Met het motto ‘Trends in elektronica voor het komende decennium’ staat ook Audi op de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas. De autofabrikant presenteert hier zijn technologieën van vandaag en oplossingen voor morgen, waarbij de nadruk ligt op de verbindingen tussen de auto en zijn omgeving, met name door het toekomstige geleid rijden en mobiele communicatie.
Audi toont een groot aantal assistentiesystemen die al beschikbaar zijn en het rijden comfortabeler en veiliger maken. De systemen voor de toekomst zijn nog doordachter: “wanneer de bestuurder dat wil, maken ze het rijden eenvoudiger.”
Piloted driving
Deels autonoom rijden wordt nog dit decennium technisch mogelijk. Audi laat met Piloted driving zien hoe filerijden er in de toekomst uitziet: bij snelheden tot 60 km/u helpt het deels autonoom rijden van Audi de bestuurder om de auto binnen bepaalde grenzen te besturen. Ook het optrekken en afremmen verloopt automatisch. Het systeem is gebaseerd op de adaptive cruise control met Stop & Go van Audi, aangevuld met zijwaartse geleiding. Twee radarsensoren houden alles tot 250 meter voor de auto in de gaten, waarbij een groothoekcamera de rijbaanmarkering registreert.
Volledig automatisch parkeren met smartphone
Met behulp van Audi Piloted driving kan de auto in de toekomst ook automatisch worden in- en uitgeparkeerd, bijvoorbeeld in krappe parkeerplaatsen aan de kant van de weg, in garages of zelfs in parkeergarages. Lastig in- en uitstappen is verleden tijd: de bestuurder kan voor het parkeren uitstappen en met een afstandsbediening of smartphone de auto het commando geven zichzelf te parkeren. Met behulp van sensoren rijdt de auto dan automatisch in de parkeerplek, waarbij hij direct stopt wanneer er een obstakel wordt waargenomen. Zodra de auto op de parkeerplek staat, worden de motor en de ontsteking uitgeschakeld en de portieren gesloten.
Audi connect: Long Term Evolution (LTE) voor sneller mobiel dataverkeer
Onder de noemer ‘Audi connect’ vallen alle toepassingen en ontwikkelingen die Audi’s verbinden met de eigenaar, het internet, de infrastructuur en andere voertuigen. Audi connect levert op maat gemaakte diensten, van navigatie via Google Earth-beelden en Google Maps Street View, via Audi online-verkeersinformatie tot sociale netwerken als Facebook en Twitter.
Binnen afzienbare tijd ondersteunt de nieuwe draadloze communicatiestandaard Long Term Evolution (LTE) ook internetverkeer, waarmee grote hoeveelheden data, zoals muziek en films in HD-kwaliteit, razendsnel kunnen worden verstuurd. Zo kunnen passagiers in de auto dankzij de ingebouwde WLAN-hotspot tegelijkertijd verschillende mobiele apparaten voor uiteenlopende toepassingen gebruiken. Meer en meer zal de auto zich in de toekomst ontwikkelen van vervoersmiddel tot een mobiel apparaat dat zijn gebruikers in staat stelt om ook onderweg online te zijn.
Audi virtual cockpit
Audi virtual cockpit is het dashboard van de toekomst. Audi werkt hard aan nieuwe concepten voor het bedienen van instrumenten en de weergave van informatie. Een voorbeeld hiervan is het vrij te programmeren dashboard, waarop de bestuurder de virtuele displays naar eigen voorkeur kan rangschikken. Optisch zijn deze nauwelijks van de huidige fysieke instrumenten te onderscheiden, maar ze bieden veel meer flexibiliteit. Zo is informatie over de auto, de omgeving en het infotainment eenvoudig op elk gewenst moment te raadplegen en wordt deze altijd op een optimale wijze weergegeven. Audi virtual cockpit is gebaseerd op TFT-technologie. De hoge beeldschermresolutie zorgt voor een scherp, helder beeld.
Displays met 3D-technologie
In de bestaande Audi-modellen zijn de beeldschermen al van hoge kwaliteit. Tijdens de CES in Las Vegas toont Audi de volgende stap: displays met 3D-technologie. Door kleine optische lenzen op het beeldscherm wordt het beeld opgedeeld in verschillende richtingen voor het linker en het rechter oog. Dit zorgt voor een waarneming in drie dimensies, zonder dat daarvoor een 3D-bril gedragen hoeft te worden.
3D-geluid
Auto presenteert de volgende dimensie op gebied van geluid. 3D-geluid zorgt voor een driedimensionale, ruimtelijke weergave van muziek in de auto. Deze techniek kan op de vakbeurs in Las Vegas in een prototype met de naam ‘Audi Q7 sound concept’ en via een speciale geluidsweergave worden ervaren. Ook in de Q7 sound concept is het uit de Q7-modelreeks bekende Advanced Sound System de basis. Het prototype is echter voorzien van 23 luidsprekers en een versterker met een vermogen van meer dan 1.400 Watt. Volgend jaar al wordt 3D-geluid in een nieuw Audi-model toegepast.
Optimaal zichtbaarheid
Ook op het gebied van verlichting wil Audi toonaangevend zijn. In veel Audi-modellen worden al LED-koplampen geleverd. Verder wordt er ook hard gewerkt aan nieuwe technologieën, vooral gebaseerd op intelligente toepassingen en volledig elektronische regeling. Zo kan de verlichting nog sneller en nauwkeuriger worden aangepast aan de omstandigheden buiten.
Achterlichten met laser-technologie
Het laserlicht aan de achterkant komt vanuit een laserdiode en toont achteropkomende bestuurders een helder signaal. Bij goed zicht wordt het laserlicht vanuit de achterlichten, dat enigszins omlaag schijnt, waargenomen als een rode lijn op het wegdek, wat de achteropkomende bestuurder aanspoort om voldoende afstand te houden. Bij mist of opspattend water raakt de laserstraal de waterdruppels in de lucht en maakt deze zichtbaar. Dan wordt de lijn waargenomen als een driehoek, zodat de achterlichten eruit zien als een grote gevarendriehoek.
OLED-technologie
Anders dan de nu gebruikte LED’s met halfgeleidende kristallen worden OLED’s van een organisch materiaal gemaakt. Het materiaal wordt in een extreem dunne laag van slechts enkele duizendsten van een millimeter aangebracht op een glad oppervlak. Wanneer er een elektrische spanning op komt, zenden de moleculen fotonen uit, waardoor het oppervlak oplicht. Dit zorgt voor een zeer gelijkmatig licht, waarvoor slechts weinig energie nodig is. OLED-technologie kan voor verlichting in de auto of in achterlichten worden toegepast.
Een andere variant van OLED-techologie wordt aangeduid als ‘the swarm’. Hierbij hebben Audi-technici de achterkant van een auto omgevormd tot een groot constant lichtoppervlak, met talloze flikkerende kleine lichtpuntjes. De bewegingen van de rode puntjes volgen de bewegingen van de auto: wanneer de auto naar rechts afbuigt, stromen ze naar rechts, wanneer de auto afremt, stromen ze snel naar voren, hoe sneller de auto rijdt, hoe sneller ze bewegen. Zo kan de achteropkomende bestuurder altijd meteen zien wat de bestuurder in de auto ervoor doet. Ook de AMOLED-technologie (active matrix organic light emitting diode), ook wel aangeduid als ‘digitale achteruitkijkspiegel’, is een interessante ontwikkeling in de vorm van een camera en monitor, die Audi al toepaste in de R18 e-tron quattro raceauto, waarmee de 24 Uur van Le Mans gewonnen werd.