30.12.2024
Automotive

2024 het jaar van Renault en Luca de Meo

By: Henk de Hooge

BlogAutomotive

De afgelopen 12 maanden waren belangrijk voor het succes van de elektrische auto (EV), maar of dit het absolute succesjaar is, hangt af van hoe je succes definieert. Een belangrijke reden is dat autofabrikanten meer EV’s op de markt brengen in het middensegment, waardoor elektrisch rijden toegankelijker wordt.

Dat geldt wat minder voor hybride auto’s die een belangrijke overgangstechnologie zijn, maar juist onder druk staan door de groeiende dominantie van volledig elektrische voertuigen. Hier speelt ook dat landen langzaam hun financiële stimulansen van plug-in hybrides (PHEV’s) verleggen naar volledig elektrische auto’s. In Europa en China verdwijnen subsidies voor PHEV’s geleidelijk.

Vooral de grote autoconcerns staan onder ongekende druk om zich aan te passen aan de razendsnelle veranderingen in de industrie. Aan de ene kant zijn er strikte emissieregels en ambitieuze deadlines voor elektrificatie, en aan de andere kant stijgt de concurrentie van pure EV-spelers zoals Tesla en de snelgroeiende Chinese merken.

Deze ontwikkelingen vereisen gigantische investeringen in nieuwe technologieën, batterijfabrieken en laadnetwerken, terwijl veel fabrikanten ook te maken hebben met uitdagingen zoals stijgende grondstofprijzen, leveringsproblemen en een dalende winstgevendheid van hun traditionele modellen.

Te midden van deze turbulentie weet Renault opvallend goed stand te houden. Het concern heeft niet alleen een duidelijke strategie voor elektrificatie, maar richt zich ook op betaalbare EV’s en een slimmere verdeling van investeringen. Hierdoor lijkt het alsof Renault de druk beter weet te managen dan veel van zijn concurrenten. En dat laatste heeft alles te maken met een – volgens velen – geniale CEO Luca de Meo.

Luca de Meo visionair achter het succes van Renault

Als er één naam is in 2024 die de aandacht op zich heeft weten te vestigen in de autowereld, dan is het Luca de Meo. De Italiaanse topman is op dit moment de opperbaas bij Renault en is dé grote aanjager achter het succes van de Franse autoconcern.

Luca De Meo is geen onbekende in de auto-industrie. Hij studeerde aan de gerenommeerde Bocconi Universiteit in Milaan en begon zijn carrière bij Renault, om vervolgens te werken voor onder meer Toyota, Fiat, Alfa Romeo en de Volkswagen Group. Bij Fiat was hij onder andere verantwoordelijk voor de relaunch van de iconische Fiat 500. Later, als marketingdirecteur voor de Volkswagen Group, bouwde hij verder aan de merkstrategie van VW, Audi, Škoda en Seat.

Zijn grootste wapenfeit vóór Renault was zijn tijd als CEO van Seat. Onder zijn leiding werd Seat van een wat ondergeschoven kindje in de VW-stal getransformeerd tot een merk met een veel duidelijker identiteit. Daarbij werd onder zijn leiding het sportieve submerk Cupra geïntroduceerd.  Op dit moment misschien wel het meest kansrijke merk van het concern.

Luca de Meo tijdens de Paris Motorshow 2024 (c) photo Events-Renault.com
Luca de Meo tijdens de Paris Motorshow 2024 (c) photo Events-Renault.com

Alles draait om marketingknowhow en strategisch inzicht

Toen Luca de Meo in 2020 aantrad als CEO van de Renault Group, was het duidelijk dat er frisse wind door het concern zou gaan waaien. Hij staat bekend om zijn combinatie van marketingknowhow en strategisch inzicht, de factoren die essentieel zijn voor een merk om weer dominant te kunnen worden in zowel conventionele als elektrische segmenten.

Onder De Meo’s leiding lanceerde Renault ambitieuze projecten rondom de ‘Battery Valley’ (Ampère) in Noord-Frankrijk, maar zette ook de nostalgische, iconische modellen als de nieuwe R5, het ‘nieuwe viertje’ (zoals ook de Fiat 500) in een modern en elektrisch jasje. Maar dat was niet alles want hij wist ook het succes van Dacia te versterken met de komst van de nieuwe Dacia Duster. Als laatste heeft hij ook het merk Alpine verder weten uit te bouwen met de introductie van de Alpine A290. Deze koerswijzigingen – tegelijk vernieuwend en fors leunend op erfgoed (je moet het maar durven) scoren ook nog eens volop in de media.

Dat hij met zijn indrukwekkende trackrecord op de shortlist staat van vele grote automerken zal niemand verbazen. Wie vandaag baas is van velen in de de autobranche moet niet alleen strategisch sterk zijn, maar ook oog hebben voor design en een feilloos gevoel voor marketing bezitten. Succes komt immers niet vanzelf.

De visionaire projecten

Renault bouwt in hoog tempo aan een ‘batterijen-vallei’ (Ampère) in het noorden van Frankrijk. Hiermee wil het concern een cruciale rol spelen in de transitie naar elektrisch rijden en de Europese accuproductie versnellen. Ogenschijnlijk minder spectaculair als Ampère, je moet er geweest zijn om de nieuwe Alpine A290 te kunnen ervaren, onderdeel van de spectaculaire ‘Alpine Dream Garage’. Hier laat een merk zien hoe sportief en vooruitstrevend het kan zijn. Een nieuw concept gebaseerd op het spektakel van de nieuwe Renault 5.

De line-up van Ampère in Douai
De line-up van Ampère in Douai

Iconische modellen maar wat maakt ze zo speciaal?

De line-up van het Renault Concern in 2024 is indrukwekkend met modellen die niet alleen het erfgoed van de merken weerspiegelen, maar ook een frisse, innovatieve draai geven aan hun klassieke modellen. Een kort overzicht:

Nieuwe Dacia Duster

De Duster staat al jaren bekend als de SUV voor mensen die value for money willen. Het nieuwe model tilt dat concept naar een hoger niveau: nog steeds vriendelijk geprijsd, maar nu met een veel meer verfijnde afwerking en voorzien van moderne technische snufjes. Daarnaast heeft hij een stoer uiterlijk gekregen dat past bij de off-road-capaciteiten. Het is daarnaast een van de titelkandidaten voor de ‘Auto van het jaar 2025’ (COTY).

Dacia Duster 2024 potentieel kanshebber Car Of The Year
Dacia Duster 2024 potentieel kanshebber Car Of The Year

Renault 5

Ga er maar aanstaan om een klassieker uit de jaren 70 een geheel nieuw leven in te blazen als volledig elektrisch model. Het iconische silhouet is gebleven, maar vanbinnen is echt alles hypermodern. Het verschil, waar sommige EV’s veel te kil aanvoelen, heeft dit ‘nieuwe vijfje’ echt persoonlijkheid. Het model wekt een gevoel op van nostalgie op bij (oudere) liefhebbers maar spreekt tegelijkertijd ook een veel jongere doelgroep aan. Net als de Duster genomineerd en waarschijnlijk ook de grootste concurrent voor de COTY.

Luca de Meo: “Renault 5 E-Tech electric is a car unlike any other. Its release coincides with a major shift by millions of Europeans towards a new mobility which is electric, connected, and sustainable. It also triggered the transformation of Renault Group into a next-generation automotive company“.

Renault-5-E-Tech-electric-the-electric-renaulutionary-pop-icon
Renault-5-E-Tech-electric-the-electric-renaulutionary-pop-icon

Alpine A290

Het merk Alpine staat voor prestatie en passie. De nieuwe gedurfde A290 combineert die traditie met hedendaagse technologische vooruitgang en is gebouwd op het concept van de nieuwe Renault 5. Hij komt voort uit hun droomfabriek de ‘Alpine Dream Garage’. De nieuwe Alpina A290 is het vlaggenschip van een hele reeks ambitieuze sportwagens van Alpine. Licht, snel en met een duidelijke focus op puur rijplezier. Je moet het maar aandurven in deze tijd. Dat hij opvalt is duidelijk want ook de A290 staat op de shortlist van de Auto van het jaar (COTY).

Alpine A290 GTS
Alpine A290 GTS

Het nieuwe viertje

Het is de kers op de pudding. Na Dacia, de R5 en de A290 was de koek nog niet op bij Renault want een moderne interpretatie van de Renault 4 mag eigenlijk niet ontbreken in deze succesvolle line-up. De originele Renault 4 (in Nederland liefdevol het “viertje” genoemd) bracht volgens velen ooit Frankrijk aan het rijden. De nieuwe versie herhaalt dat kunstje, maar dan in een modern jasje. Het is een mix van een compacte carrosserie en een elektrische aandrijflijn ontworpen voor stedelijk gebruik.

Renault 4 E-Tech electric
Renault 4 E-Tech electric

En dit zit er ook nog aan te komen: de Renault Emblème

De Renault Emblème is een gedurfde hybride, maar dan wel net even anders! In plaats van een klassieke combinatie van benzine en stroom, brengt dit concept een samensmelting van batterij-elektrische aandrijving én een waterstofbrandstofcel. Zo krijg je het beste van twee werelden: de directe kracht van een EV en de extra actieradius die waterstof biedt. Een boeiend innovatief concept van een auto die veel verder kan rijden zonder in te leveren op duurzaamheid.

Renault-Embleme the next chapter
Renault-Embleme the next chapter

Nederlands succes dankzij Laurens van den Acker

Dat die Fransen chauvinistisch zijn weten we wel, dat vinden we van onze oosterburen ook. Maar laten wij dat ook even lekker zijn achter deze wervelwind aan innovaties en stijlelementen binnen het Renault concern. Verantwoordelijk voor al dit moois is een Nederlander, de Senior Vice President of Corporate Design, voor ons opper-design-baas, Laurens van den Acker. Het is zijn visie die Renault heeft geholpen met frisse, gedurfde ontwerpen en deze te combineren met Franse elegantie die past bij de merken.

Renault heeft in 2024 écht de spotlight gepakt met slimme keuzes van hun CEO Luca de Meo en de krachtige designtaal voor alle merken van de hand van Laurens van den Acker. Het is understatement dat we uitkijken naar 2025.

We sluiten af in 'style' met de Renault 17 #moretocome
We sluiten af in 'style' met de Renault 17 #moretocome

Share this post