Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Enkele weken geleden heeft Audi een van de uiterst zeldzame Auto Union ‘Silberpfeile’ teruggekocht, een van de legendarische raceauto´s uit de jaren dertig, die nog voor het grootste deel uit originele onderdelen bestaat.
Het gaat een Auto Union Type D Doppelkompressor uit 1939, een van de beide veelbesproken auto´s die het Amerikaanse verzamelaarsechtpaar Karassik in de tachtiger jaren in de vroegere Sovjet-Unie opspoorde en met veel moeite naar het westen smokkelde. De auto’s zijn mede aan de hand van historische adviezen van Audi gerestaureerd.
“Met deze aankoop, een bijzonder emotioneel moment, is voor Audi de cirkel rond”, verklaart Thomas Frank, hoofd van Audi Tradition, de afdeling die het historisch erfgoed van Audi beheert. Dankzij de recente aankoop bezit Audi nu drie van de vijf nog bestaande Auto Union-raceauto´s die grotendeels als origineel te boek staan.
De ‘Silberpfeile’, de racewagens waarmee de Duitse automobielconcerns Auto Union en Mercedes tussen 1934 en 1939 tal van successen behaalden op de internationale circuits en in bergraces, zijn voor autoliefhebbers legendarisch. Coureurs als Bernd Rosemeyer, Tazio Nuvolari en Hans Stuck, die voor de Auto Union in actie kwamen, werden als helden vereerd. Met de compressormotoren werden snelheden van boven de 300 km/u bereikt. Door het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog kwam er echter een abrupt einde aan het compressortijdperk. De Auto Union-‘Silberpfeile’ werden na de oorlog als herstelbetaling meegenomen door het Sovjet-leger.
Behalve de Auto Union Type C, die al voor de oorlog was geschonken aan het ‘Deutsches Museum’ in München en tijdens een bombardement op München beschadigd was geraakt, golden alle ‘Silberpfeile’ van de Auto Union als verdwenen. Eind jaren zeventig echter deden eerste geruchten de ronde over een mogelijke vondst van een auto in de Sovjet-Unie. Paul Karassik, een Amerikaanse oldtimerverzamelaar, ging met zijn echtgenote Barbara op zoek. Als jongen had Karassik de ‘Silberpfeile’ in actie gezien tijdens de Grand Prix van Belgrado en sindsdien was hij gefascineerd door deze auto´s. Zijn afkomst uit een Wit-Russische familie en zijn kennis van de Russische taal hielp hem bij zijn zoektocht, maar niettemin had hij meer dan tien jaar en vele reizen naar de Sovjet-Unie nodig om de resten van twee gedemonteerde Auto Union-raceauto´s in Rusland en de Oekraïne op te sporen en uiteindelijk te kopen.
Na diverse reizen nam Karassik zelf de onderdelen door het IJzeren Gordijn mee naar West-Europa, van waar de motoren, chassis, assen en versnellingsbakken per vliegtuig naar Florida konden worden getransporteerd. Vanaf begin jaren negentig startte het restauratieproces, waarbij de historische afdeling van Audi tal van waardevolle adviezen gaf en de gespecialiseerde firma Crosthwaite & Gardiner in Groot-Brittannië het grootste deel van de werkzaamheden uitvoerde. Uiteindelijk werd besloten, met behulp van de beschikbare onderdelen een Type D-raceauto met enkele compressor in de uitvoering van 1938 en een Type D-raceauto met dubbele compressor uit 1939 op te bouwen. Omdat er geen carrosseriedelen meer beschikbaar waren, moesten de carrosserieën door Rod Rolley Coachbuilding geheel nieuw worden vervaardigd. In de zomer van 1994 was het project klaar en op 1 oktober 1994 stonden beide auto´s voor het eerst sinds 1939 weer aan de start van een evenement, de ‘Eifel Klassik’ op de Nürburgring.
In 1998 verwierf Audi de Auto Union Type D uit 1938, terwijl de auto uit 1939 in de collectie van Paul Karassik in Florida bleef. Die verkocht de auto in het jaar 2000 aan een andere verzamelaar, nadat zijn droom, de gerestaureerde auto´s in 1999, 60 jaar na dato, opnieuw in Belgrado te laten rijden, vanwege de Balkanoorlog geen doorgang kon vinden. Recentelijk heeft Audi ook de Auto Union Type D uit 1939 gekocht, waarmee alledrie de Auto Unions die in de voormalige Sovjet-Unie werden teruggevonden, nu in het bezit van Audi zijn. Naast de beide ‘Karassik-auto´s’ gaat het daarbij ook om de Auto Union Type C/D Bergrennwagen, de vroegere auto van coureur Hans Stuck sr., die tot enkele jaren na de val van het IJzeren Gordijn in het automuseum van Riga in Letland stond en eerder al door Audi werd gekocht. De ‘Bergrennwagen’ staat al in het Audi Museum Mobile in Ingolstadt, waar ook de beide Type D´s uiteindelijk terecht moeten komen. Voor die tijd echter staat het eerste grote publieksoptreden gepland tijdens de ‘Goodwood Revival’ van 14 t/m 16 september in Groot-Brittannië, waar de beide Auto Union Type D ‘Silberpfeile’ samen te zien zullen zijn. (Bron: Audi Nederland)
Verder lezen over Audi
Lifestyle22.08.2024
Wie dacht er als eerste aan tuning?
Automotive15.11.2023
De 5 verschillende roadtriptypes met bijpassende, fantastische reizen
Automotive25.08.2023
Bayern spelers verkopen hun Audi’s
Automotive02.02.2023
Audi ziet zichzelf langzaam veranderen in softwarespecialist
Online04.11.2022
VR in de auto: nieuwe Audi’s krijgen het al
Hallo HolorideAutomotive25.10.2022
Going viral: Ken Block met Audi S1 Hoonitron in Las Vegas
nieuwe ‘Electrikhana’ driftvideoAutomotive15.10.2022
Voor autoliefhebbers: 5 toffe wannahave auto’s van The Block Zone
Automotive12.09.2022