Senior Docent en Onderzoeker bij Fontys ICT in Eindhoven. Voorheen gewerkt bij Corendon, TradeDoubler en Prijsvrij.nl.
Tijdens een Communitydag georganiseerd door NPULS sprak Timothy Druiventak van KLM. Zijn lezing ging over over de rol van leren in het oplossen van zakelijke problemen bij KLM, met name in de context van technologie en kunstmatige intelligentie (AI). De kernvraag: kan leren een oplossing bieden voor uitdagingen binnen het bedrijf, zoals het tekort aan gekwalificeerd personeel? Dit artikel geeft een overzicht van de belangrijkste inzichten uit deze presentatie en laat zien hoe AI bijdraagt aan het verbeteren van leeroplossingen.
Een van de grootste uitdagingen voor KLM is het tekort aan gekwalificeerd personeel, vooral technici en piloten. De vraag werd gesteld of leren onderdeel kan zijn van de oplossing voor dit probleem. Daarbij werd benadrukt dat leren verder moet gaan dan alleen het overdragen van kennis. Het moet ook bijdragen aan het oplossen van operationele problemen en het ondersteunen van de core business, zoals het waarborgen van de veiligheid en het verbeteren van de commerciële prestaties.
KLM heeft hiervoor het ADDIE-model omarmd, waarbij de fases van Analyse, Design, Development, Implementatie en Evaluatie worden doorlopen om leeroplossingen te ontwikkelen. Dit gestructureerde proces zorgt ervoor dat elke stap van leren is afgestemd op de specifieke behoeften van de business.
Use case 1: AI in gepersonaliseerd leren
Tijdens de presentatie werd een case gedeeld over de inzet van AI voor gepersonaliseerd en adaptief leren. Donald Clark, een spreker tijdens Next Learning 2022, sprak over hoe AI de wereld van volwasseneneducatie voor altijd kan veranderen. Hij noemde drie belangrijke beloftes van AI:
- Adaptief leren: Door alleen dat aan te bieden wat een werknemer nodig heeft om gekwalificeerd te raken, kan de opleidingsduur aanzienlijk worden verkort. Dit zou vooral nuttig zijn bij het oplossen van het tekort aan piloten en technici. Door gepersonaliseerd te leren, kan de trainingstijd drastisch worden verminderd.
- Leren in de flow van het werk: Medewerkers kunnen tijdens hun werk realtime toegang krijgen tot relevante informatie en direct leren terwijl ze hun taken uitvoeren. Hierdoor hoeven ze minder tijd door te brengen in traditionele leeromgevingen zoals klaslokalen en kunnen ze zich beter ontwikkelen tijdens het uitvoeren van hun werkzaamheden.
- Snellere leertrajecten: Door het inzetten van AI kunnen bedrijven leeroplossingen creëren die beter zijn afgestemd op de doelgroep. Dit leidt tot hogere leerresultaten en een grotere motivatie bij medewerkers om te blijven leren.
Hoewel deze beloftes veel potentie bieden, werd ook erkend dat deze visie nog niet volledig is gerealiseerd. Er zijn nog stappen te zetten om deze technologieën volledig te integreren in de huidige leersystemen van KLM.
Use case 2: automatisering van contentcreatie en toetsontwikkeling
Een tweede use case belichtte hoe AI wordt ingezet voor het automatiseren van contentcreatie en het ontwikkelen van toetsen. AI wordt gebruikt om snel en efficiënt content te genereren, zoals toetsvragen voor verplichte compliance-modules over veiligheid en beveiliging. Dit proces, dat normaal gesproken weken duurt, kan nu met behulp van AI aanzienlijk worden versneld.
Daarnaast werd ook het belang van samenwerking met subject-matter experts (SMEs) benadrukt. Terwijl AI het grootste deel van de contentcreatie kan automatiseren, spelen experts nog steeds een cruciale rol in het valideren van deze content. Hierdoor kan het proces van toetsontwikkeling niet alleen sneller verlopen, maar ook betrouwbaarder worden gemaakt.
Cijfers uit deze case toonden aan dat het gebruik van AI leidde tot:
- Vier keer snellere ontwikkeling van leermateriaal en toetsen.
- 70% minder afhankelijkheid van experts tijdens het proces, doordat AI veel van het voorbereidende werk uitvoert.
Use case 3: samenwerken met experts en AI
Een ander voorbeeld dat werd gedeeld, ging over hoe AI kan helpen bij het samenwerken met experts. Vaak kunnen experts, door hun drukke agenda’s, niet altijd betrokken zijn bij elke stap van het leerproces. AI biedt een oplossing door hun kennis te extraheren en beschikbaar te maken wanneer dat nodig is, zonder dat ze fysiek aanwezig hoeven te zijn.
