De Wall Street Journal, het voorkeursmedium van Apple wat betreft het lekken van vertrouwelijke informatie, heeft eind vorige week bekend gemaakt dat Apple de lancering van een phablet voorbereidt. Volgens de WSJ zou het apparaat een scherm hebben van net geen 13 centimeter (gemeten van hoek tot hoek), dat is 3 centimeter meer dan de huidige iPhone 5. Het apparaat komt in de tweede helft van het jaar op de markt.
Maar zijn phablets geen risky business? De markt ervoor is met 20 miljoen verkochte exemplaren in 2013 vrij beperkt (Apple verkoopt gemiddeld zo’n 50 miljoen iPhones per kwartaal) en ze zijn vooral populair in Zuid-Korea, waar 41% van de smartphones over schermen beschikken die 13 cm of groter zijn. Het is de steeds stijgende verkoop in dat land, maar ook in de rest van de wereld, die aangeeft dat phablets hun opmars nog maar net hebben ingezet. Volgens Jessica Kwee van analysebureau Canalys hadden zelfs een kwart van de 60 miljoen smartphones die in het derde kwartaal van 2013 werden verscheept een scherm van 13 centimeter of meer.
Apple staat in dat segment nog nergens. De laatste keer dat Apple zijn scherm vergrootte was in 2012 toen de iPhone er anderhalve centimeter bijkreeg. Een populaire tablet is naast de de Google Nexus 7 zeker de iPad mini, maar die is dan weer net te groot om ze in je broekzak te steken en je kan er ook niet mee bellen.
Apple is er zelden voor bevreesd om zijn eigen producten te kannibaliseren, dus als een grotere iPhone 6 betere kansen heeft dan de iPad Mini dan zal dat geen probleem zijn.