“Of ik een weekje in een elektrische auto van de ANWB wilde rondrijden”, werd me gevraagd toen ik voor StyleCowboys op de IFA 2012 was. Lang hoefde ik niet te twijfelen en snel werd de juiste informatie uitgewisseld. Op één van de laatste zonnige dagen van dit jaar kon ik in Valkenburg mijn bolide voor een week ophalen, de Renault Fluence Z.E. Na een snelle uitleg was ik op weg, met zo’n 100km “brandstof in de tank”.
De quotes rondom “brandstof in de tank” geven al gelijk aan waar het grootste verschil zit met deze auto in vergelijking met een fossiele brandstof auto. Een elektrische auto rijdt volledig op elektriciteit. Nu zijn er wel uitzondering waarbij een brandstof motor de elektro-motor helpt of de accu bijlaadt, maar ik was met de Renault Fluence Z.E. 100% elektrisch.
Hoe ver kom je eigenlijk met een volle accu?
De 100km die ik nog kon rijden is ook gelijk de maximale actieradius. Na deze 100km moet de auto aan de stroom. Een laadpaal of een stopcontact is voldoende maar de auto heeft vervolgens wel zo’n 8 uur nodig om weer op “adem te komen”. Sommige modellen ondersteunen al snelladen. Dit snelladen staat het toe om de accu voor 80% op te laden binnen zo’n 30 minuten. Hier heb je wel een speciale laadpaal voor nodig.
Nu hoor ik de stevige forens al gelijk roepen dat dat eigenlijk te weinig is maar hier, zegt de ANWB, gaat het juist fout. Onderzoek wees uit dat de gemiddelde bestuurder zo’n 60km per dag rijdt. Aan een auto met een actieradius van 100km heeft deze bestuurder dus meer dan voldoende. Daarbij komt ook nog eens dat wanneer je deze auto gebruikt om naar het werk te rijden, je de auto bij kantoor zou kunnen opladen. Je zou dan dus in principe 100km heen en 100km terug kunnen rijden.
Natuurlijk is een auto met een actieradius van maar 100km minder geschikt om op vakantie te gaan of je moet al iedere 100km ergens 8 uurtjes naast een paal willen gaan staan. Een elektrische auto is dus goed te gebruiken voor woon-/werkverkeer en het rondrijden in de stad.
De buiten- en binnenkant van een elektrische auto
Daar kan ik eigenlijk heel kort over zijn. De Fluence Z.E. oogt als een normale sedan. Aan de buitenkant zie je alleen dat het een elektrische auto is omdat aan beide kanten een “benzinedop” zit waar je de stekker aan de auto koppelt. Daarnaast is er natuurlijk geen uitlaat.
Het interieur is nagenoeg hetzelfde als een brandstof auto, behalve dan dat het dashboard iets andere meters laat zien. Deze meters geven aan hoeveel elektriciteit nog in de accu aanwezig is en hoeveel elektriciteit er wordt verbruikt tijdens het rijden.
Onder de motorkop treffen we een elektrische motor aan. Zelf dacht ik dat de motor wellicht een stuk kleiner zou zijn maar toch is de volledige voorzijde in beslag genomen door de motor. In de bak treffen we de accu aan en hier vinden we naast de beperkte actieradius eigenlijk al gelijk het twee negatieve punt, er is vrijwel geen plaats meer!
De ruimte in de bak hangt samen met het type auto. Bij de Renault Fluence Z.E. is de accu in de bak geplaatst zodat deze makkelijker vervangen kan worden. Hierdoor moest er wel ruimte ingeleverd worden. Uiteraard kan bij de Fluence Z.E. ook gebruik worden gemaakt van de achterbank, maar dit is zeker iets waar je als koper aan moet denken.
De plaatsing van de accu verschilt per type auto. Daarnaast lease je bij verschillende fabrikanten de accu (en betaal je per maand een vast bedrag). Of je koopt de accu en hebt enkel garantie erop.
Onderweg met een elektrische auto
Volgens het boekje haalt de Fluence een maximum snelheid van 135km/u. Nu met de mogelijkheid om 130km/u te rijden op de Nederlandse autosnelwegen heb ik uiteraard deze top wel even bereikt. Je merkt wel bij een snelheid hoger dan 100km/u dat de auto zeer veel elektriciteit verbruikt (had ik al gezegd dat het meer een stadsauto is?).
Bekijk het onderstaande filmpje over het rijden op een autosnelweg
Bij het optrekken merk je dat bij een elektro-motor de volledige kracht gelijk beschikbaar is op de wielen. Je rijdt dan ook in no-time te snel. Tijdens het autorijden merk je eigenlijk niet dat je in een elektrische auto rondrijdt, behalve dan dat de auto zelf muisstil is.