Bij KLM werd dit bijvoorbeeld toegepast in het onderhoud van vliegtuigen. AI werd gebruikt om gegevens van enquêtes en interviews te analyseren en leeroplossingen te ontwikkelen die precies aansluiten op wat technici nodig hebben om hun werk beter te doen. Dit leidde tot een verbetering in de kwaliteit van de leertrajecten.
Een belangrijk punt hierbij was de samenwerking met engineers en de focus op klantbeleving. Door AI-gestuurde leeroplossingen in te zetten, werd niet alleen het leren voor technici verbeterd, maar ook de ervaring van klanten die direct de voordelen ervoeren van beter opgeleide medewerkers.
De belofte van AI in leren: nog niet volledig ingelost
Hoewel de voordelen van AI duidelijk naar voren kwamen in de besproken use cases, werd ook benadrukt dat de volledige belofte van AI in leren nog niet is ingelost. AI helpt al wel bij het sneller ontwikkelen van content en het ondersteunen van medewerkers tijdens hun werk, maar de ultieme doelen van volledig gepersonaliseerd en adaptief leren zijn nog niet bereikt.
Onderzoek van november 2023 laat zien dat de meeste organisaties AI voornamelijk inzetten voor het creëren van content, zoals afbeeldingen en teksten, maar dat de beloftes van gepersonaliseerd leren en leren in de flow van het werk nog achterblijven. Toch blijft de hoop groot dat deze doelen in de nabije toekomst wel worden gerealiseerd.
Conclusie: AI als hulp bij leren en ontwikkelen
AI biedt kansen voor organisaties zoals KLM om leren sneller, efficiënter en meer gepersonaliseerd te maken. Door AI in te zetten voor het automatiseren van contentcreatie, het verbeteren van samenwerking met experts en het personaliseren van leertrajecten, kunnen bedrijven hun leer- en ontwikkelprogramma’s verbeteren. Hoewel er nog uitdagingen zijn om deze technologie volledig te benutten, laten de eerste resultaten zien dat AI een krachtige tool is die het leren in de toekomst fundamenteel zal veranderen.
Verder lezen over KLM
Technology28.10.2024
Air France-KLM legt fundament voor AI met sterk metadatamanagement
Technology05.08.2024
Schiphol test eerste Ground Power Unit op waterstof
Automotive16.07.2024
Je kunt nu Flying Blue Miles sparen bij Uber
Nieuws26.04.2024
Stewardessen op sneakers: KLM verruilt hak voor gymp
Nieuws07.02.2024
KLM zet AI in tegen voedselverspilling
Lifestyle23.10.2023
4x tips voor een onvergetelijke vakantie naar Aruba!
Technology13.10.2023
KLM stapt in Zweedse maker van elektrische vliegtuigen
Nederlandse luchtvaartmaatschappij gaat adviseren bij de ontwikkeling van de ES-30Technology10.10.2023
Gezocht: namen voor nieuwe KLM vliegtuigen
KLM laat het personeel meedenken en -beslissenVerder lezen over Kunstmatige Intelligentie
Technology20.11.2024
ClimateGPT: De volgende stap in klimaatonderzoek?
Cybercrime20.11.2024
Wortell opent nieuw next-gen Cyber Defense Center
Mobile20.11.2024
Je Pokémon Go-data wordt nu gebruikt om AI te trainen
Online19.11.2024
Je kunt straks een andere taal spreken in Microsoft Teams
Online19.11.2024
Komt er een moment waarop AI niet meer kan verbeteren?
Online13.11.2024
Dit gebeurt er als je 24 uur alleen bent met AI-chatbots
Tech in Asia13.11.2024
Huawei Connect Paris: AI en de digitale, groene transformatie van Europa
Video13.11.2024
YouTube wordt een deejay en gaat muziek aan elkaar mixen
Verder lezen over Toekomst
Technology11.09.2024
Crikorama verkozen tot winnaar James Dyson Award 2024
zelf krekels kweken!Technology04.09.2024
Challenge: Volledig autonoom dwergtomaten telen zonder menselijke tussenkomst
Events04.07.2024
Dit was het VINT Symposium van 2024
met als thema 'Echt Slim'Nieuws04.07.2024
Merganser: een Offshore Floating Solar platform in de Noordzee
Startups27.06.2024
In Brabant is het aantal startups met 22 procent toegenomen
Artificial Intelligence26.06.2024
Symposium ‘Artificial Intelligence’ door het Jeroen Bosch Ziekenhuis
Gadgets20.06.2024
De eerste legale E-step in Nederland: UrbMob Kick&Go
Technology13.06.2024