De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Audi introduceert op de autosalon van Genève de A3 e-tron. Het vijfdeurs model is een voorproefje van de manier waarop Audi de toekomst van mobiliteit gaat invullen. De Audi A3 e-tron maakt gebruik van plug-in hybride technologie.
De Audi A3 e-tron maakt gebruik van een gemodificeerde 1.4 TFSI benzinemotor met een vermogen van 110 kW/150 pk. De maximale trekkracht van de TFSI is beschikbaar tussen 1.750-4.000 tpm. De elektromotor die via een speciale koppeling aan de TFSI-motor is verbonden, levert maximaal 75 kW/102 pk. Zijn maximale koppel is direct beschikbaar (tot 2.000 tpm). De elektromotor is geïntegreerd in de nieuw ontworpen zestraps e-S tronic-transmissie, die de aandrijfkracht overbrengt op de voorwielen. Het zogenaamde systeemvermogen bedraagt 150 kW/204 pk en het maximale koppel 350 Nm. Hiermee is naast een sprint van 0-100 km/h in slechts 7,6 seconden ook een topsnelheid van 222 km/h mogelijk.
De zeer hoge mate van efficiency komt ook tot uiting in het gemiddelde verbruikscijfer. Volgens de ECE-norm voor plug-in hybrides komt het uit op 1,5 l/100 km. Dit komt overeen met een gemiddelde CO2-uitstoot van 35 g/km.
De Audi A3 e-tron kent verschillende aandrijfmogelijkheden: uitsluitend met benzinemotor, uitsluitend met elektromotor of de hybride-modus waarbij de elektromotor de benzinemotor aanvult, bijvoorbeeld als er veel vermogen wordt gevraagd (boosting). In elektrische modus is de topsnelheid van de A3 e-tron begrensd op 130 km/h. Hij is dan goed voor een lokaal emissievrije actieradius van maximaal 50 km.
Op het moment dat de bestuurder het gaspedaal loslaat, worden beide motoren uitgeschakeld (gliding). Zo wordt het remmende effect van de motoren voorkomen. Dit verbetert de efficiency. Het elektrificeren van aandrijflijnen, vooral door gebruik te maken van plug-in hybride technologie speelt een hoofd rol in Audi’s toekomststrategie.