Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Afgelopen weekend waren we namens Michelin te gast bij de 24-uur van Spa-Francorchamps. Wie ooit op vakantie in de Belgische Ardennen is geweest en over het circuit heeft gereden (terecht genoemd als een van de mooiste 3 racecircuits in de wereld) moet de sensatie hebben gevoeld. Het is een jongensdroom voor iedere autosportliefhebber om met 270 km per uur over deze weg te mogen racen.
Enige nadeel volgens de Vlamingen en de Walloniërs zelf ‘het regent altijd in Spa’, dus ook tijdens de 24-uurs race wat ons direct in relatie brengt met de gastheer Michelin. Voor ’s werelds bekenste en grootste bandenmerk is de Spa-Francorchamps de ultieme uitdaging. Tijdens een weekendje hardrijden in de heuvels van de Ardennen worden er door de 72 professionele teams en de races rond de 24-uur maar liefst 9.500 banden gebruikt.
Dit ongekende aantal vraagt om een strakke organisatie waarbij raceteams op squads af en aan rijden om hun banden in het grote servicecenter wat volledig is ingericht voor de races van Michelin te laten vervangen. Inspelend op de weersverwachting liggen er 6.000 ‘droogweer’ banden (slicks) en nog eens 3.500 ‘natweer’ banden. Deze worden verwisseld en getuned door een 50-man (in twee shifts) sterke delegatie van bandenexperts. Naast het circuit is nog eens een extra opslag voor als het mis mocht gaan met de al aanwezige voorraden. De banden gaan inmiddels 700 km mee voordat zij worden gewisseld. Dit in tegenstelling tot een aantal jaren geleden toen er nog slecht 350 km met banden werd gereden.
Op het circuit en pratend met coureurs en technici begrijp je pas echt hoe belangrijk de banden zijn. Dat Michelin ons specifiek heeft uitnodigd om dit laten zien mag duidelijk zijn. Michelin gebruikt ruim 300 componenten voor hun huidige banden. Hergebruik van banden is niet mogelijk. Van het afvalproduct worden o.a. de korrels voor tennisbanen gemaakt. Maar goed terug naar de race en de coureurs.
Een van hen is de Nederlandse coureur Jos Menten uit Roermond (foto boven) die al vanaf z’n 9e jaar (op het priveterrein van het vrachtwagenbedrijf van zijn ouders) in een auto zit. Jos rijdt in het team van Peter Kox (Lamborghini), is geen miljonair en vertelt dat in de meeste races zij geld moeten meebrengen om te racen. Een schril contrast met de hoge heren uit de formule 1 teams die miljoenen opstrijken.
Hard rijden is volgens Jos niet moeilijk, de focus ligt volledig op de rempunten en de bochten. Er tussenin kan iedereen de gaspedaal indrukken. In de bochten maak je het verschil en dat is het moment waarbij je volledig afhankelijk bent van de wagen en de banden. Contractueel is vastgelegd dat zij niets negatiefs mogen zeggen over leveranciers maar volgens Menten is Michelin op dit moment echt de beste band. Hij vertelt verder over het fenomeen Happy Hour, het moment na de nacht als de zon opkomt, het asfalt warm wordt en buiten nog koele lucht is (wat goed is voor de motor). Het is het moment dat je de snelste tijden haalt. Op 24 uur maakt het echter niet heel veel uit en is geluk en heel blijven (geen storingen aan de wagen) het allerbelangrijkste.
Video: 1st lap van de race
Foto : Kris Hoet
Tegen het einde van de middag barst letterlijk de hemel open en komt er een zeldzame hoeveelheid water naar beneden. Wagens vliegen hard van de baan en iedereen komt naar binnen om banden te wisselen. Stress voor de monteurs in de pitchstraat en spectakel voor het aanwezige publiek.
De 24-uurs race op het circuit van Spa Francorchamps wordt jaarlijks verreden en bestaat al sinds 1924, precies een jaar later als de 24 uur van Le Mans in Franrijk. Het schitterende circuit ligt tussen de dorpjes Francorchamps, Malmedy en Stavelot in de Belgische Ardennen. Tot 1978 werd er gereden op het oude 14 km lange circuit, in 1979 werd er overgeschakeld op het huidige circuit van ongeveer 7 km. Sinds 2001 is de 24 uur opgenomen in het FIA GT kampioenschap.
De afgelopen race werd met overmacht gewonnen door de Italiaan Andrea Piccini en de Duitsers René Rast en Frank Stippler in de Audi R8 LMS ultra van het Audi Sport Team Phoenix
Audi Ultra full speed met regenbanden (Foto : Audi (Pers))
Het Michelin serviceplein waar alle deelnemers naar toe komen om hun banden te wisselen.
De banden worden op een constante temperatuur van 85 graden gehouden en pas op het allerlaatste moment onder de wagen gelegd.
Slicks na 300 km race. Goed is te zien dat er een enorme laag vuil op de band zit.
De Belgische coureur Anthony Kumpen en Mark Kessen Michelin
Foto : Audi (Pers)
Meer foto’s via deze link.
Verder lezen over Michelin
Lifestyle16.11.2023
Waarom je beter kunt kiezen voor originele velgen en banden
Technology06.06.2019
Nooit meer een lekke band met Michelin Uptis
Michelin en General Motors vinden het wiel opnieuw uitAutomotive11.03.2017
De nieuwe Michelin Pilot Sport 4 S
Genuine Passion ... Exceptional DrivesAutomotive09.03.2017
Michelin CrossClimate verkozen tot Product van het jaar 2017
in de categorie banden!Automotive07.12.2015
Winter is coming! Maak kans op een Michelin #CrossClimate bandenset!
Automotive01.07.2015
Bandentest met Michelin op Spa-Francorchamps [video]
Automotive09.03.2015
Michelin #CrossClimate een zomerband met wintercertificatie
Automotive30.01.2015