Automotive24.10.2013

De Verwondering (1) Audi RS4 beestachtig mooi en bloedsnel


de-verwondering-1-audi-rs4-beestachtig-m.jpg
de-verwondering-1-audi-rs4-beestachtig-m.jpg

In de eerste afevering van De Verwondering nemen we je mee in een bijzondere blauwe Audi A4. De heldere blauwe kleur maakt de auto anders, ook vallen de iets bredere wielkasten en de 21″ velgen op. Maar verder denk je nog steeds te maken te hebben met een mooie uitgevoerde A4 totdat je aan de voor of achterkant van de wagen staat. Daar pronkt een klein logo wat echte autokenners doet huiveren, de RS (Renn Sport aka Racing Sport) aanduiding, in ons geval de RS4. En daar begint onze verwondering, deze Audi RS4 is geen fraai uitgevoerde stationwagen en leuke gezinsauto maar een beest van een auto met een 450 Pk 8 cylinder motor. Wie de gaspedaal aanraakt voelt een trilling van de motor die brult en gromt als een leeuw.  

De wagen is alleen in een Avant versie te krijgen om de dood eenvoudige reden dat er geen vraag is naar een sedan uitvoering aldus audi. Dat maakt hem redelijk uniek want er zijn eigenlijk geen vergelijkbare ‘familiewagens’ met de specificaties van deze RS4. Enige echte concurrent is de BMW M3 maar die is juist niet in een Avant uitvoering te koop.

De Audi RS4 heeft inmiddels al een lange reputatie en begint met de legendarische Audi RS2 Avant (zie onderstaande foto) uit 1994 gebaseerd op de Audi 80 Avant en welke in samenwerking met Porche werd ontworpen. Deze RS2 waar maar 2891 exemplaren van werden geproduceerd was uitgerust met een 2,2-liter 20-kleps vijfcilinder turbomotor (B3) met een maximaal vermogen van 316pk. De topsnelheid werd afgeregeld op 262 km, sneller dan in die tijd een McLaren F1 sportwagen en nog steeds sneller dan menige sportwagen nu in 2013.

audirs2.jpg
audirs2.jpg

De eerste versie met RS4 aanduiding werd gelanceerd in 1999 en had een 2.7-liter V6 biturbo motor met 5 kleppen per cilinder en een vermogen van 380 pk. De door Cosworth getunde auto werd begrensd op 250 km/uur. De remmen waren niet super, deze RS4 had veel last van onderstuur maar groeide mede door zijn vermogen en looks uit tot een cult car. Tussen de nieuwste RS4 en de versie uit 1999 zit nog een tweede model (B7) uit 2006 welke tot 2008 in productie bleef.

 RS4 (1 of 3)

Wie een Audi RS4 in 2013 koopt is verzekerd van een jaarlijks kerstpakket van zijn bezinepomphouder. Zuinig in verbruik is deze auto niet. Zuinig rijden past bij deze auto ook niet, wie dat wil kan beter een S-uitvoering aanschaffen. Stuk goedkoper en je rijdt zeker het dubbele aantal kilometers op een volle tank. Deze RS4 smeekt om snelheid en wordt pas gehoorzaam als hij vermogen mag leveren. Wie de gaspedaal indrukt wordt rijkelijk beloond door de auto en dat geeft ook gelijk het risico aan van deze auto. 

rs4-1-of-1-6.jpg
rs4-1-of-1-6.jpg

De RS4 is geen auto voor mensen zonder serieuze rijervaring. Om dat nog eens te benadrukken biedt de auto de kans om zelf via Drive Select je rijstijl te kiezen. Wie op zondagmiddag met het gezin een ritje langs de kust wil maken kan kiezen voor ‘Comfort’ aka comfortabel. Meer demping, minder geluid en andere besturing maken auto en berijder rustig. Wie echter kiest voor ‘Dynamic’ zet ook de uitlaat verder open, de wagen gromt en maakt een donker geluid. Besturing, ESP en de gaspedaal reageren directer, de beer is los en dan kan het echte feest beginnen.

RS4 (1 of 1)-21

Van 0 naar 100 duurt slechts 4.7 seconden. Ook daarna blijft de auto versnellen, in no time staat de teller op 200 en op de Duitse autobaan tikken we moeiteloos de 270 km/uur aan en houden nog gas over. De wagen zit dan nog lang niet in het rood. Bij deze snelheden stuur de RS4 heel direct al merk je dat de snelheid wel impact heeft op deze besturing. In de bochten moet je het echt te dol maken wil je de controle kwijtraken.

rs4-1-of-1-4.jpg
rs4-1-of-1-4.jpg

De vierwielaandrijving van de Quattro zorgt samen met de door audi ontwikkelde elektronica ervoor dat de auto zichzelf corrigeert en dat je maximaal grip houdt met het wegdek. Laten we zeggen dat je een groot hart moet hebben in de bochten en wie dat ervaart begrijpt ook waarom deze auto zo past bij de ‘verwondering’. Wie van dollen houdt en niets vemoedende wandelaars wil verrassen op een heerlijk RS4 geluidje met de 7-traps S-tronic moet lekker terugschakelen. Het tussengas zorgt ervoor dat je telkens met en brede glimlach achter het stuur zit. Rijden met deze RS4 is een groot feest.

