Automotive25.07.2012

Supersportwagen Audi R8 nu nog dynamischer


Niet dat hij iets tekort kwam, maar Audi maakt zijn supersportwagen R8 nu nog aantrekkelijker en dynamischer. De R8 V10 plus wordt als nieuw topmodel aan het leveringsprogramma toegevoegd, terwijl er een volledig nieuw ontwikkelde S tronic zevenversnellingsbak voor alle modellen leverbaar is. LED-koplampen en ‘lopende’ verlichting van de richtingaanwijzer aan de achterzijde zijn bij alle uitvoeringen standaard.

supersportwagen-audi-r8-nu-nog-dynamisch.jpg
supersportwagen-audi-r8-nu-nog-dynamisch.jpg

Met een lengte van 4,44 meter, een breedte van 1,90 meter en een hoogte van slechts 1,25 meter (Spyder: 1,24 meter) straalt de Audi R8 kracht uit. Nieuwe details versterken dit beeld nog meer. Zo is de singleframe-grille voorzien van een glanzend zwart gelakt rooster en bij de V10 bovendien van horizontale chroomstrips. De bumper, uitgevoerd met luchtinlaten met drie dwarsbalken, is eveneens nieuw. Op de nieuwe R8 V10 plus is een frontsplitter van met koolstofvezel versterkt kunststof (CFK) standaard, op de overige modellen is deze leverbaar als optie. Ook de behuizing van de zijspiegels en de sideblades, de luchtinlaten aan de zijkanten van de coupé, zijn bij de R8 V10 plus van CFK.

LED-koplampen met nieuwe technologie standaard
Alle uitvoeringen van de Audi R8 worden nu geleverd met LED-koplampen volgens een nieuwe technologie. De diodes voor het groot- en dimlicht zijn boven en onder de dagrijverlichting geplaatst. De dagrijverlichting vervult ook de functie van richtingaanwijzer. Ook de achterlichten zijn uitgevoerd met LED-technologie. Een innovatie van Audi is de richtingaanwijzer aan de onderste rand van de achterlichten: de verlichting ‘loopt’ steeds naar de buitenkant in de richting waarin wordt afgeslagen, zodat de richtingaanwijzer beter opvalt.

Ultra-lichtgewicht constructie met Audi Space Frame
Voor de R8 heeft Audi gebruik gemaakt van alle aanwezig kennis op het gebied van de ultra-lichtgewicht-constructie. De carrosserie, volgens het Audi Space Frame-principe (ASF) gemaakt van aluminium, weegt slechts 210 kg bij de coupé en 216 kg bij de Spyder. De R8 V8 coupé met handgeschakelde versnellingsbak weegt 1.560 kg, de Spyder 1.660 kg. De R8 V10 plus, die uitsluitend als coupé leverbaar is, komt op een gewicht van 1.570 kg. Net als in de autosport is de aerodynamica van de Audi R8 sterk gericht op het creëren van neerwaartse druk, ondermeer met diffusors aan de voor- en achterkant.

Indrukwekkende prestaties
De motoren van de Audi R8 worden met de hand geassembleerd. De 4,2 liter V8-motor heeft een cilinderinhoud van 4.163 cc en is voorzien van directe brandstofinspuiting (FSI). Het vermogen bedraagt 316 kW (430 pk), het maximum koppel bedraagt 430 Nm. Met de S tronic-transmissie accelereert de R8 coupé in 4,3 seconden van 0-100 km/u, de topsnelheid bedraagt 300 km/u (met handschakeling 4,6 seconden en 302 km/u). De V10-motor levert een vermogen van 386 kW (525 pk) en een koppel van 530 Nm. De krukas heeft een common-pin-constructie, waarmee het ontstekingsinterval wisselt tussen de 54 en 90 graden. Deze constructie combineert maximale stevigheid met een laag gewicht en zorgt tegelijk voor het unieke V10-geluid. De Audi R8 V10 coupé met S tronic accelereert in 3,6 seconden van 0-100 km/u, de topsnelheid bedraagt 314 km/u (met handschakeling 3,9 seconden en 316 km/u). Het nieuwe topmodel R8 V10 plus overtuigt met een vermogen van 404 kW (550 pk), een maximum koppel van 540 Nm en een acceleratie van 0-100 km/u in 3,5 seconden en een topsnelheid van 317 km/u.

