We hebben volgens de ANWB een hechte relatie met onze auto. Een derde van de Nederlanders ziet zijn auto dan ook meer dan slechts een vervoersmiddel. Dit blijkt uit onderzoek uitgevoerd door ANWB onder 1.000 Nederlanders. Kennelijk praat meer dan een kwart van de Nederlanders tegen zijn of haar auto en geeft 23% van de respondenten aan hun auto wel eens liefkozend een aai of schouderklopje te geven.
Uit het onderzoek blijkt tevens dat 1 op de 6 Nederlanders zijn auto een bijnaam geeft. Hoe heet jouw auto? Voor hen en vooral voor de vele auto’s die ook een bijnaam verdienen introduceert de ANWB vandaag de
online autobijnaamgenerator. Koekblik, racemonster en gebakje zijn veruit de meest populaire autonamen.
Uit het onderzoek is verder gebleken dat Alfa Romeo (43%) bestuurders relatief het vaakst hun auto een naam geven. Gevolgd door Fiat (28%) en Volkswagen (25%) bestuurders. Hoe komt men op deze bijnamen? Bijna 1 op de 5 Nederlanders heeft de naam afgeleid van het merk van de auto. Verder dient het uiterlijk van de auto voor 19% van de Nederlanders als inspiratiebron voor de autonaam. Veel Nederlanders geven hun auto al een bijnaam, maar anderen kunnen nog wel wat inspiratie gebruiken voor het vinden van een passende of grappige bijnaam. Daarom komt de ANWB met de online autobijnaamgenerator voor zowel mobile, tablet als desktop. Na het invullen van je kenteken vloeit er een vrolijke passende naam uit.
Leuk is verder om te zien dat bijna 9 op 10 (87%) Nederlanders hun auto als mannelijk object zien. Verder zijn het de mannen (13%) die echt trots op hun auto zijn in vergelijking met de vrouwen (8%).
Dat Nederlanders zuinig zijn op hun auto, blijkt uit het feit dat meer dan een derde (35%) van de Nederlanders niet zomaar zijn auto aan vrienden/familie uitleent.