Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Caroll Shelby had een droom: van een standaard, goede auto een dominant wegmonster maken. Dit heeft in het verleden iconische modellen opgeleverd; welk zelf-respecterend autoliefhebber kent nu niet de Shelby Cobra’s van de jaren ’60. Hoewel Caroll Shelby zelf helaas twee jaar geleden overleden is, volgt de nieuwe Shelby GT350 Mustang in de voetsporen van die droom. Gebaseerd op de zesde generatie Mustang van Ford, hebben de ingenieurs van Shelby een 5.2-liter V8 onder de motorkap gelepeld. Gecombineerd met een speciale platte krukas levert deze motor meer dan 500 pk – een record voor een atmosferische motor. Jawel, deze GT350 uit het land der superchargers haalt zijn zuurstof op gewone wijze uit de lucht.
Andere verbeteringen hebben er onder andere toe geleid dat het chassis van de Shelby GT350 stijver is (tot wel 28% ten opzichte van het vorige model). Hierdoor is de wegligging van de Amerikaanse bolide, die over het algemeen niet bekend staan om hun souplesse in het bochtenwerk, een stuk verbeterd. De motorkap en spatborden zijn in dit model van aluminium, waarbij de motorkap is verlaagd en de spatborden een nieuwe vorm hebben meegekregen om de aerodynamica te verbeteren. Om dit atmosferische en aerodynamische geweld op tijd af te kunnen remmen, heeft Ford niet beknibbeld. De remschijven hebben een diameter van 394 milimeter, die worden afgeknepen door Brembo remklauwen die elk zes kleppen tellen zodat u met een gerust hart elke bocht ruim boven de maximum toegestane snelheid kunt benaderen.
“Alle veranderingen aan de GT350 zijn puur functioneel gedreven om de prestaties van de auto te verbeteren,” licht de hoofd ontwerper van de Amerikaanse afdeling van Ford, Chriss Svensson, toe. “We hebben de aerodynamica geoptimaliseerd, en daarna de overige elementen gebruikt om neerwaartse druk en koeling te vergroten.”
Officiële cijfers zijn nog niet bekendgemaakt, evenals de prijs van dit prachtige stukje Amerikaanse techniek. Het is echter niet moeilijk om voor te stellen dat dit ding waarschijnlijk hard, héél hard gaat.
Verder lezen over Ford
Automotive07.11.2024
Ford Bronco veel leuker kun je een SUV niet maken
Automotive08.08.2024
Ford Mustang Mach-E tikt 916 kilometer aan op één batterijlading
een nieuw Guinness WereldrecordAutomotive31.07.2024
In deze auto hoeven je handen niet aan het stuur: ook niet in Nederland
Automotive20.03.2024
Ford wil het met twee auto’s opnemen tegen Chinese makers
Automotive15.11.2023
Roadtrip met een Ford Mustang Mach-e GT naar de Algarve
Automotive27.10.2023
Ford zet rem op EV-investeringen
Dalende vraag naar EV’s maakt de fabrikant voorzichtigerAutomotive28.09.2023
Ford Blue Cruise: zonder handen aan het stuur over de Autobahn
Automotive28.08.2023