Het feit dat deze auto muisstil is, draagt niet bij aan de verkeersveiligheid. Tuurlijk, het is bijzonder prettig dat een auto enkel geluid produceert omdat de banden het wegdek raken maar medeweggebruikers en dan met name fietsers en voetgangers horen je ook niet.
De enige oplossing voor nu was de claxon te gebruiken of hopen dat ik een steentje raakte en daarmee de mensen attendeerde op het feit dat er een auto achter ze reed. Een Deens bedrijf is nu al bezig met het ontwikkelen van een auto-tune waarmee je dus het geluid van een auto nabootst zodat mensen je horen aan komen.
Bekijk dan het onderstaande filmpje om te horen hoe stil een elektrische auto is:
Energieverbruikers in de auto
Net zoals de motor elektriciteit verbruikt, zo ook alle andere onderdelen van de auto. Nu zie je bij het aanzetten van de verlichting of de ruitenwisser niet gelijk de accu leeglopen. In de winter bij het gebruik van de kachel of in de zomer bij het gebruik van de airconditioning zul je zien dat de actieradius gelijk minder wordt. Sta je dus ergens lang in de file, dan kun je het beste handschoenen en een muts aantrekken om je actieradius te besparen.
Bekijk het onderstaande filmpje over het energieverbuik in de auto:
Opladen van de elektrische auto
Het opladen van een elektrische auto is heel eenvoudig, mits je een oplaadpunt hebt. Nu staan er door Nederland al verschillende oplaadpalen waar je je auto kunt parkeren en kunt opladen. Dit opladen geschiedt met een bijgeleverde kabel en een pasje waarmee je de paal activeert. De kabel wordt in de auto en in de paal vergrendeld waardoor je niet opeens de kabel kwijt bent.
Wat wel behoorlijk vervelend is, is dat mensen zonder elektrische auto parkeren bij een laadpaal. De paal wordt dan niet gezien als bezet (met de app – Android/iPhone) en het kan dus zijn dat je voor niets met je laatste druppeltje elektriciteit naar een laadpaal rijdt. Het zou natuurlijk fijn zijn als mensen sociaal zijn en deze plekken beschikbaar laten voor elektrische auto’s. De Nissan Micra op de onderstaande foto heeft een heel weekend de auto laten staan.
Uiteraard kun je de auto ook thuis opladen. Hiervoor wordt er nog een speciale kabel bijgeleverd waarmee je de auto aansluit op een stopcontact thuis. Hiervoor is het vrijwel noodzakelijk dat er een aparte groep gebruikt wordt of een groep waar geen andere zware apparaten op aangesloten zijn. Tijdens het laden hoor je een ventilator.
De kosten van het gebruik van het pasje hangen samen met de leverancier van het pasje. Net als bij het pinnen, kunnen verschillende pasjes gebruikt worden per paal waardoor je niet hoeft te zoeken naar een paal met jouw merk. Er zijn al pasjes waarbij je 1 euro per sessie betaalt of een vast bedrag per maand. Bekijk hier de verschillende aanbieders.
Wat kost het?
Het rijden van een elektrische auto is niet per definitie goedkoop. Vergeleken met benzine of diesel ben je met een elektrische auto zo’n 40 tot 50% voordeliger uit. Dit zijn echter alleen de kosten wat betreft ‘brandstof’. Helaas houdt daar het prijsvoordeel van elektrisch rijden op. De energiekosten zijn maar 10 tot 12% van het totale elektrische kostenplaatje.
Hoewel het produceren van een elektro-motor goedkoper is en er geen versnellingsbak nodig is, zit de hoogte van de aanschafprijs vooral in de accu. Daarnaast is nog niet helemaal duidelijk wat de restwaarde van een elektrische auto zal zijn. Het kan dus zo maar zijn dat je over een aantal jaren je auto niet of nauwelijks verkocht krijgt of tegen een te lage prijs.
Met betrekking tot de kosten van het onderhoud valt het volgens de ANWB mee. De onderdelen zijn eenvoudiger en goedkoper te repareren dan bij een brandstofmotor maar je kunt niet meer eenvoudig zelf aan de auto sleutelen. Een bezoekje aan de garage is dan dus wel noodzakelijk.
Een volle accu kost ongeveer 3 tot 4 euro aan elektriciteit. Met een actieradius van 100km kun je dan zelf een mooie rekensom maken van het zou kosten
Eindoordeel weekje elektrisch rijden
Al met al beviel het weekje rondrijden in een elektrische auto zeer goed. Het is wel zo dat je zeer berekenend rondrijdt. Je wilt er namelijk zeker van zijn dat je constant voldoende elektriciteit over hebt om nog elders te komen. Anders dan met een brandstof auto, gooi er niet snel even wat extra brandstof in om vervolgens weer honderden kilometers verder te rijden. Als de accu leeg is, dan is deze leeg.
