Op het circuit en pratend met coureurs en technici begrijp je pas echt hoe belangrijk de banden zijn. Dat Michelin ons specifiek heeft uitnodigd om dit laten zien mag duidelijk zijn. Michelin gebruikt ruim 300 componenten voor hun huidige banden. Hergebruik van banden is niet mogelijk. Van het afvalproduct worden o.a. de korrels voor tennisbanen gemaakt. Maar goed terug naar de race en de coureurs.
![jos_menten]()
Een van hen is de Nederlandse coureur Jos Menten uit Roermond (foto boven) die al vanaf z’n 9e jaar (op het priveterrein van het vrachtwagenbedrijf van zijn ouders) in een auto zit. Jos rijdt in het team van Peter Kox (Lamborghini), is geen miljonair en vertelt dat in de meeste races zij geld moeten meebrengen om te racen. Een schril contrast met de hoge heren uit de formule 1 teams die miljoenen opstrijken.
Hard rijden is volgens Jos niet moeilijk, de focus ligt volledig op de rempunten en de bochten. Er tussenin kan iedereen de gaspedaal indrukken. In de bochten maak je het verschil en dat is het moment waarbij je volledig afhankelijk bent van de wagen en de banden. Contractueel is vastgelegd dat zij niets negatiefs mogen zeggen over leveranciers maar volgens Menten is Michelin op dit moment echt de beste band. Hij vertelt verder over het fenomeen Happy Hour, het moment na de nacht als de zon opkomt, het asfalt warm wordt en buiten nog koele lucht is (wat goed is voor de motor). Het is het moment dat je de snelste tijden haalt. Op 24 uur maakt het echter niet heel veel uit en is geluk en heel blijven (geen storingen aan de wagen) het allerbelangrijkste.