rs4-1-of-1-8.jpg
rs4-1-of-1-8.jpg

Wat kunnen we verder nog over deze Audi RS4 zeggen? De auto oogt met de ‘beschaafd’ uitgebouwde wielkasten enorm stoer, de keramische remschijven voor met audi erop geven extra cachet, de 20′ 9J velgen met 265/30 R 20 banden mogen er wezen, het geluid en zeker in de Dynamic stand is smullen, de blauwe kleur maakt hem opvallend, de RS schaalstoelen zitten echt voortreffelijk en het interieur is voor audi rijders echt prachtig en herkenbaar. Alles is mooi en klopt aan deze auto. Uiteneindelijk kun je er ook nog steeds op zaterdag mee naar de supermarkt voor 7 kratjes bier en 3 tassen met boodschappen. 

rs4-1-of-1-10.jpg
rs4-1-of-1-10.jpg

Maar het belangrijkste is toch het ongekende rijgenot van de RS4. De auto geeft je met zijn enorme vermogen een bijzonder gevoel want je alleen maar kunt ervaren als je er mee rijdt. Zelden had ik zoveel plezier in een auto. Dankzij al de aanwezige elektronika en de gewelige grip (quatro) is de auto daarnaast ook super veilig. De prijs, ach het is detail, kaal kost hij 118.000 euro. Onze uitvoering kost inclusief alle opties 150.000 euro. Dat is is heel veel geld maar je krijgt er ook heel veel auto en nog meer rijplezier voor terug.

rs4-3-of-3-1.jpg
rs4-3-of-3-1.jpg

Over het de productie van de video komen we graag nog een keer terug in een aparte blogpost. Want rijden en filmen van een dergelijk snelle auto vraagt enige voorbereiding. Meer foto’s vind je in het RS4 foto-album op de facebook pagina van Carrepublic.

rs4-1-of-1-13.jpg
rs4-1-of-1-13.jpg

Specificaties:

Audi RS4 Avant 4.2 FSI Quattro

Motor : V8 benzinemotor
Cilinderinhoud : 4.163 cc
Vermogen : 450 pk bij 8.250 tpm
Koppel : 430 Nm bij 4.000 tpm
Acceleratie 0-100 km/h : Oops 4,7 seconden
Topsnelheid (optioneel) : 250 km/h (280 km/h)
Gewicht : 1.870 kg
Verbruik : 10,7 l/100 km (al haalt tie van z’n leven niet)
CO2-uitstoot / energielabel : 249 g/km / G
Bagageruimte : 490 liter (te vergroten tot 1.430 liter) 

Prijs (vanaf) : € 117.780,-
Prijs van de door ons gereden uitvoering : € 149.950,-

Grip : Ongekend
Motorgeluid : Om van te genieten (terugschakelen is het leukste)
Classificatie : In een woord geweldig!

Camera : Joran van Maaswinkel (Video) en Bruno de Regge (Fotografie)
Technische ondersteuning : John Bake Video productions
Productie : Henk de Hooge – Kris Hoet – Jeroen de Hooge  

Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

...

Verder lezen over Audi

Wie dacht er als eerste aan tuning?

Auto tuning is niet alleen het uiterlijk van een auto veranderen, het is tegelijkertijd een kunst en een wetenschap. Met tuning kun je de individualiteit van de eigenaar benadrukken en de technische eigenschappen van het voertuig verbeteren. Maar wie was de eerste die aan auto tuning dacht? Misschien was het Karl Benz, die niet alleen de eerste auto met benzinemotor maakte, maar ook voortdurend experimenteerde met de constructie en het ontwerp ervan?

Lifestyle22.08.2024

Wie dacht er als eerste aan tuning?

​De 5 verschillende roadtriptypes met bijpassende, fantastische reizen

Als je bezig bent met je rijbewijs, dan droom je ervan. Als je een nieuwe auto koopt ook: hoe handig is de bekerhouder, voor als we eindelijk op die roadtrip gaan? Dat ultieme gevoel van vrijheid, dat is wat een auto je...

Automotive15.11.2023

​De 5 verschillende roadtriptypes met bijpassende, fantastische reizen

Bayern spelers verkopen hun Audi’s

Profvoetballers rijden vaak in auto’s die de gewone man of vrouw niet kan betalen. Bij Bayern München valt dat wel mee. Althans, wat de auto’s betreft die de spelers en staf ‘van de zaak’ krijgen. De autosponsor...

Automotive25.08.2023

Bayern spelers verkopen hun Audi’s

Audi ziet zichzelf langzaam veranderen in softwarespecialist

Het zal ongetwijfeld een soort van dichterlijke vrijheid zijn geweest van de PR-afdeling van Audi om zichzelf uit te roepen tot softwarespecialist. Dit naar aanleiding van de kop van hun laatste nieuwsbericht: "Audi tran...