Op den duur vergeleek ik het met een mobiele telefoon. Ook deze halen vaak het einde van de dag al niet meer. Mensen zitten constant te kijken hoeveel batterij ze nog over hebben of waar ze de telefoon weer kunnen opladen. Dezelfde “stress” had ik dus ook bij het besturen van deze elektrische auto. Alleen dat het hebben van een lege in accu in de auto erger is dan een lege batterij van je telefoon.
Daarnaast vond ik het feit dat medeweggebruikers je vrijwel niet horen onveilig. Ik hoop dat met toekomstige ontwikkelingen hier wellicht iets op gevonden kan worden.
Zelf wacht ik nu nog enkele jaren met het aanschaffen van een elektrische auto. Dit ten eerste vanwege de aanschafprijs. Ten tweede om de beperkte oplaadmogelijkheden. En ten derde vanwege de ontwikkelingen van de accu die in de komende jaren nog gaan zien. Renault geeft aan dat binnen enkele jaren de accu’s der mate verbeterd zijn dat de actieradius omhoog zal gaan. Daarnaast zullen ze dan ook zeker compacter gaan worden waardoor de ruimte in de auto weer voor andere zaken gebruikt kan worden.
Voor het eindoordeel in beeld en gesproken woord, bekijk je het onderstaande filmpje:
Meer weten over een elektrische auto
Ben je geïnteresseerd en wil je graag meer te weten komen over het aanschaffen van een elektrische auto? Hieronder tref je een lijstje aan met websites die je van alle informatie kunnen voorzien:
– ANWB Elektrisch
– Hoe veilig is rijden in een elektrische auto?
– Waar staan oplaadpalen?
– Hoe vraag ikzelf een oplaadpaal aan?
– Welke auto’s zijn al elektrisch?
– Informatie over de accu’s in elektrische auto’s
Effect Social Media
Het effect van verder vertellen is voor de ANWB heel belangrijk. Iemand voor een week een elektrische auto meegeven is leuk maar zet geen zoden aan de dijk. Om meer mensen bekend te maken met het principe van een elektrisch voertuig maakt de ANWB gebruik van het netwerk van de testers.
Zo krijgt iedereen een iPhone te leen waarop een app geïnstalleerd is waarmee een interview opgenomen kan worden. Dit interview wordt vervolgens (met toestemming van de tester) op YouTube gezet waar iedereen de filmpjes dan kan bekijken. Natuurlijk wordt er na het uploaden ook een tweet via het account @ANWBelektrisch verzonden met de link naar het filmpje. De tester zelf zal deze filmpjes van zijn of haar kunsten in een elektrische auto graag verder delen. Dit zorgt ervoor dat veel mensen dan wel bewust of onbewust iets lezen of horen over een elektrisch voertuig en op deze manier getriggerd worden om er meer over te weten te komen. En dat is natuurlijk hetgeen waar het de ANWB om te doen is.
Op het moment van schrijven zijn er 90.000 kilometer gereden. Zijn er 2000 video’s geüpload naar YouTube en hebben deze in totaal meer dan 40.000 views ontvangen. Daarnaast zijn er ook nog eens 6750 tweets verzonden met de hashtag #ANWBelektrisch. Ik denk dan ook wel dat dit voor de ANWB een waar succes is.
ANWB, nogmaals bedankt voor het ter beschikking stellen van een elektrische auto!
Bekijk alle 7 filmpjes via de onderstaande YouTube Playlist:
Verder lezen over ANWB
Automotive17.04.2024
Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]
ANWB zegt van welAutomotive11.03.2024
Tijdmachine: de praatpalen van de ANWB waren een geel berm-icoon
Gadgets25.01.2024
Fatbike kopen? Je kunt hem gewoon verzekeren
Gadgets24.08.2023
De ANWB wil ook af van de verzekering van de elektrische bakfiets
Gadgets21.08.2023
Een fatbike verzekeren? Niet meer bij de ANWB
Zullen andere verzekeraars ook volgen?Automotive02.03.2023
ANWB mag Wegenwacht abonnement niet verplichten bij pechhulpverzoek
De bond maakt zich volgens de rechter schuldig aan koppelverkoopAutomotive22.02.2023
Veel zomerbanden presteren ondermaats
Zeven bandenmerken zijn zelfs onveilig volgens de ANWBAutomotive17.11.2022