Automotive14.05.2012

Uber cool : Audi e-bike Wörthersee


Audi presenteert tijdens het Wörthersee-evenement voor Audi-, Volkswagen, SEAT- en Skoda-fans de werkelijk te gekke de e-bike Wörthersee. Deze high-performance e-bike is volgens Audi zeer geschikt voor sport- én ’trick’-gebruik. Maar wat ons betreft valt hij terecht op door het innovatieve design en de aanwezige connectiviteits-features.

Voor het design van de e-bike Wörthersee geeft Audi aan te hebben gemaakt van principes uit de autosport: vorm en functie zijn in perfect balans. Het frame is compact en kent een laag zwaartepunt. Dat betekent dat de e-bike onder alle omstandigheden perfect handelbaar is. De lithium-ion batterij is in het frame geïntegreerd. Het opladen ervan duurt 2,5 uur. Voor langere trips kan een tweede batterij worden meegenomen – het wisselen van de batterijen is zeer eenvoudig. De 2,3 kW sterke elektromotor is op het laagst mogelijke punt in het frame geplaatst. Hij levert een maximale trekkracht van 250 Nm op het achterwiel. Zonder de elektrische componenten weegt de e-bike 11 kg. De vermogens-gewichtverhouding komt daarmee uit op 9 kg/kW (7 kg/pk).

uber-cool-audi-e-bike-worthersee.jpg
uber-cool-audi-e-bike-worthersee.jpg

Het frame en de swingarm waaraan het achterwiel is bevestigd, zijn gemaakt van lichtgewicht CFRP (Carbon Fiber Reinforced Polymer ofwel met koolstofvezel versterkte kunststof). Ook de 26-inch wielen in ‘blade-design’ zijn van dit materiaal gemaakt. De brede en vlakke spaken van de wielen zorgen ervoor dat de kracht van de pedalen optimaal wordt overgebracht. Het frame is afgewerkt met een doorlopende LED-lichtstrip. Als de e-bike wordt gebruikt voor extreme stunts, kan het zadel zo laag worden gezet dat hij naadlos overloopt in het frame. Na een druk op de knop komt het zadel automatisch weer omhoog voor een comfortabelere zitpositie.

De verschillende rijmodi en een groot aantal ander functies, kunnen worden ingesteld/bediend via het touchscreen. De mobiele telefoon van de berijder is via WLAN aan de fietscomputer te koppelen. Bij de start van een rit wordt op deze manier bijvoorbeeld automatisch de startvergrendeling uitgeschakeld. Videobeelden van de trip of de trick die via de helmcamera worden opgenomen, kunnen in real time worden geüpload naar bijvoorbeeld Facebook. Ook de ‘status’ van vrienden wordt op dit display weergegeven. Elke trick die met de e-bike Wörthersee wordt uitgevoerd, levert punten op.

Via internet is zo een competitie met andere berijders aan te gaan. De berijder van Audi’s innovatieve e-bike heeft de keuze uit vijf rijmodi. In ‘Pure’-modus komt het uitsluitend aan op de spierkracht van de berijder. ‘Pedelec’ staat voor ondersteuning door de elektromotor. In deze modus zijn snelheden tot 80 km/h mogelijk en de actieradius bedraagt dan 50-70 km. In ‘eGrip’-modus wordt uitsluitend de elektromotor ingezet. De topsnelheid in deze stand bedraagt 50 km/h. De berijders kan schakelen door middel van een ‘gripshift’ ofwel een in de handgreep geïntegreerde bediening van de versnelling. De gewenste kracht van de elektromotor is in te stellen via de fietscomputer.

De Audi e-bike Wörthersee heeft ook twee ‘wheelie-modi’, die de berijder ondersteunen als er wheelies worden gemaakt of als er uitsluitend op het achterwiel wordt gereden. In de ‘Power Wheelie-modus is de gewenste wheeliehoek in te stellen. Bovendien zorgt de gerichte inzet van de elektromotor ervoor dat de fiets altijd in balans blijft. De berijder kan de snelheid op dat moment zelf beïnvloeden. Door naar voren te leunen versnelt de fiets, naar achteren leunen staat gelijk aan afremmen. Daarmee is de ‘Power Wheelie’-modus vooral handig voor berijders die nog niet zo veel ervaring hebben met het maken van wheelies. De Balanced Wheelie-modus is juist zeer geschikt voor sportieve uitdagingen. Tot slot is er een ‘Traningsmodus’ voor trainingsdoeleinden.

01-Audi-e-bike 

Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

...

Verder lezen over Audi

Wie dacht er als eerste aan tuning?

Auto tuning is niet alleen het uiterlijk van een auto veranderen, het is tegelijkertijd een kunst en een wetenschap. Met tuning kun je de individualiteit van de eigenaar benadrukken en de technische eigenschappen van het voertuig verbeteren. Maar wie was de eerste die aan auto tuning dacht? Misschien was het Karl Benz, die niet alleen de eerste auto met benzinemotor maakte, maar ook voortdurend experimenteerde met de constructie en het ontwerp ervan?

Lifestyle22.08.2024

Wie dacht er als eerste aan tuning?

​De 5 verschillende roadtriptypes met bijpassende, fantastische reizen

Als je bezig bent met je rijbewijs, dan droom je ervan. Als je een nieuwe auto koopt ook: hoe handig is de bekerhouder, voor als we eindelijk op die roadtrip gaan? Dat ultieme gevoel van vrijheid, dat is wat een auto je...

Automotive15.11.2023

​De 5 verschillende roadtriptypes met bijpassende, fantastische reizen

Bayern spelers verkopen hun Audi’s

Profvoetballers rijden vaak in auto’s die de gewone man of vrouw niet kan betalen. Bij Bayern München valt dat wel mee. Althans, wat de auto’s betreft die de spelers en staf ‘van de zaak’ krijgen. De autosponsor...

Automotive25.08.2023

Bayern spelers verkopen hun Audi’s

Audi ziet zichzelf langzaam veranderen in softwarespecialist

Het zal ongetwijfeld een soort van dichterlijke vrijheid zijn geweest van de PR-afdeling van Audi om zichzelf uit te roepen tot softwarespecialist. Dit naar aanleiding van de kop van hun laatste nieuwsbericht: "Audi tran...

Automotive02.02.2023

Audi ziet zichzelf langzaam veranderen in softwarespecialist

VR in de auto: nieuwe Audi’s krijgen het al

Audi wil virtual reality-ervaringen toevoegen aan zijn bolides. Heb je een Audi met het meest recente besturingssysteem van het merk, dan kun je er al mee aan de slag. Het gaat om een samenwerking met Holoride, een docht...

Online04.11.2022

VR in de auto: nieuwe Audi’s krijgen het al

Hallo Holoride
Going viral: Ken Block met Audi S1 Hoonitron in Las Vegas

Vandaag heeft driftkoning Ken Block zijn nieuwe, langverwachte Electrikhana-video gepresenteerd, met in de hoofdrol de Audi S1 Hoonitron. Dit volledig elektrische prototype werd speciaal voor dit doel ontwikkeld en gebou...

Automotive25.10.2022

Going viral: Ken Block met Audi S1 Hoonitron in Las Vegas

nieuwe ‘Electrikhana’ driftvideo
​Voor autoliefhebbers: 5 toffe wannahave auto’s van The Block Zone

Je kunt bij LEGO wel een paar toffe auto’s vinden, maar soms heeft de leverancier van plastic steentjes het niet helemaal bij het rechte eind. De Volkswagen-bus, die is bijvoorbeeld niet helemaal rond genoeg. Ben je op...

Automotive15.10.2022

​Voor autoliefhebbers: 5 toffe wannahave auto’s van The Block Zone

Audi’s nieuwe hybride Dakar Buggy

Ooit deed Audi de wereld van de 24-uurs races verbazen toen het Duitse automerk met een diesel aan die races ging meedoen. Dat bleek niet bepaald een misstap te zijn want met een turbodiesel wist Audi Le Mans maar liefst...

Automotive12.09.2022

Audi’s nieuwe hybride Dakar Buggy

Verder lezen over e-bike

Stella Fietsen is failliet: wat betekent dat voor jou?

Jij wil weten waar jij aan toe bent met Stella. Momenteel zijn alle winkels van het merk dicht. Wat nu? Er is hoop.

Gadgets18.11.2024

Stella Fietsen is failliet: wat betekent dat voor jou?

Man creëert een werkende e-bikebatterij van weggegooide vapes

Vapen is in Nederland mede door wet- en regelgeving niet zo populair, maar in andere landen wel. Deze creatieveling maakte er een e-bikebatterij van.

Technology05.11.2024

Man creëert een werkende e-bikebatterij van weggegooide vapes

E-bikefabrikant Stella vraagt uitstel van betaling aan

Er werd tijdens de coronaperiode extra veel gefietst. Nu blijkt dat de enorme vraag zodanig is teruggelopen, dat Stella het financieel niet meer rond kan krijgen.

Gadgets05.11.2024

E-bikefabrikant Stella vraagt uitstel van betaling aan

Fatbikes worden nog een probleem deze winter

Er wordt nu voor het eerst bijgehouden welke patiënten in het ziekenhuis komen na een fatbike-ongeluk en de inzichten zijn schokkend te noemen.

Nieuws30.10.2024

Fatbikes worden nog een probleem deze winter

Na regelgeving voor fatbikes staat de skinnybike al klaar

Nu de Tweede Kamer een motie heeft aangenomen om alleen fatbikes te belasten met extra regels, zoals een minimumleeftijd en helmplicht, zien fabrikanten van legale fatbikes zich genoodzaakt direct fietsen te ontwikkelen die net buiten de regels vallen.

Gadgets25.09.2024

Na regelgeving voor fatbikes staat de skinnybike al klaar

5 positieve dingen aan fatbikes

Fatbikes zijn de laatste dagen bepaald niet positief in het nieuws. De stoere e-bikes zijn inderdaad enerzijds problematisch, maar bieden anderzijds ook positieve kanten.

Gadgets04.09.2024

5 positieve dingen aan fatbikes

Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike

Meer dan de helft van de ernstige ongelukken met fatbikes zijn met jongeren van 10 tot 14 jaar en 25 procent komt eruit met hersenletsel.

Gadgets02.09.2024

Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike

Fatbike V20Pro is illegaal op de Nederlandse weg

De laatste tijd zijn ongelukken met fatbikes veelvuldig in het nieuws, omdat ze worden opgevoerd, zo ook de V20Pro.

Gadgets16.07.2024

Fatbike V20Pro is illegaal op de Nederlandse weg