Automotive02.02.2023

Audi ziet zichzelf langzaam veranderen in softwarespecialist

VR in de auto: nieuwe Audi’s krijgen het al

Audi wil virtual reality-ervaringen toevoegen aan zijn bolides. Heb je een Audi met het meest recente besturingssysteem van het merk, dan kun je er al mee aan de slag. Het gaat om een samenwerking met Holoride, een docht...

Online04.11.2022

VR in de auto: nieuwe Audi’s krijgen het al

Hallo Holoride
Going viral: Ken Block met Audi S1 Hoonitron in Las Vegas

Vandaag heeft driftkoning Ken Block zijn nieuwe, langverwachte Electrikhana-video gepresenteerd, met in de hoofdrol de Audi S1 Hoonitron. Dit volledig elektrische prototype werd speciaal voor dit doel ontwikkeld en gebou...

Automotive25.10.2022

Going viral: Ken Block met Audi S1 Hoonitron in Las Vegas

nieuwe ‘Electrikhana’ driftvideo
​Voor autoliefhebbers: 5 toffe wannahave auto’s van The Block Zone

Je kunt bij LEGO wel een paar toffe auto’s vinden, maar soms heeft de leverancier van plastic steentjes het niet helemaal bij het rechte eind. De Volkswagen-bus, die is bijvoorbeeld niet helemaal rond genoeg. Ben je op...

Automotive15.10.2022

​Voor autoliefhebbers: 5 toffe wannahave auto’s van The Block Zone

Audi’s nieuwe hybride Dakar Buggy

Ooit deed Audi de wereld van de 24-uurs races verbazen toen het Duitse automerk met een diesel aan die races ging meedoen. Dat bleek niet bepaald een misstap te zijn want met een turbodiesel wist Audi Le Mans maar liefst...

Automotive12.09.2022

Audi’s nieuwe hybride Dakar Buggy

Verder lezen over Carrepublic

Must do: driften in Zandvoort

Afgelopen week ontving ik een uitnodiging van Autolicious Events om samen met een clubje dames een dagje te driften bij BMW Driving Experience Slotemakers in Zandvoort. Ik moet eerlijk toegeven ik twijfelde even of ik di...

Automotive06.04.2016

Must do: driften in Zandvoort

Steve McQueen’s Porsche 911 Turbo wordt geveild

In augustus wordt de Porsche 911 Turbo uit de collectie van Steve McQueen verkocht. De veiling vindt plaats in Monterey, Californië. De verwachting is dat de verkoopprijs een stuk hoger zal liggen dan een normale Porsch...

Automotive20.06.2015

Steve McQueen’s Porsche 911 Turbo wordt geveild

Indrukwekkende nieuwe video toont de limiet van de Range Rover Sport SVR

Land Rover heeft vandaag een indrukwekkende video vrijgegeven van de Range Rover Sport SVR. In de video toont Mike Cross, Chief Engineer Vehicle Integrity bij Jaguar Land Rover de kracht en de ultieme beheersing van de...

Automotive17.12.2014

Indrukwekkende nieuwe video toont de limiet van de Range Rover Sport SVR

Jaguar F-Type Coupe – Robert Doornbos vs Cougar

Automotive28.05.2014

Jaguar F-Type Coupe – Robert Doornbos vs Cougar

Het interactieve verhaal van Porsche

Porsche maakt met de innovatieve 919 Hybrid een officiële comeback in de legendarische 24 Uur van Le Mans. Om dit te vieren, komt Porsche met een stukje prachtige 'storytelling' dat je online meeneemt in alle ins en...

Automotive22.05.2014

Het interactieve verhaal van Porsche

en hun terugkeer naar Le Mans
Carrepublic nieuws in de maand april

Goed een maand geleden lanceerde we op ons nieuwe platform (de .api waar straks alle cowboys sites op draaien) de nieuwe Travelvalley.nl en onze automotive website Carrepublic.nl. In de maand april kwam er heel wat nieuw...

Automotive03.05.2014

Carrepublic nieuws in de maand april

Hello New World, hier zijn Carrepublic en de nieuwe Travelvalley

Rond de jaarwisseling hebben we aangegeven dat dit jaar alles anders zal worden. Zeker voor onze websites. Inmiddels is het zover en zijn we enorm trots dat een heel nieuwe titel Carrepublic en tegelijkertijd the new Tra...

Media02.03.2014

Hello New World, hier zijn Carrepublic en de nieuwe Travelvalley

De onvoorstelbare autoverzameling van Paul Walker

Dat wijlen Paul Walker een autofan was, is niet te ontkennen. Dat hij er een aantal in zijn schuur zou hebben staan, is logisch. De gemiddelde MTV Cribs-fan weet dat een Amerikaanse ster toch zeker drie exemplaren bezit....

Automotive14.12.2013

De onvoorstelbare autoverzameling van Paul Walker