21.08.2013
Automotive

Facelift voor nieuwe Audi A8 en S8

By: Henk de Hooge

BlogAutomotive

De nieuwe Audi A8 en S8 gaan officieel pas in september in Frankfurt in première. Op internet is het echter vandaag allemaal al te zien. Het oude model is nu 3 jaar oud en heeft de ontwerpers van Audi geinspireerd om deze eens flink te liften. 

Meest opvallend is naast het fraaie 2014 ontwerp van Audi’s vlaggenship de met recht genoemde innovatieve matrix-LED koplamptechnologie. Verdere vernieuwingen zijn het consequent gebruik van lichtgewicht materialen, nog meer comfort en een indrukwekkend pakket van hoogwaardige technologieën.

De motoren zijn krachtiger, maar tegelijkertijd ook zuiniger geworden. Nieuwe assistentiesystemen en de eerder genoemde LED koplamptechnologie verlenen de auto nog meer prestige. Audi wil met deze aanpassingen van de vernieuwde A8 tot de koplopers behoren op het gebied van innovatie in het luxesegment.

facelift-voor-nieuwe-audi-a8-en-s8.jpg
facelift-voor-nieuwe-audi-a8-en-s8.jpg

De officiele Pressrelaese geeft veel informatie over de nieuwe Audi A8 en Audi S8. Topmodel is de indrukwekkende Audi A8 L W12 quattro met een een cilinderinhoud van 6,3 liter en een al even indrukwekkende 500 pk. 

https://youtube.com/watch?v=y6Xp4Pt-gF4%3Ffeature%3Doembed

De Audi ultra lichtgewichte bouwwijze is een belangrijke troef van deze grote limousine: met reguliere wielbasis weegt de Audi A8 3.0 TFSI quattro niet meer dan 1.830 kg, het laagste gewicht in dit segment voor auto’s met vierwielaandrijving. De carrosserie is vrijwel geheel gebouwd van aluminium volgens het Audi Space Frame-concept (ASF) en weegt niet meer dan 231 kg. Lengte, breedte, hoogte en wielbasis blijven met respectievelijk 5,14 meter, 1,95 meter, 1,46 meter en 2,99 meter onveranderd. De A8 L is 13 cm langer en heeft ook een 13 cm langere wielbasis. Bij beide carrosserievarianten is het beladen van de bagageruimte vergemakkelijkt door een gewijzigde vormgeving. Extra isolatiemateriaal zorgt ervoor dat het in het interieur nog stiller is dan voorheen.

De motorkap, de koplampen, de single-frame grille en de voorbumper werden aangepast. LED koplampen behoren nu tot de standaarduitvoering. Ook de nieuwe matrix-LED koplampen, waarbij het grootlicht is opgedeeld in 25 afzonderlijke diodes die los van elkaar kunnen worden aan- of uitgeschakeld of gedimd, kunnen als optie worden geleverd. Het koplampsysteem reageert hierbij op andere auto’s om verblinding te voorkomen en zorgt tegelijkertijd voor een optimale verlichting van de weg onder alle omstandigheden. Ook de intelligente bochtverlichting, dagrijverlichting in een nieuwe uitvoering en richtingaanwijzers met dynamisch lichtbeeld maken deel uit van de nieuwe koplampen. Het verlichtingssysteem in de Audi A8 werkt op basis van de navigatie en past zich aan het wegverloop aan.

A8L130001_medium

In combinatie met de standaard MMI Navigatie plus met MMI touch worden de gegevens over de route, zoals het verloop van bochten of de soort wegen waarop wordt gereden, herkend. Ook de LED-lampen aan de achterkant van de nieuwe Audi A8 zijn vlakker geworden. Daarnaast werden de contouren van de achterbumper gewijzigd. Nieuw zijn ook de chroomaccenten en zwarte raamomlijstingen. Er zijn twaalf verschillende carrosseriekleuren leverbaar, waaronder vijf nieuwe. Bij de wielen kan worden gekozen uit nieuwe designs.

De Audi A8 wordt geleverd met vernieuwde benzine- en twee dieselmotoren. De benzinemotoren zijn de 3.0 TFSI met 228 kW/310 pk (voorheen: 213 kW/290 pk) met compressortechnologie en de V8-biturbo 4.0 TFSI met 320 kW/435 pk (voorheen: 309 kW/420 pk). Als dieselmotoren zijn de zeer zuinige 3.0 TDI clean diesel met een vermogen van 190 kW/258 pk (voorheen: 184 kW/250 pk) en de krachtige 4.2 TDI clean diesel met een vermogen van 283 kW/385 pk (voorheen: 258 kW/350 pk) en een koppel van niet minder dan 850 Nm leverbaar.

