23.02.2021
Automotive

128 jaar geleden ontstond de dieselmotor van Rudolf Diesel

By: Floyd Aanen

BlogAutomotive

Vandaag in 1893 werd er in Duitsland octrooi verleend op de revolutionaire dieselmotor van Rudolf Diesel. Toen vooruitstrevend, nu iets waar we (op termijn) van af willen/moeten.

Hoe werkt een dieselmotor?

Een dieselmotor is een verbrandingsmotor die werkt volgens het principe van zelfontbranding. Hij wordt ook wel luchtcomprimerende motor genoemd, omdat de lucht die nodig is voor de verbranding eerst door de zuiger in de cilinder wordt gecomprimeerd, waarna de brandstof ingespoten wordt. De lucht die ten gevolge van de samenpersing sterk verhit is, doet de brandstof dan spontaan ontbranden.

Foto: <a href=\
Foto:

Emissievrij

We weten allemaal dat er een oplossing moet komen voor de fossiele brandstoffen. Daarom hebben veel steden en gemeenten, waaronder Utrecht, Rotterdam, Groningen en Nijmegen besloten dat de stadslogistiek in 2025 helemaal emissievrij moet zijn. Dit betekent geen vrachtwagens, busjes of bestelauto’s meer op benzine of diesel. maar duurzame alternatieven zoals voertuigen die op elektriciteit, waterstof of spierkracht rijden.

Rudolf Christian Karl Diesel

Rudolf Christian Karl Diesel (1958 – 1913) was een Duitse werktuigbouwkundige. Hij is zoals gezegd de uitvinder van de dieselmotor.

Rond 1882 was Rudolf Diesel van plan om een motor met een veel hoger rendement dan de stoommachine te ontwikkelen. Het was Diesels idee om lucht tot een dusdanig hoge druk te comprimeren dat in die gecomprimeerde en daardoor zeer hete lucht ingespoten brandstof tot ontbranding zou komen, zonder ontstekingsmechanisme.

Op 28 februari 1892 werd Diesel patent nummer 67207 verleend op het idee in een verbrandingsmotor het brandstofmengsel door hoge compressie te ontsteken. Diesel heeft het idee voor zijn motor gepubliceerd in het boek Theorie en constructie van een rationelen warmte-motor.

Een belangrijke mijlpaal werd gehaald in 1894 toen het eerste prototype van Diesels motor voor het eerst liep gedurende ongeveer één minuut. Dit prototype was ruim 3 meter hoog en haalde een compressie van 80 atmosfeer. Een verbeterd prototype werd gebouwd in 1897 in de Maschinenfabrik Augsburg Nürnberg.

[foto: Khamkéo Vilaysing on Unsplash]

Share this post