25.07.2012
Automotive

Supersportwagen Audi R8 nu nog dynamischer

By: Jeroen de Hooge

BlogAutomotive

Niet dat hij iets tekort kwam, maar Audi maakt zijn supersportwagen R8 nu nog aantrekkelijker en dynamischer. De R8 V10 plus wordt als nieuw topmodel aan het leveringsprogramma toegevoegd, terwijl er een volledig nieuw ontwikkelde S tronic zevenversnellingsbak voor alle modellen leverbaar is. LED-koplampen en ‘lopende’ verlichting van de richtingaanwijzer aan de achterzijde zijn bij alle uitvoeringen standaard.

supersportwagen-audi-r8-nu-nog-dynamisch.jpg
supersportwagen-audi-r8-nu-nog-dynamisch.jpg

Met een lengte van 4,44 meter, een breedte van 1,90 meter en een hoogte van slechts 1,25 meter (Spyder: 1,24 meter) straalt de Audi R8 kracht uit. Nieuwe details versterken dit beeld nog meer. Zo is de singleframe-grille voorzien van een glanzend zwart gelakt rooster en bij de V10 bovendien van horizontale chroomstrips. De bumper, uitgevoerd met luchtinlaten met drie dwarsbalken, is eveneens nieuw. Op de nieuwe R8 V10 plus is een frontsplitter van met koolstofvezel versterkt kunststof (CFK) standaard, op de overige modellen is deze leverbaar als optie. Ook de behuizing van de zijspiegels en de sideblades, de luchtinlaten aan de zijkanten van de coupé, zijn bij de R8 V10 plus van CFK.

LED-koplampen met nieuwe technologie standaard
Alle uitvoeringen van de Audi R8 worden nu geleverd met LED-koplampen volgens een nieuwe technologie. De diodes voor het groot- en dimlicht zijn boven en onder de dagrijverlichting geplaatst. De dagrijverlichting vervult ook de functie van richtingaanwijzer. Ook de achterlichten zijn uitgevoerd met LED-technologie. Een innovatie van Audi is de richtingaanwijzer aan de onderste rand van de achterlichten: de verlichting ‘loopt’ steeds naar de buitenkant in de richting waarin wordt afgeslagen, zodat de richtingaanwijzer beter opvalt.

Ultra-lichtgewicht constructie met Audi Space Frame
Voor de R8 heeft Audi gebruik gemaakt van alle aanwezig kennis op het gebied van de ultra-lichtgewicht-constructie. De carrosserie, volgens het Audi Space Frame-principe (ASF) gemaakt van aluminium, weegt slechts 210 kg bij de coupé en 216 kg bij de Spyder. De R8 V8 coupé met handgeschakelde versnellingsbak weegt 1.560 kg, de Spyder 1.660 kg. De R8 V10 plus, die uitsluitend als coupé leverbaar is, komt op een gewicht van 1.570 kg. Net als in de autosport is de aerodynamica van de Audi R8 sterk gericht op het creëren van neerwaartse druk, ondermeer met diffusors aan de voor- en achterkant.

Indrukwekkende prestaties
De motoren van de Audi R8 worden met de hand geassembleerd. De 4,2 liter V8-motor heeft een cilinderinhoud van 4.163 cc en is voorzien van directe brandstofinspuiting (FSI). Het vermogen bedraagt 316 kW (430 pk), het maximum koppel bedraagt 430 Nm. Met de S tronic-transmissie accelereert de R8 coupé in 4,3 seconden van 0-100 km/u, de topsnelheid bedraagt 300 km/u (met handschakeling 4,6 seconden en 302 km/u). De V10-motor levert een vermogen van 386 kW (525 pk) en een koppel van 530 Nm. De krukas heeft een common-pin-constructie, waarmee het ontstekingsinterval wisselt tussen de 54 en 90 graden. Deze constructie combineert maximale stevigheid met een laag gewicht en zorgt tegelijk voor het unieke V10-geluid. De Audi R8 V10 coupé met S tronic accelereert in 3,6 seconden van 0-100 km/u, de topsnelheid bedraagt 314 km/u (met handschakeling 3,9 seconden en 316 km/u). Het nieuwe topmodel R8 V10 plus overtuigt met een vermogen van 404 kW (550 pk), een maximum koppel van 540 Nm en een acceleratie van 0-100 km/u in 3,5 seconden en een topsnelheid van 317 km/u.

Twee hoogwaardige transmissies
Er kan bij de R8 worden gekozen uit twee hoogwaardige transmissies. De handgeschakelde zesversnellingsbak is standaard bij de V8 en bij de V10 leverbaar als optie. De nieuwe S tronic zevenversnellingsbak is standaard bij de V10 en kan als optie op de V8 worden geleverd. De bestuurder kan de transmissie met dubbele koppeling naar keuze via de transmissiehendel of via de paddles aan het stuurwiel bedienen. Er kan ook worden gekozen voor een sportstand, terwijl met een druk op de knop de ‘launch control’ wordt geactiveerd.

Rijke standaarduitrusting in interieur
Voor het onderstel is gebruik gemaakt van technologieën uit de autosport. Dubbele driehoekige stuurarmen van aluminium zijn op alle vier de wielen aangebracht. Bij de R8 V10 plus zijn de veren en schokdempers aangepast voor een extra sportief rijgedrag. Voor de R8 V10 behoort het adaptieve dempersysteem Audi magnetic ride met een normale en sportstand tot de standaarduitrusting, bij de V8-modellen is dit systeem leverbaar als optie. In het interieur is er sprake van een rijke uitrusting, ondermeer met een bekledingcombinatie van alcantara en leer of een volledig nappaleren bekleding, afhankelijk van de uitvoering. Als verdere opties zijn ondermeer een groot-lichtassistent, een Bang & Olufsen systeem, een opbergpakket, diverse koffersets, voorbereiding voor de mobiele telefoon met gordelmicrofoon en spraakbesturing en een parkeerhulp met achteruitrijcamera leverbaar.

De levering van de vernieuwde Audi R8 begint aan het eind van dit jaar. De prijzen zijn nog niet bekend.

Share this post