Twee hoogwaardige transmissies
Er kan bij de R8 worden gekozen uit twee hoogwaardige transmissies. De handgeschakelde zesversnellingsbak is standaard bij de V8 en bij de V10 leverbaar als optie. De nieuwe S tronic zevenversnellingsbak is standaard bij de V10 en kan als optie op de V8 worden geleverd. De bestuurder kan de transmissie met dubbele koppeling naar keuze via de transmissiehendel of via de paddles aan het stuurwiel bedienen. Er kan ook worden gekozen voor een sportstand, terwijl met een druk op de knop de ‘launch control’ wordt geactiveerd.

Rijke standaarduitrusting in interieur
Voor het onderstel is gebruik gemaakt van technologieën uit de autosport. Dubbele driehoekige stuurarmen van aluminium zijn op alle vier de wielen aangebracht. Bij de R8 V10 plus zijn de veren en schokdempers aangepast voor een extra sportief rijgedrag. Voor de R8 V10 behoort het adaptieve dempersysteem Audi magnetic ride met een normale en sportstand tot de standaarduitrusting, bij de V8-modellen is dit systeem leverbaar als optie. In het interieur is er sprake van een rijke uitrusting, ondermeer met een bekledingcombinatie van alcantara en leer of een volledig nappaleren bekleding, afhankelijk van de uitvoering. Als verdere opties zijn ondermeer een groot-lichtassistent, een Bang & Olufsen systeem, een opbergpakket, diverse koffersets, voorbereiding voor de mobiele telefoon met gordelmicrofoon en spraakbesturing en een parkeerhulp met achteruitrijcamera leverbaar.

De levering van de vernieuwde Audi R8 begint aan het eind van dit jaar. De prijzen zijn nog niet bekend.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over Audi

Wie dacht er als eerste aan tuning?

Auto tuning is niet alleen het uiterlijk van een auto veranderen, het is tegelijkertijd een kunst en een wetenschap. Met tuning kun je de individualiteit van de eigenaar benadrukken en de technische eigenschappen van het voertuig verbeteren. Maar wie was de eerste die aan auto tuning dacht? Misschien was het Karl Benz, die niet alleen de eerste auto met benzinemotor maakte, maar ook voortdurend experimenteerde met de constructie en het ontwerp ervan?

Lifestyle22.08.2024

Wie dacht er als eerste aan tuning?

​De 5 verschillende roadtriptypes met bijpassende, fantastische reizen

Als je bezig bent met je rijbewijs, dan droom je ervan. Als je een nieuwe auto koopt ook: hoe handig is de bekerhouder, voor als we eindelijk op die roadtrip gaan? Dat ultieme gevoel van vrijheid, dat is wat een auto je...

Automotive15.11.2023

​De 5 verschillende roadtriptypes met bijpassende, fantastische reizen

Bayern spelers verkopen hun Audi’s

Profvoetballers rijden vaak in auto’s die de gewone man of vrouw niet kan betalen. Bij Bayern München valt dat wel mee. Althans, wat de auto’s betreft die de spelers en staf ‘van de zaak’ krijgen. De autosponsor...

Automotive25.08.2023

Bayern spelers verkopen hun Audi’s

Audi ziet zichzelf langzaam veranderen in softwarespecialist

Het zal ongetwijfeld een soort van dichterlijke vrijheid zijn geweest van de PR-afdeling van Audi om zichzelf uit te roepen tot softwarespecialist. Dit naar aanleiding van de kop van hun laatste nieuwsbericht: "Audi tran...

Automotive02.02.2023

Audi ziet zichzelf langzaam veranderen in softwarespecialist

VR in de auto: nieuwe Audi’s krijgen het al

Audi wil virtual reality-ervaringen toevoegen aan zijn bolides. Heb je een Audi met het meest recente besturingssysteem van het merk, dan kun je er al mee aan de slag. Het gaat om een samenwerking met Holoride, een docht...

