De Russische Academie voor de Wetenschappen heeft onlangs aan president Poetin een plan voorgesteld voor de bouw van een 20.000 kilometer lange snelweg. Deze
autostrada zou zich uitstrekken van het uiterste westen van het land tot aan een mogelijke tunnel in het oosten, zodat automobilisten Alaska kunnen bereiken.
Het project moet de economie en het toerisme in Rusland stimuleren, al is nu nog onduidelijk hoe het gefinancierd gaat worden.
In een opgemerkte verkiezingsstunt besloot president Poetin 5 jaar geleden om in een gele Lada naar de meest oostelijke regio’s van Rusland te rijden. Daarmee wilde hij de Russische auto-industrie en zijn eigen populariteit een duw in de rug geven. Het plan draaide echter uit op een grote mislukking toen Poetin ontdekte dat de wegen in het gebied in een erbarmelijke staat waren en hij zijn auto moest laten wegslepen.
Het nieuwe plan voor een supersnelweg kan dan ook gezien worden als een poging om het imago van het Russische wegennet drastisch te verbeteren.
“Het project is erg ambitieus en het zal helpen de vele problemen bij de ontwikkeling van deze uitgestrekte regio op te lossen,” aldus Vladimir Fortov, directeur van de Russische Academie voor de Wetenschappen, tijdens de voorstelling van het plan tegenover The Siberian Times.
Indien de plannen daadwerkelijk worden gerealiseerd, wordt de weg met voorsprong de langste snelweg ter wereld. Momenteel is die eer weggelegd voor
Highway One, een snelweg die rond Australië loopt en een lengte van 15.000 kilometer heeft.
Naast de snelweg zouden er ook treinsporen en pijpleidingen voor olie en gas kunnen aangelegd worden. En er werden plannen gemaakt voor een tunnel tussen het meest oostelijke punt van Rusland en Alaska. Doordat de snelweg zou aansluiten op het Europese wegennet wordt het dan in theorie mogelijk om vanuit Londen per auto naar de Verenigde Staten te rijden.
Het project is echter nog omgeven met veel onzekerheden en de vraag is vooral of Rusland over de middelen beschikt om dergelijke grote infrastructuurwerken te financieren. Er werd nog geen schatting gemaakt van de totale kostprijs, maar zeker is dat de realisatie miljarden dollars gaat kosten.
Die investering kan op termijn misschien wel terugverdiend worden omdat de uitvoer van olie en gas vergemakkelijkt zou worden en er mogelijk nieuwe steden langs de snelweg zouden kunnen ontstaan.
Vladimir Yakunin, hoofd van de Russische spoorwegen en één van de initiatiefnemers van het plan, noemde de snelweg een staatsoverbruggend project, wat erop kan wijzen dat er op buitenlandse steun gerekend wordt voor de financiering van de bouwwerken.