Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.
Japan heeft veel passie, bijna een obsessie, voor techniek en constructie. Maar marketing krijgt veel minder aandacht. In de wereld van globale merknamen is dat een cruciale fout, aldus The Economist. Producten vervaardigen is volgens de Japanners belangrijker dan ze verkopen. Hun zoektocht naar perfectie heeft iets weg van het Zenboeddhisme. Maar toch zal een succesvol producent zijn producten ook moeten marketen.
Toyota is een goed voorbeeld van de Japanse ingenieurscultus. Het bedrijf wil de perfecte auto creëren, en komt er van alle autoproducenten misschien ook wel het dichtste bij. Dergelijke kwaliteit verkoopt zichzelf, is de onderliggende gedachte.
Een strategie die uitermate succesvol is gebleken sinds de jaren 1970. Japanse kwaliteit, design en betaalbaarheid veroverden de Amerikaanse en Europese markten. Maar tegenwoordig moeten de Japanners, omwille van hun sterkere munt en hun verzadigde thuismarkt, steeds vaker het onderspit delven tegenover de Zuid-Koreaanse concurrentie.
De Japanners missen dus klantgerichtheid. Dit probleem kunnen ze oplossen door innovatieve nieuwe bedrijven te stimuleren en oude los te laten. De culturele barrières zijn hiervoor echter te moeilijk overbrugbaar.
De tweede mogelijke oplossing is investeren in en focussen op marketing. Dit is wat Nissan, Toyota’s grootste rivaal in Japan, doet. Nissan heeft een marketing- en communicatiedepartement met een budget van 4 miljard dollar, even groot als dat de R&D afdeling. Of die strategie succesvol is moet nog blijken.
Verder lezen over Nissan
Automotive15.05.2024
Deze Nissan is een karaokelounge op wielen
Automotive26.03.2024
Nissan wil in 3 jaar tijd 16 elektrische auto’s lanceren
Automotive17.10.2023
Nissan hyper: introduceert bijzonder busje
Automotive25.09.2023
Nissan brengt in Europa alleen nog elektrische auto’s uit
En presenteert Concept 20-23Automotive11.08.2023
Racer Jann Mardenborough: ‘s nachts spookrijden was de grootste stunt
Van gamer naar coureurAutomotive27.01.2023
Nissan wil EV’s inzetten om liften van stroom te voorzien
Automotive15.10.2022
Voor autoliefhebbers: 5 toffe wannahave auto’s van The Block Zone
Automotive23.03.2022
Dit zijn de nieuwe Nissan’s! Qashqai, X-trail olala, de Ariya
Verder lezen over Toyota
Lifestyle22.08.2024
Wie dacht er als eerste aan tuning?
Automotive04.12.2023
Toyota lijkt elektrisch rijden nu toch te gaan omarmen
Automotive20.10.2023
Toyota pakt uit met drie elektrische concepten
Bijzonder busje en twee nieuwe BEV’s in Japan te zienAutomotive21.09.2023
500 Waterstofauto’s voor de Olympische Spelen
Toyota levert in Parijs 500 Mirai's afTechnology20.09.2023
Toyota opent basisschool voor robots
Automotive12.09.2023
Eerste Toyota waterstof truck van VDL de weg op
Automotive13.06.2023
Toyota ontwikkelt nieuwe technologie voor EV-accu’s
Ook het productieproces van EV’s wordt flink gemoderniseerdAutomotive10.05.2023