Automotive13.09.2012

Porsche introduceert de Cayenne S Diesel met een biturbo V8


Porsche introduceert deze week met de Cayenne S Diesel zijn sterkste dieselversie. De 4,2-liter achtcilinder biturbomotor mag er wezen en levert een vermogen van 281 kW (382 pk). De wagen sprint van 0 naar 100 km/uur in 5,7 seconden. De topsnelheid bedraagt 252 km/uur. Verder realiseert de nieuwste uitvoering van de Cayenne een gemiddeld brandstofverbruik van slechts 8,3 l/100 km – bij een CO2-uitstoot van 218 g/km. De nieuwe Cayenne is ’s werelds enige SUV met een V8 dieselmotor die is voorzien van een start-stopfunctie.

De Cayenne S Diesel moet de bestuurder de typerende rijdynamiek van Porsche bieden, maar tegelijkertijd ook een nieuwe rijervaring. Op het gebied van dynamische prestaties en motorgeluid gedraagt de Cayenne S Diesel zich als een echte sportauto. Het geluid van de V8 is vergelijkbaar met dat van eerdere Porsche V8-motoren. De actieve vierwielaandrijving PTM is voor een groot deel verantwoordelijk voor de rijeigenschappen van de Cayenne S Diesel. Zonder hierbij de voordelen van achterwielaandrijving op het gebied van rijeigenschappen te verliezen. Bij een sportieve rijstijl gaat zo nodig extra aandrijving naar de voorwielen.

porsche-introduceert-de-cayenne-s-diesel.jpg
porsche-introduceert-de-cayenne-s-diesel.jpg

Op deze manier biedt de Cayenne S Diesel zijn bestuurder maximale stabiliteit en grip. Het optioneel leverbare Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) brengt de dynamische prestaties naar een nog hoger plan.

Met de dieselmotor is de Porsche Cayenne S Diesel eveneens ideaal voor het trekken van zware trailers. Zelfs als de auto met zijn maximale aanhanggewicht van 3,5 ton onderweg is, heeft de Cayenne S Diesel nog genoeg reserves. Op basis van het gemiddelde brandstofverbruik en voorzien van de optioneel leverbare 100 liter grote brandstoftank, heeft de Cayenne S Diesel een actieradius van maar liefst 1.200 kilometer.

cayenne-back.jpg
cayenne-back.jpg

Het uiterlijk van de Porsche Cayenne S Diesel is compromisloos en deze versie heeft dezelfde kenmerken als de andere achtcilinders van het model. Het remsysteem is aan het enorme vermogen aangepast en herkenbaar aan de zilverkleurige remzadels. De zwarte lamellen aan de voorzijde benadrukken de luchtinlaten. En net als op de Cayenne Diesel vestigen de ‘diesel’-emblemen op beide voorspatborden de aandacht op de V8-motor. Achterop prijkt de aanduiding ‘Cayenne S’. Vanaf medio januari 2013 staat de auto in de showroom.

Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

...