A8130014_medium

Bij de meeste motoren werden de prestaties verbeterd. Zo accelereert de A8 4.0 TFSI quattro nu in 4,5 seconden van 0-100 km/u. Het Audi Cylinder on demand-systeem (COD) schakelt vier van de acht cilinders uit wanneer niet het volle vermogen nodig is. De 3.0 TDI clean diesel is de zuinigste motor: het verbruik daalde naar niet meer dan 5,9 liter diesel per 100 km, de uitstoot daalde naar slechts 155 gram CO2 per kilometer. Alle motoren voldoen aan de Euro-6 norm. Dankzij aanpassingen om de wrijving te verminderen kon ook het verbruik met tot tien procent worden teruggebracht.

Naast deze motoren biedt Audi nog drie aandrijflijnen aan voor de A8. De indrukwekkende Audi A8 L W12 quattro is het topmodel van de reeks. De benzinemotor is uitgevoerd in W-vorm en is daardoor bijzonder compact en licht. Het vermogen uit een cilinderinhoud van 6,3 liter bedraagt 368 kW/500 pk. Met een verbruik van 11,7 liter per 100 kilometer (270 gram CO2 per kilometer) is hij de zuinigste in zijn klasse. Ook deze motor is uitgevoerd met een Cylinder on demand-systeem, dat speciaal voor deze motor werd ontwikkeld. Wanneer niet volgas wordt gereden, worden de inspuiting en de ontsteking van zes cilinders stopgezet. De leverbare Active Noise Cancellation helpt om het geluidsniveau sterk te verminderen.

04-audi-s8-02-11.jpg
04-audi-s8-02-11.jpg

Met een 382 kW/520 pk sterke motor is de S8 de grote sportieve limousine van Audi. Dankzij de 4.0 TFSI-motor en de quattro-vierwielaandrijving accelereert de S8 in 4,2 seconden van 0-100 km/u. Het gemiddeld verbruik bedraagt 10,1 liter per 100 kilometer (235 gram CO2 per kilometer); ook hierbij speelt het COD-systeem een belangrijke rol.

De Audi A8 hybrid bereikt met zijn 2.0 TFSI-motor en elektromotor een systeemvermogen van 180 kW/245 pk en een koppel van 480 Nm. Via een aangepaste tiptronic transmissie worden de voorwielen aangedreven. De lithium-ion-accu’s achterin maken het mogelijk om zo’n drie kilometer volledig elektrisch te rijden met een snelheid van maximaal 100 km/u. Gemiddeld verbruikt de A8 hybrid slechts 6,3 liter brandstof per 100 kilometer (147 gram CO2 per kilometer).

09-audi-a8-tfsi-11.jpg
09-audi-a8-tfsi-11.jpg

De achttraps-tiptronic transmissie is standaard in de vernieuwde Audi A8. De elektronisch geregelde automaat is gekoppeld aan de permanente quattro-vierwielaandrijving. Als optie is een sportdifferentieel op de achteras leverbaar, dat de aandrijfkracht afhankelijk van de omstandigheden tussen de wielen verdeelt. Bij de S8 en de A8 4.2 TDI clean diesel quattro behoort dit differentieel tot de standaarduitrusting. Ook het onderstel levert een belangrijke bijdrage aan het sportieve karakter van de limousine. Het systeem Audi drive select, dat zorgt voor een variabele werking van diverse technische componenten, is standaard. Dit systeem regelt ook de adaptive air suspension inclusief adaptieve demping. Desgewenst kan de luchtvering met een sportieve afstelling worden geleverd.

De stuurbekrachtiging maakt gebruik van een elektromechanische aandrijving. Als alternatief kan er worden gekozen voor de dynamische besturing, waarbij de stuurverhouding zich aanpast aan de snelheid waarmee wordt gereden.

Voor de uitvoeringen met V8-motor en de A8 L W12 quattro zijn remschijven van koolstofvezel-keramiek leverbaar. Ook in het interieur is volop aandacht besteed aan verhoging van het rijcomfort. Als opties zijn onder andere ventilatie- en massagefuncties in de voorstoelen leverbaar. Achterin kan worden gekozen voor twee elektrisch verstelbare afzonderlijke stoelen, terwijl ook een automatische klimaatregeling met vier zones en een koelbox leverbaar zijn. Fraaie materialen, waaronder hoogwaardige leer- en houtsoorten, zorgen voor een plezierige sfeer aan boord. Voor een individueel accent biedt de Audi design selection een rijk scala aan mogelijkheden. Het MMI-systeem wordt bediend vanaf de middenconsole, de MMI Navigatie plus is uitgevoerd met een touchpad.

11_Audi_A8_W12_03_11

De verkoop van de nieuwe A8 start in Duitsland met een prijs vanaf 75.000 euro. In Nederland wordt de nieuwe A8 vanaf november in de showroom verwacht.  Een eigen rij-impressie hopen we later dit jaar te kunnen geven.

Share this post