Carl is een online marketeer met focus op zoekmachine marketing bij het Belgische digital performance marketingbureau FairEtail. Van jongs af aan gepassioneerd door consumer technologie en sinds zijn eerste job bij Produpress (uitgever auto magazines) ook door de automobielindustrie. In zijn studententijd schreef hij geregeld voor BelgianCowboys, nu blogt hij sporadisch op DutchCowboys.nl
De droom van oud-Volkswagen CEO Dr. Ferdinand Piëch, een auto die niet meer dan 1 liter brandstof per 100 kilometer verbruikt, wordt tien jaar na de initiële conceptauto ‘L1’ werkelijkheid. Op het autosalon van Genève (begin maart) zal de XL1 voor het eerst staan schitteren om later zijn intrede te maken op onze Europese wegen.
Niemand zou tien jaar geleden durven geloven dat deze rijdende sigaar levensvatbaar was, maar niets blijkt nu minder waar. De derde generatie van de oorspronkelijke conceptauto is nu klaar om in productie te gaan. Hij behoudt zijn dolfijnachtige design, maar werd wel wat breder. Hierdoor hoeven de twee inzittenden niet meer achter elkaar te zitten, maar kan dat nu schuin naast elkaar. Zijspiegels ontbreken, hun werk wordt opgevangen door camera’s.
De originele conceptauto L1 (april 2002)
Productie wordt huzarenstukje
De XL1 plug-inhybride zal uit de werkplaatsen rollen in Osnabrück. De hele structuur, inclusief de vleugeldeuren, werd opgetrokken uit met polymeer versterkt koolstofvezel, materiaal dat ook wordt gebruikt voor de stabilisatorstangen. De dubbele wishbones voor- en de pendelas achteraan kregen dan weer een aluminiumkuur, terwijl de wielen opgetrokken werden uit magnesium. De remschijven, tot slot, zijn er van de keramische soort en het dashboard werd opgetrokken uit een dun laagje geperst hout.
Gemiddeld verbruik van slechts 0,9 liter per 100 kilometer
Het resultaat is een 3,89 meter lange, 1,15 meter brede en 1,15 meter hoog bakje dat slechts 795 kilo op de weegschaal zet. Verder is de aandrijvingstechnologie een technisch vernuft: een 800 cc grote en 48 pk sterke tweecilinderdiesel neemt het grote deel van het werk voor zijn rekening, maar kan in moeilijkere situaties wel steeds terugvallen op een 27 pk sterke elektromotor. Die laatste haalt zijn jus uit een setje vooraan ingebouwde lithium-ions die tekenen voor 5,5 kWh en 50 kilometer elektrische zelfstandigheid. Werken beide modules samen, dan sluis je 70 pk en 140 Nm naar de achterwielen, kracht die beteugeld wordt door de DSG-7-bak van het merk.
De 12,6 seconden tot 100 km/u, noch de topsnelheid van 160 km/u zijn om over naar huis te schrijven, maar je kan wel uitpakken met zijn dorst. Onder andere dankzij een uitzonderlijk lage Cx-waarde (0,189) kan deze XL1 pronken met een gemiddeld verbruik van 0,9 liter of 21 g/km CO2. We hoeven er waarschijnlijk niet bij te vertellen dat dat een record is.
Geïnteresseerden, gelieve zich te haasten
Wanneer we de kundige VW op de markt mogen verwachten, is nog een vraagteken. Maar als hij er komt, zal je snel moeten zijn. De Duitsers hebben namelijk al laten weten dat de jaarlijkse oplage beperkt zal zijn, met in eerste instantie slechts 50 wagens. Ook op een prijs is het nog wachten, al gaan er geruchten de ronde dat je er minstens 80.000 euro voor op zal moeten hoesten. Hopelijk worden de Duitsers wat loslippiger tegen het salon van Genève (7-17 maart).
[Bron: AutoWereld.be]
Verder lezen over Volkswagen
Lifestyle22.08.2024
Wie dacht er als eerste aan tuning?
DC Business19.08.2024
Vernieuwde ID. Buzz Cargo is krachtiger en efficiënter
Automotive01.02.2024
World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten
Automotive11.01.2024
Parkeren en opladen laat je straks over aan een robot
Automotive03.01.2024
Meer nieuwe auto’s de weg op in 2023
En bijna een derde was een EV, ondanks de stagnerende verkoopAutomotive08.12.2023
Sommige VW EV’s ondersteunen nu bidirectioneel gebruik
Met je elektrische Volkswagen je huis van stroom voorzienAutomotive16.11.2023
VW schaalt EV-productie af
Volkswagen noemt het een 'tijdelijke dip' in de vraag naar nieuwe EV'sAutomotive15.11.2023