SEAT is in Martorell gestart met de productie van de nieuwe Leon. Voor het model dat recent op de Paris Motor Show werd onthuld, investeerde SEAT in totaal 800 miljoen euro, voornamelijk in productontwikkeling en de fabriek zelf. De Leon is een strategisch model in de internationale expansie van SEAT en moet gaan bijdragen aan de doelstelling om de productiviteit van de fabriek in Martorell te vergroten, waar de diverse versies van de SEATs Ibiza, Altea, Exeo en de Audi Q3 worden gebouwd.
Het nieuwe model doet zijn intrede in het compacte segment, waar 38% procent van de totale Europese autoverkoop wordt omgezet. SEAT is voornemens om met de nieuwe Leon hun succesverhaal van de Ibiza te herhalen en om op die manier te zorgen voor de tweede groeipijler onder het merk.
Voor de werknemers is de productie van de nieuwe Leon goed nieuws. Het model zorgt voor 1.600 banen aan de productielijn in Martorell en voor nog eens 6.000 extra banen bij toeleveranciers. In de toekomst zorgt de toevoeging van twee nieuwe koetswerkversies van de Leon mogelijkerwijs voor een verdere uitbreiding van het aantal werkplekken.
De productie van de Leon vijfdeurs is inmiddels in volle gang. De verkoop start binnen enkele weken in Nederland. Volgend jaar volgen tevens de driedeurs- en stationwagonversies, die beide eveneens in Martorell gebouwd zullen worden, waarmee de Leon-familie voor het eerst wordt uitgebreid naar drie leden. Daarmee moet het model nog aantrekkelijker en veelzijdiger worden voor een bredere groep consumenten aldus SEAt.
De eerste twee generaties van de Leon waren sinds 1999 goed voor een totale verkoop van 1,2 miljoen auto’s. Met de nieuwe Leon wil SEAT nu opnieuw een belangrijke stap zetten in een productoffensief dat zijn weerga niet kent in de geschiedenis van het merk. In een jaar tijd heeft SEAT ieder kwartaal een nieuw model onthuld: de Mii, de Ibiza, de Toledo en nu de derde-generatie Leon.