Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Er wordt steeds vaker gesproken over een AI-bubbel, zeker nu de aandelen van techbedrijven enorme dips tonen. Barst die bubbel straks echt? Het is niet zo dat AI-chatbots ons niets hebben gebracht. Zo is er onderzoek gedaan naar of ChatGPT onze levens echt heeft veranderd en daar komt positief nieuws uit.
ChatGPT
ChatGPT is als AI-chatbot van OpenAI toch wel het schoolvoorbeeld van de AI-chatbot. Niemand kende ChatGPT een paar jaar geleden, maar nu is het moeilijk om iemand te vinden die het helemaal niet kent. Maar heeft die chatbot vooral veel indruk gemaakt, of maakt het ons leven ook daadwerkelijk beter? Uit het onderzoek van ExpressVPN blijkt van wel. Het heeft met 180 miljoen actieve gebruikers per maand zeker voor veel mensen iets veranderd. Het werk van bijvoorbeeld mensen in de medische wereld of klantenservices is zeker anders geworden.
Er werd lang gedacht dat AI vooral saai fabriekswerk zou kunnen doen, maar juist de creatieve tak kan het ook slim gebruiken. Marketingmanagers komen met campagne-ideeën door ChatGPT en televisiemakers komen op serie-ideeën en brainstormen met de AI over hun creatieve werk. De productiviteit en creativiteit van mensen is op grote schaal veranderd door de chatbot. Het helpt e-mails opstellen, brainstormsessies en verandert op die manier zeker wel onze manier van werken.
In het onderwijs gebruiken docenten de chatbot voor slimme bijlessystemen, studenten gebruiken het voor huiswerkhulp en het is een spannende, nieuwe manier om te leren. In de medische wereld wordt het gebruikt om medische documentatie te analyseren, ziektes te monitoren en medische teksten te schrijven. Kijk bijvoorbeeld naar een startup zoals Bionic Health die diagnostische procedures analyseert. ChatGPT zou zelfs nog een stapje verder kunnen gaan in de zorg, namelijk door nieuwe medicijnen te kunnen ontwikkelen.
Straks kijk je waarschijnlijk naar series en speel je games die met behulp van ChatGPT zijn gemaakt. In de marketing is het helemaal een wereld van verandering: in 2035 is waarschijnlijk 30 procent van de marketingboodschappen gegenereerd met AI. Het baanbrekende productiehuis A24 promootte nu in 2024 zijn nieuwe film Civil War al met door AI gegenereerde afbeeldingen.
Verbeterde toegankelijkheid
Het onderzoek beschrijft: âChatGPT heeft de toegankelijkheid verbeterd door gebruikers in staat te stellen via natuurlijke taal met technologie te communiceren. Dit kan mogelijk barriĂšres wegnemen voor mensen met een handicap en mensen die minder vertrouwd zijn met technologie. De intuĂŻtieve interface biedt gemakkelijker toegang tot informatie, vergemakkelijkt de communicatie en ondersteunt meerdere talen en contexten.â
Maar, misschien nog wel een belangrijkere bijkomstigheid van ChatGPT is dat het kostenefficiĂ«nt is. Er worden taken geautomatiseerd waar normaliter mensen âtussenzittenâ. Denk aan de eerstelijn klantenservice en contentcreatie. Er bestaan al genoeg websites die een groot deel van hun content uitbesteden aan kunstmatige intelligentie. Dat scheelt arbeidskosten en dat is voor bedrijven een groot voordeel, maar ook voor klanten die bijvoorbeeld sneller antwoord willen van een klantenservice.
Er is veel positief veranderd, maar ChatGPT heeft ook mindere kanten. Zo is er veel bezorgdheid over datalekken en het misbruik van persoonlijke informatie. Dat is bovendien niet ongegrond: het is al voorgekomen dat medische gegevens over patiĂ«nten in AI-chatbots is ingevoerd en dat telt als een datalek. Ook is er veel te doen rondom de transparantie dat er AI is gebruikt, maar ook de bronnen waarmee AI is getraind. AI zal tegen 2025 waarschijnlijk zoân 85 miljoen banen vervangen, maar biedt ook weer de creatie van nieuwe banen, zoals op het gebied van datawetenschap of AI-ontwikkeling. Maar het moge duidelijk zijn: het heeft ons binnen rap tempo ook heel veel gebracht.
Verder lezen over Kunstmatige Intelligentie
Advertising11.12.2024
AI-bedrijf adverteert in San Francisco: âNeem geen mensen meer aanâ
Technology10.12.2024
Sora de toekomst van AI-videocreatie
Een baanbrekende introductieAutomotive10.12.2024
DS Automobiles ontvangt award voor ChatGPT-integratie
Video09.12.2024
Videotool Sora van OpenAI is nu officieel beschikbaar
Entertainment09.12.2024
Nieuwe AI Kersthit: ‘Christmas With You There’
Search06.12.2024
Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar
Online06.12.2024
OpenAI speelt voor kerstman: elke dag een nieuwe AI-mogelijkheid
Online05.12.2024
Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora
Verder lezen over Onderzoek
Online11.12.2024
Zo ziet ‘de wetenschappelijke methode’ van onze wolvendeskundigen eruit
Cybercrime29.10.2024
25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging
Online28.10.2024
Hoe valt het ontstaan van eilandbogen of vulkaanbogen te verklaren?
Marketing01.10.2024
Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten
Nieuws17.09.2024
Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!
Social Media04.09.2024
“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media
Nieuws21.08.2024
De stollingsgesteenten cyclus op aarde
Nieuws12.08.2024
Stratovulkanen, schildvulkanen en supervulkanen
Verder lezen over VPN
Online20.05.2024
5 tips om online veilig te zijn
Gaming28.03.2024
âZo omzeil je drukke servers in Call of Duty
Online09.12.2022
âHet dubbelsnijdende zwaard van de VPN belicht
Lifestyle06.09.2022
âKijk de Amerikaanse Netflix met een VPN
Online12.07.2022
Hoe kun je online pesten voorkomen?
Online03.05.2022
Microsoft test gratis VPN-abonnement voor Edge-browser
Media22.04.2022
âDe beste manieren om F1 te kijken in 2022 (inclusief gratis, legale streams)
Online23.08.2021