden perspectief voor het kilometer bereik van de electrische auto. 

Daarnaast:

  • De veranderende opinie over mobiliteit; van bezit en status naar transport. Mede geïnspireerd door het BMW DriveNow in Duitsland. Plus de toekomstige uitbreiding hiervan met het concept ‘Drive, switch, drive on’. Dat is zo simpel als; gebruik de wagen tot dat de batterij leeg is, ruil deze op locatie voor een wagen met volle batterij en rijd weer verder. 
  • Concepten waarbij je tijdens vakanties je elektrische auto inruilt tegen een “echte” auto om op een tank benzine of diesel non stop minimaal 1.000km te rijden.
  • De seamless integratie en informatie tussen mijn persoonlijke mobile devices en mijn fysieke auto.
  • “It is all about the money”. 0% bijtelling is toch wel erg aantrekkelijk. 

Tot slot kijken zowel BMW met de i3 als Tesla naar geheel vernieuwende retail concepten waarmee zij de traditionele autoverkoop-gedachte ver achter zich laten. Met Audi, Nissan, Renault en andere autofabrieken heb ik hier nog geen ervaring mee, wederom N=1. 

Eerlijk is eerlijk, het milieu verdient de aandacht. De manier waarop wij met brandstof omgaan, al dan niet ingegeven door een tankpas van de baas, moet gaan veranderen. Het kan zo niet langer. Een aantal grote automerken stappen in op het elektrisch rijden, de één is wat verder dan de ander. De één weet het met wat meer sex te verkopen, de ander focust meer op de wollen-sokken-doelgroep. Ieder zijn ding, zijn doelgroep en de beoogde sales en imago. Het zijn bijna echte auto’s.

Terugkomend op mijn initiële vraag, heeft elektrisch rijden de toekomst? Ja. Ik denk van wel door een veranderende maatschappelijke opinie en de slimme marketeers die het sexy en concreet zullen weten te maken. Het elektrisch rijden zal daarnaast, net als de social media, binnenkort uit de kinderschoenen treden en volwassen worden. Ik weet in elk geval wel dat de innovatieve bedrijven als BMW, Tesla en de soms wat arrogantere Audi mij genoeg weten te prikkelen om elektrisch rijden serieus in overweging te gaan nemen. Ergens… In de nabije toekomst.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over Elektrisch rijden

Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

De elektrische auto wordt nog wel gekocht, maar staat stil vergeleken met een ander autotype. Het autotype dat juist flink stijgt in populariteit, dat is de hybride auto. 

Automotive30.09.2024

Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer

We gingen de afgelopen periode op pad met de BMW CE 02 - AM. Dit is volgens BMW geen motorfiets, geen bromfiets, maar een eParkourer in de categorie “Urban Mobility”.

Automotive26.09.2024

BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden

Het Nederlandse automerk Butch-e heeft een nieuwe elektrische microcar op de markt gebracht: de Liddel. Daarmee kunnen ondernemers en zelfstandigen ook na 2025 de steden in, als overal in Nederland zero emissie zones worden ingevoerd en benzine- en dieselauto’s er niet meer in mogen.

Automotive11.09.2024

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden

5 positieve dingen aan fatbikes

Fatbikes zijn de laatste dagen bepaald niet positief in het nieuws. De stoere e-bikes zijn inderdaad enerzijds problematisch, maar bieden anderzijds ook positieve kanten.

Gadgets04.09.2024

5 positieve dingen aan fatbikes

Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike

Meer dan de helft van de ernstige ongelukken met fatbikes zijn met jongeren van 10 tot 14 jaar en 25 procent komt eruit met hersenletsel.

Gadgets02.09.2024

Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike

Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit

Fiat gaat volgende maand van start met de verkoop van de nieuwe Topolino in Nederland. Deze toch iconische naam, die ooit de weg plaveide voor stedelijke mobiliteit, staat nu synoniem voor  duurzame stedelijke mobiliteit. De compacte, 100% elektrische vierwieler is een slimme keuze voor milieuvriendelijk én stijlvol vervoer voor twee personen in de stadsjungle en daarbuiten. De Fiat Topolino is vanaf september te bestellen, met prijzen vanaf € 9.890 inclusief BTW en andere wettelijke kosten.

Automotive21.08.2024

Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit

3 dingen om op te letten als je een scooterverzekering zoekt

Je hebt het toch gedaan: die scooter gekocht waar je al een tijdje je oog op had. Je wil lekker gaan rijden, maar moet dan nog wel iets regelen: de scooterverzekering. Deze verplichte verzekering is een aansprakelijkheidsverzekering voor als je tegen iemand aanrijdt. Wist je dat je het ook kunt uitbreiden met bijvoorbeeld diefstaldekking? Dit is waar je op moet letten als je een scooterverzekering zoekt.

Lifestyle14.08.2024

3 dingen om op te letten als je een scooterverzekering zoekt

Ford Mustang Mach-E tikt 916 kilometer aan op één batterijlading

Webfleet, bekend van het wagenparkbeheer van Bridgestone, heeft het Guinness Wereldrecord verbroken voor de langste afstand die een elektrische auto heeft afgelegd op één batterijlading: 916,76 kilometer.

Automotive08.08.2024

Ford Mustang Mach-E tikt 916 kilometer aan op één batterijlading

een nieuw Guinness Wereldrecord