Automotive10.02.2022

130 miljoen EV’s en 65 miljoen laadpalen in 2035


Het getal 65 miljoen in relatie tot fossiele brandstof is misschien wat vergezocht, maar ik moest bij het lezen van dit nieuws toch meteen denken aan de dinosauriërs die zo’n 65 miljoen jaar geleden uitstierven. Niet dat dit ook maar iets te maken heeft met het ontstaan van olie en gas, overigens. Tot zover mijn gedachtenkronkels. In een rapport van brancheorganisatie Eurelectric staat dat er in 2035 alleen in Europa al zo’n 65 miljoen laadpalen nodig zullen zijn om alle EV’s die tegen die tijd rondrijden, meer dan 130 miljoen, te kunnen opladen. Alleen zo kan een laadnetwerk gegarandeerd worden waar al die EV’s zonder laadpaalstress, te kunnen opladen.

Een laadpaal voor elke twee EV’s

Dat komt dus neer op één laadpaal per twee EV’s. Dat lijkt enorm veel, en in absolute zin is 65 miljoen natuurlijk ook een gigantisch aantal, maar het rapport vermeld ook dat het leeuwendeel van de laadpalen, zo’n 56 miljoen, bij EV-eigenaren thuis staan. De overige 9 miljoen zijn zogenoemde publieke laadpalen, zoals je die op laadpleinen, bij tankstations en winkels of andere openbare plekken vindt. Van alle laadpalen zullen er zo’n 2,6 miljoen langs snelwegen te vinden zijn. Beter gezegd, moeten zijn, want het rapport is een advies op basis van het aantal te verwachten EV’s in 2035 en de laadinfra die daarvoor nodig is. Het is nog geen definitieve planning van aan te sluiten laadpalen en -pleinen.

Daarbij gaan de onderzoekers dus uit van 130 miljoen EV’s in 2035. Dat aantal is gebaseerd op de verwachte groei van het aantal EV’s de komende dertien jaar. Volgens het rapport zal het Europese elektriciteitsnetwerk tegen die tijd in ieder geval over voldoende capaciteit zal beschikken om die aantallen EV’s van stroom te kunnen voorzien. Als alles volgen planning verloopt ten minste.

In 2035 moeten in Europa 65 miljoen laadpalen staan
In 2035 moeten in Europa 65 miljoen laadpalen staan

Uitdagingen en drempels

Als alles volgen planning verloopt ten minste, want de onderzoekers en analisten die dit glazen bol rapport zien uiteraard nog diverse uitdagingen en drempels die overwonnen moeten worden. In Nederland kennen we al de drempels van vergunningen voor laadpalen en de capaciteit van ons elektriciteitsnetwerk. Volgens het rapport zijn dit issues die in verschillende Europese landen spelen.

Daarnaast hebben sommige landen nu al een aardig goede laadpalen infrastructuur, terwijl in andere landen er nog veel gebieden zijn waar laadpalen met een loep gezocht moeten worden. Op dit moment staat twee derde van alle Europese publieke laadpalen in maar vier landen – Nederland, Duitsland, Frankrijk en de UK.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

...

Verder lezen over Elektrisch rijden

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

In de woeste kustomgeving van het Portugese Cascais is het in november nog lekker warm. In T-shirt lunchen op een terrasje aan de Atlantische kust, ’s avonds buiten borrelen. En dan ook nog een nieuwe auto aan de tand mogen voelen. Eentje waarvan we veel gaan horen: de Kia EV3. Ruim, stil, krachtig, tot 600 kilometer op een acculading, leuke snoet en prima prijskaartje.

Automotive20.11.2024

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4

V4-elektriciteitskastjes kunnen snel worden geplaatst en kunnen 8 plekken van stroom voorzien.

Automotive19.11.2024

Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4

Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

De elektrische auto wordt nog wel gekocht, maar staat stil vergeleken met een ander autotype. Het autotype dat juist flink stijgt in populariteit, dat is de hybride auto. 

Automotive30.09.2024

Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer

We gingen de afgelopen periode op pad met de BMW CE 02 - AM. Dit is volgens BMW geen motorfiets, geen bromfiets, maar een eParkourer in de categorie “Urban Mobility”.

Automotive26.09.2024

BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden

Het Nederlandse automerk Butch-e heeft een nieuwe elektrische microcar op de markt gebracht: de Liddel. Daarmee kunnen ondernemers en zelfstandigen ook na 2025 de steden in, als overal in Nederland zero emissie zones worden ingevoerd en benzine- en dieselauto’s er niet meer in mogen.

Automotive11.09.2024

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden

5 positieve dingen aan fatbikes

Fatbikes zijn de laatste dagen bepaald niet positief in het nieuws. De stoere e-bikes zijn inderdaad enerzijds problematisch, maar bieden anderzijds ook positieve kanten.

Gadgets04.09.2024

5 positieve dingen aan fatbikes

Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike

Meer dan de helft van de ernstige ongelukken met fatbikes zijn met jongeren van 10 tot 14 jaar en 25 procent komt eruit met hersenletsel.

Gadgets02.09.2024

Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike

Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit

Fiat gaat volgende maand van start met de verkoop van de nieuwe Topolino in Nederland. Deze toch iconische naam, die ooit de weg plaveide voor stedelijke mobiliteit, staat nu synoniem voor  duurzame stedelijke mobiliteit. De compacte, 100% elektrische vierwieler is een slimme keuze voor milieuvriendelijk én stijlvol vervoer voor twee personen in de stadsjungle en daarbuiten. De Fiat Topolino is vanaf september te bestellen, met prijzen vanaf € 9.890 inclusief BTW en andere wettelijke kosten.

Automotive21.08.2024

Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit