Al meer dan 40 jaar trekt de 24 uur van de Nürburgring honderden deelnemers en meer dan 300.000 toeschouwers naar de Nordschleife. De race, uniek in zijn soort, gaat eerst en vooral om het circuit, de Nordschleife, 25,359 km lang, die draait en kronkelt rond het Eifelgebergte.
Het circuit bestaat uit 33 linkse bochten en 40 rechtse bochten, waaronder de beroemde Karrussell en Brunnchen bochten. Ook de bijna eindeloos lange rechte lijn met de klinkende naam Dottiger Höhe blijft tot de verbeelding spreken. In de volksmond is het circuit ook bekend als de “Groene Hel”, een bijnaam die oud-F1-rijder Jackie Stewart bedacht.
De 24 uur van de Nürburgring werd voor het eerst georganiseerd in 1970. De race is uitsluitend voorbehouden voor GT wagens. Afgelopen weekend waren wij te gast bij Michelin, de belangrijkste en grootste bandenleverancier van de 179 wagens (max. 200 is toegestaan) die aan de start stonden van deze klassieker. Bizar is dat elke pitbox wordt gedeeld door vier tot zes teams (normaal 1 team per pitbox), waarbij kleine prive-teams de faciliteiten delen met een team met fabrieksondersteuning. Bijtanken gebeurt geheel in stijl nog via de klassieke benzinepompen.
De race van dit jaar gaat de boeken in als een van de kortste races ooit. Op zaterdagavond rond 22:30 uur werd de race door de organisatie stilgelegd (rode vlag) wegens uitzonderlijke weersomstandigheden. Er viel op dat moment meer dan 15 liter water per m2 waardoor het voor de rijders ondanks de speciale regenbanden onder de wagens te gevaarlijk werd om door te rijden.
– Rechtsonder is de rode vlag te zien waarmee de race wordt stilgelegd.
Op zondagochtend om 08:00 uur werd de race hervat waardoor de uiteindelijke winnaars, het team Schneider/Bleekemolen/Edwards/Thiimmaar (met de Nederlandse coureur Jeroen Bleekemolen) met hun Mercedes-Benz SLS AMG GT3, slechts 14.5 uur (88 rondes) achter het stuur hebben gezeten. Ook de tweede plaats kreeg een Nederlandse tintje met Yelmer Buurman in een BMW Z4 GT3. Plaats 3 was bestemd voor nog een Mercedes SLS AMG GT3, van Rowe Racing met Graf/Jager/Seyffarth/Bastian.
Voor onze gastheer Michelin zijn deze extreme omstandigheden leerzaam. Het zijn de wagens en de coureurs die een race winnen maar de keuze van de banden is tegenwoordig in de autosport minstens zo belangrijk. Michelin is al jaren zeer succesvol tijdens de 24 uur van de Nürburgring met o.a. vier opeenvolgende overwinningen met Porsche tussen 2006 en 2009 en de vorig jaar behaalde overwinning met Audi.
Dit jaar beschikken de fabrieksteams en fabrieksondersteunde teams van Porsche, Audi, BMW en Aston Martin over de “confidential” banden. Deze teams hebben de keuze uit twee types slicks. Een zachte compound kan ingezet worden tijdens de nachtelijke uren, terwijl de medium compound door de dag ingezet wordt.
De uitzonderlijke lengte van het circuit heeft tot gevolg dat de weersomstandigheden op bepaalde plaatsen verschillend kunnen zijn. In dit geval kan de rijder vragen om groeven te laten snijden in het loopvlak, waardoor de banden sneller op temperatuur komen, of om staand water te evacueren.
In natte omstandigheden, en die waren er het afgelopen weekend in de Eifel meer dan, konden de officiële partners van Michelin kiezen tussen een oplossing voor opdrogende piste, een regenband, en een “full-wet”. Ook hier kan het profiel aangepast worden aan de omstandigheden op de baan.
Er bestaan diverse specificaties van deze banden, afhankelijk van de opbouw van de verschillende wagens. De Porsche 911 en Audi R8 LMS Ultra zijn bijvoorbeeld middenmotor wagens, waarbij er meer gewicht gedragen wordt door de achterbanden. De andere ‘Michelin-teams’ hebben de keuze uit twee types slicks (‘medium’ en ‘soft’), en dezelfde ‘full wet’ als hierboven beschreven.
Officiele uitslag:
1. Mercedes-Benz SLS AMG GT3 – Schneider/Bleekemolen/Edwards/Thiim
2. BMW Z4 GT3 – Martin/Piccini/Buurman/Goransson
3. Mercedes-Benz SLS AMG GT3 – Graf/Jager/Seyffarth/Bastian
4. Mercedes-Benz SLS AMG GT3 – Arnold/Roloff/Seyffarth/Jager
5. Audi R8 LMS Ultra – Rockenfeller/Fassler/Stippler/Winkelhock