Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Al meer dan 40 jaar trekt de 24 uur van de Nürburgring honderden deelnemers en meer dan 300.000 toeschouwers naar de Nordschleife. De race, uniek in zijn soort, gaat eerst en vooral om het circuit, de Nordschleife, 25,359 km lang, die draait en kronkelt rond het Eifelgebergte.
Het circuit bestaat uit 33 linkse bochten en 40 rechtse bochten, waaronder de beroemde Karrussell en Brunnchen bochten. Ook de bijna eindeloos lange rechte lijn met de klinkende naam Dottiger Höhe blijft tot de verbeelding spreken. In de volksmond is het circuit ook bekend als de “Groene Hel”, een bijnaam die oud-F1-rijder Jackie Stewart bedacht.
De 24 uur van de Nürburgring werd voor het eerst georganiseerd in 1970. De race is uitsluitend voorbehouden voor GT wagens. Afgelopen weekend waren wij te gast bij Michelin, de belangrijkste en grootste bandenleverancier van de 179 wagens (max. 200 is toegestaan) die aan de start stonden van deze klassieker. Bizar is dat elke pitbox wordt gedeeld door vier tot zes teams (normaal 1 team per pitbox), waarbij kleine prive-teams de faciliteiten delen met een team met fabrieksondersteuning. Bijtanken gebeurt geheel in stijl nog via de klassieke benzinepompen.
De race van dit jaar gaat de boeken in als een van de kortste races ooit. Op zaterdagavond rond 22:30 uur werd de race door de organisatie stilgelegd (rode vlag) wegens uitzonderlijke weersomstandigheden. Er viel op dat moment meer dan 15 liter water per m2 waardoor het voor de rijders ondanks de speciale regenbanden onder de wagens te gevaarlijk werd om door te rijden.
– Rechtsonder is de rode vlag te zien waarmee de race wordt stilgelegd.
Op zondagochtend om 08:00 uur werd de race hervat waardoor de uiteindelijke winnaars, het team Schneider/Bleekemolen/Edwards/Thiimmaar (met de Nederlandse coureur Jeroen Bleekemolen) met hun Mercedes-Benz SLS AMG GT3, slechts 14.5 uur (88 rondes) achter het stuur hebben gezeten. Ook de tweede plaats kreeg een Nederlandse tintje met Yelmer Buurman in een BMW Z4 GT3. Plaats 3 was bestemd voor nog een Mercedes SLS AMG GT3, van Rowe Racing met Graf/Jager/Seyffarth/Bastian.
Voor onze gastheer Michelin zijn deze extreme omstandigheden leerzaam. Het zijn de wagens en de coureurs die een race winnen maar de keuze van de banden is tegenwoordig in de autosport minstens zo belangrijk. Michelin is al jaren zeer succesvol tijdens de 24 uur van de Nürburgring met o.a. vier opeenvolgende overwinningen met Porsche tussen 2006 en 2009 en de vorig jaar behaalde overwinning met Audi.
Dit jaar beschikken de fabrieksteams en fabrieksondersteunde teams van Porsche, Audi, BMW en Aston Martin over de “confidential” banden. Deze teams hebben de keuze uit twee types slicks. Een zachte compound kan ingezet worden tijdens de nachtelijke uren, terwijl de medium compound door de dag ingezet wordt.
De uitzonderlijke lengte van het circuit heeft tot gevolg dat de weersomstandigheden op bepaalde plaatsen verschillend kunnen zijn. In dit geval kan de rijder vragen om groeven te laten snijden in het loopvlak, waardoor de banden sneller op temperatuur komen, of om staand water te evacueren.
In natte omstandigheden, en die waren er het afgelopen weekend in de Eifel meer dan, konden de officiële partners van Michelin kiezen tussen een oplossing voor opdrogende piste, een regenband, en een “full-wet”. Ook hier kan het profiel aangepast worden aan de omstandigheden op de baan.
Er bestaan diverse specificaties van deze banden, afhankelijk van de opbouw van de verschillende wagens. De Porsche 911 en Audi R8 LMS Ultra zijn bijvoorbeeld middenmotor wagens, waarbij er meer gewicht gedragen wordt door de achterbanden. De andere ‘Michelin-teams’ hebben de keuze uit twee types slicks (‘medium’ en ‘soft’), en dezelfde ‘full wet’ als hierboven beschreven.
Officiele uitslag:
1. Mercedes-Benz SLS AMG GT3 – Schneider/Bleekemolen/Edwards/Thiim
2. BMW Z4 GT3 – Martin/Piccini/Buurman/Goransson
3. Mercedes-Benz SLS AMG GT3 – Graf/Jager/Seyffarth/Bastian
4. Mercedes-Benz SLS AMG GT3 – Arnold/Roloff/Seyffarth/Jager
5. Audi R8 LMS Ultra – Rockenfeller/Fassler/Stippler/Winkelhock
Verder lezen over Mercedes-Benz
Mobile30.04.2024
Deze WhatsApp-emoji ziet er anders uit: heb jij het al gespot?
Automotive23.02.2024
Mercedes-Benz redt het niet: verkoopt in 2030 niet alleen EV’s
Automotive01.02.2024
World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten
Technology22.11.2023
Nieuwe samenwerking tussen SAP en het Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team
Streven naar efficiëntie op en naast het circuitAutomotive11.10.2023
Elektrische Mercedes truck rijdt 1000 kilometer per dag
Mits je de eActros met 500 kWh accupakket halverwege een keer bijlaadtAutomotive01.09.2023
Mercedes opent eigen netwerk met snelladers
Eerste Charging Hubs op drie continenten vanaf oktober onlineAutomotive16.06.2023
Mercedes test ChatGPT in haar auto’s
Straks lekker keuvelen over koetjes, kalfjes en het weer met je auto?Automotive03.05.2023
Zoom in een Mercedes E-klasse ziet er erg goed uit
Maar komt met nadelenVerder lezen over Michelin
Lifestyle16.11.2023
Waarom je beter kunt kiezen voor originele velgen en banden
Technology06.06.2019
Nooit meer een lekke band met Michelin Uptis
Michelin en General Motors vinden het wiel opnieuw uitAutomotive11.03.2017
De nieuwe Michelin Pilot Sport 4 S
Genuine Passion ... Exceptional DrivesAutomotive09.03.2017
Michelin CrossClimate verkozen tot Product van het jaar 2017
in de categorie banden!Automotive07.12.2015
Winter is coming! Maak kans op een Michelin #CrossClimate bandenset!
Automotive01.07.2015
Bandentest met Michelin op Spa-Francorchamps [video]
Automotive09.03.2015
Michelin #CrossClimate een zomerband met wintercertificatie
Automotive30.01.2015