Online04.11.2022

VR in de auto: nieuwe Audi’s krijgen het al

Hallo Holoride
Going viral: Ken Block met Audi S1 Hoonitron in Las Vegas

Vandaag heeft driftkoning Ken Block zijn nieuwe, langverwachte Electrikhana-video gepresenteerd, met in de hoofdrol de Audi S1 Hoonitron. Dit volledig elektrische prototype werd speciaal voor dit doel ontwikkeld en gebou...

Automotive25.10.2022

Going viral: Ken Block met Audi S1 Hoonitron in Las Vegas

nieuwe ‘Electrikhana’ driftvideo
​Voor autoliefhebbers: 5 toffe wannahave auto’s van The Block Zone

Je kunt bij LEGO wel een paar toffe auto’s vinden, maar soms heeft de leverancier van plastic steentjes het niet helemaal bij het rechte eind. De Volkswagen-bus, die is bijvoorbeeld niet helemaal rond genoeg. Ben je op...

Automotive15.10.2022

​Voor autoliefhebbers: 5 toffe wannahave auto’s van The Block Zone

Audi’s nieuwe hybride Dakar Buggy

Ooit deed Audi de wereld van de 24-uurs races verbazen toen het Duitse automerk met een diesel aan die races ging meedoen. Dat bleek niet bepaald een misstap te zijn want met een turbodiesel wist Audi Le Mans maar liefst...

Automotive12.09.2022

Audi’s nieuwe hybride Dakar Buggy

Verder lezen over Auto

De mooiste auto’s uit de geheime collectie van Alfa Romeo

Er kunnen veel redenen zijn voor auto's om in het geheime gedeelte van het museum terecht te komen. Nieuwsgierig wat er staat? Kijk mee.

Automotive15.11.2024

De mooiste auto’s uit de geheime collectie van Alfa Romeo

Waarom je Spotify Car Thing niet moet weggooien

Spotify lanceerde het en na een half jaar was het klaar. Doodzonde natuurlijk, maar gelukkig is er een tweede leven mogelijk voor Spotify Car Thing.

Gadgets13.11.2024

Waarom je Spotify Car Thing niet moet weggooien

Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?

Best een risico voor Abarth om de keuze te maken helemaal over te stappen naar elektrische modellen. Is de nieuwe 600e alsnog een echte Abarth?

Automotive09.11.2024

Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?

Lancia herpakt de rallygeest met Lancia Ypsilon Rally 4 HF

De Ypsilon is terug en heeft meerdere gedaantes. We reden mee met een rallyrijder in de allernieuwste Ypsilon. Echt waar, namelijk de Ypsilon Rally 4 HF.

Automotive30.10.2024

Lancia herpakt de rallygeest met Lancia Ypsilon Rally 4 HF

De automatische noodrem op auto’s redt meer levens dan ooit

De automatische noodrem waarvan steeds meer auto’s worden voorzien blijkt echt levens te redden. Ze worden steeds beter in het voorkomen van ongelukken. 

Automotive24.10.2024

De automatische noodrem op auto’s redt meer levens dan ooit

10 mooie auto-verhalen uit het Alfa Romeo Museum

Een museum met alleen maar Alfa Romeo's, hoe groot zou dat zijn? Heel groot, zo blijkt, want in het Alfa Romeo Museum zijn honderden auto's te zien.

Automotive23.10.2024

10 mooie auto-verhalen uit het Alfa Romeo Museum

Rivian laat je auto er als KITT van Knight Rider uitzien

Weet je KITT nog? Het is de zwarte bolide van de Knight Rider: nu wordt de Rivian niet in een Pontiac Trans Am veranderd, maar wel zoiets.

Automotive18.10.2024

Rivian laat je auto er als KITT van Knight Rider uitzien

Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer

Als MINI je uitnodigt om zo zuinig mogelijk te rijden in zijn nieuwe MINI Cooper S Electric: doe je dat dan? Natuurlijk wel. Even dan.

Automotive14.10.2024

Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer